Avatar billede richardjensen Seniormester
02. maj 2006 - 13:12 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

'Lyden der blev væk' Hvad gør jeg ?

Computer ( Fujitsu-Siemens med Asus A7V600 motherboard, hvor jeg brugte Logitech headset.
Men nu er lyd fra mikrofonen desværre væk.
Har forsøgt med anden mikrofon og har hentet/installeret driver.
( Jeg har en ide om at en IC ( Realtek RTL 8201 BL ) er 'indblandet' i lyddelen, MEN ???
Hvad gør jeg ? savner et rigtig godt råd.
V.h. Richard
Avatar billede TRoXa Novice
02. maj 2006 - 13:25 #1
så vidt jeg ved så er Realtek RTL 8201 BL en chip der har med netkort at gøre.
Jeg går ud fra, at den anden mikrofon heller ikke virker?

nu er mit windows på engelsk, men skal prøve at oversætte det til hvad der nu end måtte stå på dansk.

1. Hvis du går ned i start og vælger kør. så skriver du "sndvol32" uden gåseøjne.
2. Gå op i Indstillinger og vælg Egenskaber
3. Vælg "optage funktion" under "Skift lydindstillinger for" <-- eller noget i den stil
4. tryk OK
5. sørg for at der er rettetegn/kryds i mikrofon.

---

Det er mit eneste bud når du har prøvet med den korrekte driver.
Avatar billede serverservice Praktikant
02. maj 2006 - 14:00 #2
åbn lydikonet ved uret og vælg avanceret - er der så sat hak ved mute udfor microfone ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. maj 2006 - 15:07 #3
>troxa:
Når jeg går derind får jeg billede af et 'panel' med 5 kanaler: Lydstyrke, Wave,  Sw Synth, CD-afspiller og Line in, med mulighed for indstilling af balance, styrke og til/fra for hver enkel.
>dannyboyd:
Ad den vej kommer jeg ind til et andet panel med 9 faneblade/valgmuligheder for indstill. af fx. Miljø/rum-type ,mikrofoneffekt, højttalerkonfiguration m.fl.
................
Har været det hele igennem ( flere gange ! )
Afspilning af lyd, fx. CD eller udefra ( radio/Tv) er ok, og det får mig til at rette mistanke mod komponent(?er) i mike-indgangen.
Et diagram over bundkortet ( eller bare den del med mike-indgang ), kunne måske nytte, idet jeg så kunne teste med at sende en tone ind et sted i den kæde.
Fujitsu-Siemens afviser koldt/nøgternt at give support, da comp. er over 2år. ( den er 2 år og ca.3 mdr. ).
V.h. Richard
Avatar billede serverservice Praktikant
02. maj 2006 - 15:37 #4
Hent driveren til lydkortet herfra og geninstaller http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us
Derefter teste igen - her er noget om setup http://www.skype.com/help/guides/soundsetup_xp.html
Avatar billede serverservice Praktikant
02. maj 2006 - 15:38 #5
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. maj 2006 - 17:34 #6
>dannyboyd:
Der er ikke spec. lydkort, lyd-enheden ( Realtek AC97 Audio ) er integreret i bundkortet og den tilhørende driverfil er hentet og installeret ( realtek_v5(1).10.00.5560_XP )
V.h. Richard
Avatar billede serverservice Praktikant
02. maj 2006 - 17:46 #7
Det undrer mig lidt hvad du skriver dér , for ifølge Asus bruger den en der hedder Soundmax Audio Driver - og ja vi taler internt på selve bundkortet.
Men der findes flere modeller af a7v600 , -x , -se?

Du bruger driverne som fulgte med cdén til bundkortet?
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. maj 2006 - 20:32 #8
>dannyboyd: du har ret i , "Men der findes flere modeller af a7v600 , -x , -se?".
Og søger man hos ASUS efter 'User Guide' for A7V600 ( 78 sider ! ) får man oplyst at AUDIO er bestykket med ADIAD1980 SoundMAX 6-channel CODEC, S/PDIF out interface.
Men går man til Fujitsu Siemens og søger med identitet/ser.-nr.: 3813990006 (mit nr.)
kan man se,hvilke drivere der hører til, - og det bør man kunne stole på.
Maskinen blev leveret med div. prg's installeret, og med en såkaldt 'Recovery CD'
V.h. Richard
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. maj 2006 - 09:42 #9
>dannyboyd: jeg har stadig ikke fået problemet løst, men har fundet frem til at en IC (ALC655 fra Realtek) er indblandet i lydsystemet på 'tidligt nivau', - den har en del ind- og udgange, heriblandt 2 for mikrofon. (Datablad kan hentes på nettet) Min plan er nu at undersøge, om signaler kan komme fra mike-indgang til IC'en, og hvis det - om det så bliver behandlet og kommer ud igen. Min mistanke om teknisk fejl i indgangen må forhåbentlig kunne af/be-kræftes på den måde.
V.h. Richard
Avatar billede serverservice Praktikant
09. maj 2006 - 22:44 #10
ok så kunne det måske være en irq konflikt - der skal du lige se i systeminfo om de bruger en fælles irq kanal- ellers ved jeg ikke hvad det kan være.
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. juni 2006 - 09:27 #11
Problemet er stadig uløst, men nu må jeg nok se at få lukket spørgsmålet.
V.h. Richard
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester