Avatar billede srf Nybegynder
23. april 2006 - 11:34 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Manglende forbindelse over trådløst netværk

Hej, jeg håber nogen kan hjælpe. Jeg har i flere år haft et stort set uproblematisk trådløst netværk – indtil i onsdags, hvor forbindelsen bare lige så stille forsvandt (sådan føltes det i hvert fald): Den var ellers lige kommet igen efter påsken, hvor den server, som jeg er koblet på, havde været nede, vistnok efter at være blevet hacket. Efterfølgende har jeg afprøvet alle de former for genopretning (inkl. resets, upload af software og meget meget mere), som jeg har kunnet finde på, men uden større resultat.

Min opsætning er en computer (Mac) – trådløs base (Apple AirPort) – ethernet-forbindelse til min boligforening, der leverer internetforbindelsen.
Forbindelsen uden AirPort, altså med computeren kablet direkte til væggen, fungerer godt nok.

Opsætningen computer med ethernet (den, der virker) er som følger:

Forbindelse via Ethernet
IPv4-konfiguration: Bruger DHCP
IP-adresse: 10.10.0.32
Subnet-maske: 255.255.0.0
Router: 10.10.254.254
Ethernet-id: 00:0a:95:9f:1a:e6

IP-adresse, subnetmaske og router oplyses udefra, men iflg. webadministratoren i min boligforening skulle jeg have netop denne IP-adresse.

Når jeg skifter til trådløs forbindelse er det med følgende netværksindstillinger for computeren:

Forbindelse via AirPort
IPv4-konfiguration: Bruger DHCP
IP-adresse: 10.0.1.2
Subnet-maske: 255.255.255.0
Router: -
AirPort-id: 00:03:93:e9:8e:f8

For AirPort-basen er indstillingerne:

Forbindelse via Ethernet
Konfigurer: Vha. DHCP
IP-adresse: 192.168.1.189
Subnet-maske: 255.255.255.0
Routeradresse: 192.168.1.2
DNS-servere: 212.54.64.170, 212.54.64.171
Domain-navn: worldonline.dk
ID til DHCP-klient: -

ID til DHCP-klient undrer mig. Jeg fik oplyst 00:0a:95:9f:1a:e6 af administratoren og troede at det var den pågældende ID, men det ser ikke ud til at være tilfældet.
Samtidig er IP-adresse, subnet og router ikke længere de samme som dem, der muliggør computerens ethernet-forbindelse.
For at ændre dem må jeg skifte til "Konfigurer: Manuelt". Det fritager mig for at skulle oplyse "ID til DHCP-klient", men det er sådan set lige meget – internettet er der stadig ikke.

På det her tidspunkt er jeg noget forvirret og lidt træt af mit netværk, som jeg helt tydeligt ikke forstår ret meget af. Anyone who can help, please!
Avatar billede egonspock Seniormester
23. april 2006 - 12:58 #1
Problemet er formentlig at din Airport ikke får direkte adgang til netværket, men hopper på den nærmeste computer/router, der vil give den en IP-adresse - det kan være din nabos eller en helt anden.

Du skal finde Airportens ethernet-id og bede din netværksadministrator om at åbne for den. (Det er også kaldet dens MAC-adresse med store bogstaver (har ikke noget med Apple Macintosh at gøre, men står for Media Acces Control)). Det er ikke noget, som administratoren giver dig, det er noget netværkskortet er født med. Den kan godt hedde noget med 00:9a osv. altså 6 grupper 2-cifrede hexadecimale tal adskilt med kolon, nøjagtigt ligesom dine øvrige kort.

For at Airporten skal komme til at virke ordentligt, skal den få en adresse fra den rigtige DHCP-server, der ligner den, din computer får, når den går på nettet, dvs. en 10.10.x.x.-adresse.
Avatar billede srf Nybegynder
30. april 2006 - 12:20 #2
Tak for dit forslag, som jeg har læst meget grundigt, og som jeg har forsøgt at gå videre med til netværksadministratoren. Dér har jeg mødt en del komplikationer, både helt banale (ferie, afløsere, viderestillinger etc.) og mere trælse i form af ikke altid lige stor hjælpsomhed. Tavsheden herfra skyldes altså ikke ligegyldighed eller lignende; der er simpelthen bare ikke rigtig sket noget, vi har stadig ikke noget netværk og må stadig have et ethernetkabel midt gennem lejligheden. I morgen håber jeg dog på at løsningen vil rykke nærmere - jeg skal så snarest melde tilbage.
Avatar billede jacla Nybegynder
06. maj 2006 - 02:47 #3
Når du laver en IPCONFIG /ALL uden UTP kabel, hvad siger din Gateway så ?
Avatar billede srf Nybegynder
06. maj 2006 - 14:08 #4
Det blev ikke, som jeg skrev tidligere, "i morgen" løsningen faldt på plads, men først her sidst på ugen efter endnu flere dage med at prøve at finde fejlen (eller fejlene) og at få aktiveret ham der - et led længere ude end min netadministrator - skulle rette indstillinger.

Det sidste gik især ud på at få åbnet for AirPortens ethernet-id/MAC-adresse. Ifølge et Apple-support-dokument skulle den figurere som "Ethernet ID #1" bag på AirPorten til forskel fra "Ethernet ID #2" (som vistnok er til LAN) og fra noget der simpelthen hedder "AirPort ID". Det lykkedes at få ID'en åbnet uden at det i øvrigt hjalp. Dybt inde i den Systemprofil, som man kan bede computeren om at udfærdige, viste der sig at stå en anden AirPort Ethernet MAC-adresse, som jeg så fik åbnet for.

Det gav forbindelse til serveren og mulighed for at aktivere hardware-adressen. Internet-forbindelsen fulgte dog ikke uden videre med - den kom først med en DHCP-opsætning med tildeling af en anden IP-adresse end den jeg ellers havde fået oplyst, samt med fjernelse af de DNS-servere som elles har fungeret med min ethernet-forbindelse.

Det var en drøj omgang. Jeg fandt aldrig ud af hvorfor forbindelsen lige pludselig forsvandt, men er egentlig lige nu også bare godt tilfreds med at alt igen fungerer som det skal. Jeg siger tak for indlægget fra jacla, som (og det var min fejl) kom lidt for sent. Og især tak for egonspocks forslag. Det viste sig at give den rette løsning da jeg først havde fået bakset mig gennem alle de omkringliggende forhindringer - de 100 point følger her.
Avatar billede jacla Nybegynder
06. maj 2006 - 14:51 #5
Det vigtigste er jo man får det til at virke :-) (enten selv eller med andres hjælp)

Mvh

Jan C