Avatar billede razz Nybegynder
10. juli 2006 - 20:32 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Fra AMD 1800 til 1150 mhz

Jeg har en AMD Athlon 1800 mhz som for et stykke tid siden begyndte at opføre sig meget mærkeligt. Pludselig blev mit XP meget ustabilt og langsomt og genstartede hele tiden. Jeg formatterede og nu kører min maskine godt igen men jeg kan se når jeg booter op at min processer kun er på 1150 mhz. Jeg har altid været beskyttet med antvirus og firewall så jeg er overbevist om at det ikke er noget af den retning.Hvad er der galt?
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2006 - 21:04 #1
Det kan evt. være dine instillinger i BIOSen. Prøv at se hvad der står under CPU speed f.eks. 100MHz eller 133MHz
Avatar billede razz Nybegynder
10. juli 2006 - 21:30 #2
Okay, det identificerede problemet men løste det absolut ikke. Præcis som du sagde så stod den til 1150 i bios'en men da jeg ændrede den til 1800 opstod præcis de samme problemer som før: Blå skærm ved windows startup og så genstartede den. Sådan fortsætter den så igen og igen... Hvad er problemet når jeg uden problemer har kørt 1800 mhz før? Er den færdig?
Avatar billede peet49 Nybegynder
10. juli 2006 - 22:04 #3
Det kan skyldes en ramblok, der ikke kan følge frekvensen mere.
Avatar billede razz Nybegynder
10. juli 2006 - 23:11 #4
Hvis det er tilfældet er jeg nå nødt til at skifte blokken eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2006 - 06:57 #5
Det lyder jo lidt mærkeligt, hvis det har kørt fint og du ikke har ændret noget!
Hvilket mainboard og RAM er der tale om?
Avatar billede razz Nybegynder
11. juli 2006 - 12:55 #6
Ram: SD133 mhz og mht bundkortet er jeg lidt i tvivl, da der ikke står noget på det men når jeg starter op står der American Megatrands. Jeg tror lidt det er min bios men hvis I er bekendte med at de også laver bundkort er det jo nok sådan et. Er det svar nok eller skal jeg forsøge at finde ud af mere?

Jeg skiftede en ram  blok for et halvt år siden men efter følgende kørte den fint!
Avatar billede thov Forsker
11. juli 2006 - 12:59 #7
XP1800+ kører uden voldsom OC 'kun' 1533MHz, ved 1800MHz piner du dine RAM med 157MHz, og det er de absolut ikke bygget til.
Fabriksindstillingen i BIOS er 100MHz, som med en CPU multiplier på 11,5 ganske rigtigt giver 1150MHz. Når så RAM-indstillingen ændres til 133, så kører CPU'en det den skal, nemlig 1533MHz.
Måske er det et opbrugt bundkort-batteri som er årsagen - Det får BIOS til at glemme sine indstillinger.
Avatar billede razz Nybegynder
11. juli 2006 - 13:19 #8
Jeg mener at når jeg ændrede den til 133 mhz i bios så stod der 1800+. Men skal jeg så forstå det som det i virkeligheden er 1533 mhz?
Avatar billede thov Forsker
11. juli 2006 - 13:49 #9
Lige netop, det er AMD's måde at sammenligne sig med INTEL - en XP1800+ svarer i ydelse til en INTEL p4 1,8GHz
Hent og kør SIW (installerer ingenting på comp.) http://www.gtopala.com/siw_download.html så finder du alle oplysninger om computeren.
Avatar billede razz Nybegynder
19. juli 2006 - 18:51 #10
Tak for det - SIW er sejt nok. Hvordan finder jeg ud af om mit bundkort batteri er opbrugt - også med SIW?
Avatar billede thov Forsker
19. juli 2006 - 23:52 #11
Batteriets tilstand kan kun måles med et voltmeter :-) Men 4-5 år plejer at være max i holdbarhed, og den mest almindelige indikator for et opbrugt batteri, er uret som begynder at tabe tid.
Avatar billede razz Nybegynder
26. juli 2006 - 10:35 #12
Jeg fik målt på batteriet og det var ret fladt! Desværre er resultatet paæcis det samme efter jeg skiftede det med et nyt.
Avatar billede razz Nybegynder
20. august 2006 - 19:27 #13
Okay, ikke flere bud! Tak for svarene selvom jeg ikke fik løst problemet.