Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 12:01 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til sata harddisk

Hejsa, jeg har et problem :)
Jeeg har lige samlet en computer for min far. Og alt virker, efter hensigten. Dog har jeg et problem med 2 sata hardiske.

Begge er sata-300, altså sata2.
Mit bundkort: http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=151598
Harddisk 1 :http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=172674
Harddisk 2 :http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=172663

Jeg skal have installeret windows mediacenter på harddisken på 80 gb.
Når jeg boote op, får jeg muligheden for at trykke Ctrl+a for at sætte noget raid osv. (altså i dos). Der inde kan jeg se min hardisk på 80 gb.
Når jeg så vil installerer Windows og vil lave partision kan jeg kun se hardisk 2 altså den på 250 gb.

Jeg har sat hardisken på 250 gb i sata2 stik på bundkort. og hardsiken på 80 gb i sata1 stikket på bundkortet.

Kort: Når jeg vil installerer windows på mine nye sata hardiske kan jeg kun se den disk, jeg vil installerer på. :(
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 12:14 #1
Har du været i boot og enable SATA controlleren, samt installere SATA driveren - via F6 i windows installationen.
Se evt. her:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 12:15 #2
Har du været i boot = Har du været i BIOS
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 12:18 #3
Ja, men jeg er ikke så god. Jeg har ikke været i den opsætning før selv. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal sætte. I den guide du sendte mig, skriver de at man skal sætte en sata2 disk, monteret i sata-150 på bundkortet, så skal jeg flytte jumperne, tror du det er det?? Kigger lige vidre i guiden.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 12:56 #4
Hvad skal jeg sætte inde i bios opsætningen??
Jeg prøver lige at finde ud af om jeg skal flytte jumperen på 80 gb harddisken.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:07 #5
For at komme i Bios, så skal du nok trykke på DELETE i opstarten af pc`en (kommer an på bios version)ellers kan det være du skal trykke på enten F1 / F2 / F10 istedet for.
Derinde kan du navigere rundt med piletasterne og finde frem til din SATA controller og "enabled" den. Oftest er der også en OnChip SATA BOOTROM der skal sættes til "enabled"
Når du har lavet ændringene så skal du gemme ved at trykke på F10.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:09 #6
Det er enabled.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:11 #7
Jeg kan godt se den ene harddisk ude i dos (80 gb). Men når jeg sætter min windows disk i og skal til at installerer kan jeg kun den store disk, hvor windows ikke skal ligge. Jeg forstår det ikke. Er det det med jumperne bag på?
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:17 #8
Har du bundkort manualen, så vil der sikker fremgå hvad controllerne understøtter sata: 150/sata2:300
De jumper der er bagpå sata diskene skulle gerne være så du kan ændre den fra SATA2 300 til SATA1 : 150.

PS hvis du HAR installeret på den store disk og du IKKE kan se den anden, så prøv lige at gå i Diskhåndtering:
H-klik på denne computer, vælg Administrer, klik på linien Diskhåndtering i venstre side.
I højre side - h-klik på enheden og vælg "Formatere" og den skulle gerne blive synlig med drevbogstav osv.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:19 #9
Har du 80Gb disken sat på SATA 1 controlleren ?
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:20 #10
Ja
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:21 #11
Jeg har ikke installeret noget endnu. men måske skal jeg installerer på den store, finde den lille og installerer derefter på den lille og slette den store. Giver det nogel mening???
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:30 #12
Hmm, lyder mystisk.
Så vil jeg foreslå at du kun montere 80Gb disken kabelmæssigt og derefter installere windows på den.

Husk at windows skal være opdateret med minimum SP1 for at se diske over 128GB
Kobler 250Gb disken på efterfølgende, går i diskhåndtering og formatere osv.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:30 #13
Ok, det prøver jeg lige.. .TAk indtil nu :)
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:31 #14
Inde i bios boot settnigs kan jeg se begge diske.. Men kun vælge den store som boot device.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:35 #15
"Inde i bios boot settnigs kan jeg se begge diske.. Men kun vælge den store som boot device"

Der skal du lige vælge CD/DVD-drev som 1.boot device.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:37 #16
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:39 #17
Refererer til figur 4. Der kan jeg kun se den store disk :(
Mem prøver lige at tage den store disk fra og se hvad der sker.
Bør jeg vælge sata2 til windows eller til min disk som skal bruges til at optage tv/musik Osv??
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:44 #18
Hvis dit bundkort understøtter SATA2, så gælder det for begge SATA controllerne.
Så kør endelig med det - hastighed osv. kan man ikke få for meget af ;o)
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:45 #19
Den kalder den også for IDE:maxtor. Når jeg vælger hvorfra den skal boote..
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 13:48 #20
Her er mit bunkort: http://www.asrock.com/product/939Dual-SATA2.htm
Men efter hvad jeg kan se er der kun 1 sata2 stik på bundkortet og 2 sata1 stik.
Jeg menere at windows skulle ligge sata1. Er det ikke best??
Når jeg tager den store disk fra, og prøver at installerer windows siger den den ikke kan finde nogel harddisk.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 13:56 #21
"Den kalder den også for IDE:maxtor. Når jeg vælger hvorfra den skal boote"
Øhh vi er enige om at det er eller SKULLE være en SATA disk du har ?
Lyder nemlig mærkeligt at den kalder den for IDE - så er det jo en harddisk der skal monteres med 40/80 bens fladstik og sættes som master/slave via jumper.

ja kan godt se at det kun er den ene controller der understøtter SATA2
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:08 #22
Det er en sata2 disk. De er begge monteret med sata stik. Og den kan godt se den inde i bios. Men ikke i windows install.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:09 #23
Jeg kan prøve at sætte disken til sata2 stikket. Men det hjælper ikke meget, da det ikke er den jeg vil have til at være sata2.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:20 #24
Der er ikke 8 ben til jumperen, men kun 4. Jeg kan ikke finde en web-side hvor jeg kan se hvordan jumperen skal side når jeg vil have den til at køre sata1. Kan det måske være det?? Det er bare mærkeligt at jeg kan ser den i bios og ikke i install. Men jeg har også en ,mulighed for en masse ting under boot hvis jeg trykker ctrl+a. Det hedder Raid bios setup untility. Her kan jeg sætte:

Creat raid 0 striping for rreformce.
Creat raid 1 mirroring for reliability.
Creat jbod for intedrated capacity.
Strip size.
Delete raid settings ang partition.
Delete all raid settings andpartition.
Rebuild raid array.
Ved ikke om jeg kan bruge det til noget.
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 14:21 #25
Ok, og du har lavet en SATA diskette og installere den under win install. ?
Der hvor der står "tryk på F6 for at install. 3.parts drivere" det er lige efter opstarten af windows install.
Der henvises til den i punkt 2.12 i manualen og fremgangs måden skulle være beskrevet i cd-biblioteket SATA2 txt filer
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:22 #26
Nej jeg har ikke lavet en sata diskette. Det kunne være jeg skulle se om jeg kan finde ud af det......
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 14:27 #27
Jamen så er det nok forklaringen, idet den skal "smides" ind, når det første billede i windows install. "truk på en tast" forsvinder og skifter til blå menu, der står så i bunden - tast F6 osv.
Når den så er installeret, så forstsætter den med win. install.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:29 #28
Det må du undskylde jeg ikke har sagt det før.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:30 #29
Hvis jeg nu lukke dette spørgsmål og åbner et nyt, vil du så hjælpe med at lave en sata diskette til mig??
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2006 - 14:31 #30
Og disketten oprettes ved at boote på cd-en til bundkortet
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 14:32 #31
Nå ok, så er det jo lige til... Jeg prøver lige :)
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 14:34 #32
Det stå beskrevet i mit første link: Situation 2
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:00 #33
Skal jeg vælge x64 eller ej???
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 15:06 #34
Dit bundkort er jo til:
For Socket 939 AMD Athlon 64X2, Athlon 64FX and Athlon 64, Sempron processors

Så JA
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:06 #35
ok, thx
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:15 #36
Windows Steup.
The file \x64\m5289.sys is corrupted.

Hvad gør jeg ved det??
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:18 #37
Jeg har lavet disketten i dos. og har også prøvet med det, diskette image på deres web. Den siger det samme hver gang :(
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:29 #38
Men den fra deres web er sata og ikke sata2. Der er ikke noget floppy image til sata2 på siden.
Kan jeg hente sata2 driver og bare lægge nogle af filerne på en diskette. hvis ja, hvilke??
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:43 #39
Så, fandt den fra sata2. Men den siger den også er korupt.
Hvad skal jeg gøre??

Skal jeg opdaterer bios?
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:48 #40
Eller er det MS Windows XP Media Center Edition 2005 (Dansk), der volder problemer??
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 15:55 #41
Den kan ikke finde ud af det med 64, men godt med 32.
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 16:13 #42
Men den kan ikke finde disken hvis jeg vælger 32..

Hvad skal jeg gøre????
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 16:15 #43
Nå så kom jeg lidt vidre. Jeg har nu bytte om på stikne, Altså så den lille disk skulle køre sata 2 og den store sata1. Den kan kun finde den store, uanset vilket stik jeg sætter den i. Kan jeg konstanterer den ikke virker??
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2006 - 16:25 #44
Der vil sikkert lyde et ramaskrig, men prøv at gi den lille en gang KILLDISK http://www.helgec.dk/killdisk.html
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 16:27 #45
Ok, prøver jeg... Thx indtil nu...
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 18:06 #46
Nå, nu har jeg lige prøvet at tage den store harddisk fra. Og så har jeg brugt det kabel den store disk brugte, nu kan jeg se den lille harddisk, og den sidder i et sata1 stik på motherboardet. Så må jeg jo ud og have et nyt kabel til den store harddsik.
Der er ikke noget der hedder sata1 kabel og sata2 kabler??
Avatar billede haverslev Novice
21. maj 2006 - 21:19 #47
Hvis det defekte kabel et nyt og som var med sata disken, så skal du blot tage kontakt til der hvor du købte disken.
Det er samme kabel til SATA / SATA2 - kablet kan håndtere 300 MBps
Avatar billede onetime Nybegynder
21. maj 2006 - 21:44 #48
Fik intet med til mine diske. Det der virker var med til bundkortet, det der ikke virker var et jeg købte seperart. Men jeg må ud og købe et nyt imorgen. Så må jeg se om det ikke kunne komme til at virke.
Avatar billede onetime Nybegynder
24. maj 2006 - 16:28 #49
Så kom det til at virke!!!!
Tak for hjælpen Gutter :)
Nu har i begge 2 hjulpet mig, men jeg ved ikke om haverslev skal have alle point eller om i skal dele dem?? Hvad ville være fair??
Er rigtig glad for jeres hjælp, det er dejligt det virker....
Avatar billede haverslev Novice
24. maj 2006 - 20:22 #50
Det var da dejligt, at det kom til at virke ;o)
Avatar billede onetime Nybegynder
24. maj 2006 - 20:37 #51
Helgec, håber ikke det gør noget Haverslev løber med pointne?? han har jo skrevet mest.
Avatar billede haverslev Novice
30. maj 2006 - 07:56 #52
Avatar billede onetime Nybegynder
30. maj 2006 - 08:01 #53
Ja, det må su undskylde... Ventede bare et svar fra Helgec.