Avatar billede g-lock Nybegynder
04. maj 2006 - 17:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kopi af et kort

hey

har et chip kort til mit arbejde en somjeg skal putte i en kort-læser for at logge ind i netværket har fået 2 kort-læser men kun et kort 2. kort-læser bruger jeg hjemme for at kunne arbejde der fra men jeg kan ikke få et kort mere.. noget med sikkerhed  og bla bla bla men hvad så når jeg glemmer kortet hjemme??

så hvordan laver jeg en kopi??? ved ikke noget om hvad jeg skal bruge til det og hvordan jeg gør
Avatar billede never_mind Nybegynder
04. maj 2006 - 17:53 #1
det gør du ikke, netop af sikkerheds hensyn, samt du kan være sikker på at en virksomhed som har den slags foranstaltninger også har en IT politik der siger ved omgåelse af sikekrhed, eller lignende, kan dit ansættelses forhold bringes til standsning. (og har de lavet det fornuftigt har de gjort sådan at man ikke kan udlæse selve koden)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. maj 2006 - 18:24 #2
Chippen i dit dankort skal jo heller ikke kunne kopieres.
Avatar billede levithan Nybegynder
04. maj 2006 - 18:26 #3
så må du benytte gæstekort, der er vel ingengrund til at blive fyret. Dog kunne det jo være intrassant om deres sikkerhed er god nok
Avatar billede never_mind Nybegynder
04. maj 2006 - 18:29 #4
levithan det er ikke op til os at vurdere sikkerheden af de kort, alene det at hvis han prøver er han på glatis, og ville nu være dumt at miste sit job pga det.
Avatar billede t-bee Novice
04. maj 2006 - 22:02 #5
Et chipkort har ofte en lille MCU der kan afvikle et program der ligger på kortet, du skal altså have læst programmet fra kortet, for derefter at kunne brænde det på et nyt. Problemet er som oftest, at hukommelsen er sikret mod læsning, det sker ved at sætte en 'code protection bit' i et konfigurationsregister når programmet downloades til kortet. Dette er meget svært at komme uden om, hvilket også er en af grundene til at det skulle være sikrere at bruge chip end magnetstribekort. Hvis du kan bestemme hvilken type chip kortet er baseret på, er det muligvis muligt at finde nogen for hvem det er lykkedes at læse ROM indholdet, men det er en usikker affære, der lige så let kan ødelægge kortet, det er noget med at give det forkerte forsyningsspændinger på forskellige tidspunkter, ret besværligt! Jeg ville give op på forhånd, medmindre 'code protection' bitten ikke er sat. Tror det vil være lettere at få udleveret et nyt kort!