Avatar billede miic Nybegynder
04. juli 2006 - 20:58 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formatering! Hvordan?

Min bærbar er blevet fuldstændig infektet med virus og spyware. Jeg har kørt både spyware, virus og haft firewall, men alligevel er den infektet. Kan absolut intet gøre ved startup - nettet virker ikke, nogle programmer kan jeg ikke fjerne og oftest slukker den bare.

Jeg har hørt at en formatering vil hjælpe på dette problem - men hvordan gør man? Skal man installere Windows på ny? Bliver ALT slettet?

Håber I kan hjælpe!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. juli 2006 - 21:05 #1
Alt bliver slettet og du skal installere windows på ny. Hvis der fulgte en resotore CD med din maskine skal denne formentlig bare lægges i CD-rom drevet, hvor efter maskinen genstartes.

Bruger du firewall og antivirus?
Holder du din windows opdateret?
04. juli 2006 - 21:20 #2
http://www.helgec.dk/xp-install.html
og/eller
http://www.it-knowlegde.dk/windows_xp_install.html

Gør alt hvad du ka' for at få nævnte M$ ServicePack2 på puter FØR FØR FØR nogen som helst forbindelse til internettet (stikket UD!) - derefter resterende updates hos WindowsUpdate - der skal nok være >40 'pakker' ...

Du kan hente ServicePack2 (SP2) her som 'løs' fil (~280Mb):
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Download/copy til et passende medie - og DERFRA install SP2.

http://www.spywareinfo.dk/manualer/sikkerhedspakke.htm
Avatar billede miic Nybegynder
04. juli 2006 - 22:45 #3
Well, pludselig flippede den bare helt ud. Kunne ikke åbne noget eller noget som helst - og får hele tiden fejl. Jeg åbnede min ZoneLabs firewall, og slukkede for alle connections. Så fungerede det hele egentlig fint, indtil jeg gjorde det jeg aldrig skulle have gjort: slettede en masse dll filer. Nu virker intet, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre - og tror jeg skal formatere..? Hvordan formaterer man - og da Win XP fulgte med min bærbar, har jeg ikke en CD med Win XP.

Hvad gør jeg? :\

PS. Tak for hjælpen, dr1!
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
04. juli 2006 - 23:04 #4
Har maskinen ikke en restore funktion. Tjek lige manualen. Vær opmærksom på at den sletter alt, så tag backup af alt vigtigt.
Avatar billede wise Seniormester
05. juli 2006 - 09:23 #5
Hvis der fulgte en LOVLIG winxp med til din bærbar har du også fået en cd...
Avatar billede miic Nybegynder
05. juli 2006 - 12:17 #6
Ja, jeg fandt en recovery CD med Win XP + SP1. Hvordan skal jeg formatere? Aner ikke hvordan man gør :P Bare sætte CDen i? Der stod intet om en restore funktion i manualen.

- og jeg gemmer en masse af mine filer på min mp3 :)

TAK for hjælpen indtil videre, sætter jeg VIRKELIG pris på!
Avatar billede wise Seniormester
05. juli 2006 - 12:34 #7
Hvis det er en recovery cd (og ikke bare en normal installations cd) så bør det være nok at sætte den i og boote maskinen fra CD (det gør den nok som udgangspunkt hvis du ikke har ændret på noget).

Det er forskelligt fra mærke til mærke, men derfra burde det være ret nemt at få genskabt maskinen som den var da du fik den...
Avatar billede miic Nybegynder
05. juli 2006 - 13:11 #8
Super! Tusind tak! Jeg sætter den nok til det på fredag, også vil jeg vende tilbage hvis jeg har problemer e.l.

TUSIND tak indtil videre! I har alle været en enorm stor hjælp! :-D
05. juli 2006 - 15:35 #9
Ping...

(Det var et [svar]...)

Deles med andre...

Safe Surfing...
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
05. juli 2006 - 16:04 #10
Til vedkommende som har smidt en tom karma til mig, med reference til denne tråd.

Der er faktisk en hel del maskiner, hvor der ikke medfølger Windows CD, og som kun kommer med et indbygget image, f,eks Ghost, som man så selv skal sikkerhedskopiere på en CD.

Måske en ide at spørge inden man skyder.
Avatar billede miic Nybegynder
07. juli 2006 - 14:03 #11
Hej. Jeg har stadig et problem. Jeg smed recovery discen i og den installerede fint Windows XP da jeg så at jeg nu har TO windows XP'er installeret. Den ene er tom - lige indstalleret - og den anden er den gamle.

Hvordan kommer jeg af med den gamle?
Avatar billede wise Seniormester
07. juli 2006 - 14:39 #12
Dammn, så er det bare en windowscd og ikke en recovery :-(
Der var ikke nogle muligheder inden windows startede til at slette alt?

Jeg har de sidste mange gange bootet op med et tool vi har her på arbejdet til images med mere og slettet ALT inden jeg geninstallerede windows.
MÅSKE det vil være nok at du under installation når du skal vælge drev, starter med at SLETTE partionerne (C og evt D...) og derefter genoprette dem, men jeg er ikke sikker.
Tror jeg på et tidspunkt startede en gang, hvor jeg slette dem hvorefter jeg genstartede installationen og først der genoprettede dem

MEN VÆR KLAR OVER AT HVIS DU SLETTER PARTIONER ER ALLE DATA VÆK !!
Avatar billede miic Nybegynder
07. juli 2006 - 15:45 #13
Nope, den begyndte bare at installere forfra :\
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. juli 2006 - 17:45 #14
Jeg har en maskine hvor den CD der hedder recovery, i virkeligheden er en ren Windows CD, og den recovery CD som gendanner maskinen til, som den var fra ny, med diverse programmer osv, hedder noget andet. Prøv iøvrigt lige at tjekke om du har en recovery partition. Hvis ja, så må du ikke slette den. I nogle tilfælde kan den være skjult. Hvis du har manualen til maskinen endnu, så prøv lige om du kan finde noget om det der.

(Gad vide om der kommer flere dårlige karmaer nu)
Avatar billede miic Nybegynder
07. juli 2006 - 19:10 #15
Har jeg tjekket for én gang, og der er desværre ingen recovery funktion :\

Også, efter at jeg installerede WIndows XP igen, skal jeg nu VÆLGE hvilken jeg vil gå ind i når jeg tænder computeren - den gamle eller den nye. Derudover kan min bærbar slet ikke formatere - i hvert fald ikke når jeg starter den i kommandoprompt og skriver format C: :\
07. juli 2006 - 23:08 #16
(Fortsættes vis her: http://www.eksperten.dk/spm/719609 ???)
07. juli 2006 - 23:09 #17
FORMAT C:  (Ti hi)

Du ka' jo ikke save den gren over du selv sidder på !!!

Det er jo den meget gammeldags metode!!!

Sådan:
http://www.helgec.dk/xp-install.html
og/eller
http://www.it-knowlegde.dk/windows_xp_install.html