Avatar billede -gízmo- Nybegynder
15. juli 2006 - 12:26 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Kan Linksys WRT54GL håndtere en 10/10Mbit internet forbindelse?

Hej

Som titlen også siger, så ønsker jeg at finde ud af om Linksys WRT54GL kan håndtere end 10/10Mbit internetforbindelse, da jeg ved at der er nogle router som maksimum kan klare 2,5Mbit, selvom de er ret dyre. Jeg har ikke kunne finde noget om det på linksys hjemmeside.

Jeg håber at I kan hjælpe.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=167077
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 14:10 #1
Jeg har aldrig hørt at der skulle være noget loft for hastigheden på internettet for en router. Hastigheden på 54 Mbps er jo på LAN-siden.
Avatar billede madd Nybegynder
15. juli 2006 - 14:12 #2
#1: Selvfølgelig er der en begrænsning på internetsiden.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. juli 2006 - 14:19 #3
Routerens porte er jo på 10/100 kan ikke se hvorfor WAN porten skulle være mindre end 10/100 og dermed ingen hindring.

Hvilke routere kan maks klare 2,5Mbit?
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 15:57 #4
Jeg har aldrig set det omtalt i routernes tekniske data. Men gad vide hvad de så bruger i f.eks Sverige hvor linierne mange gange er på 10 Mbit og derover
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 16:58 #5
Når man kommer over en vis hastighed på internettet taler man jo om ADSL2 og XDSL. Under alle omstændigheder skal der jo et passende ADSL2/XDSL modem til for at klare opgaven. Jeg mener at TDC på deres hjemmeside omtaler disse teknologier ellers kan der sikert findes noget på nettet.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. juli 2006 - 18:19 #7
ok hør lige her, hvis jeg tager min WRT54G (forgængeren for WRT54GL)og sætter den som router 2 i mit netværk (forbundet til router 1 via WAN porten) så kan jeg overføre med minimum 10 Mbit mellem PC'ere på Router 1 og Router 2.

Men stadig jeg vil gerne vide hvilke routere der kun er 2,5 Mbit wan porte.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 18:58 #8
De ADSL-udbydere, som f.eks Cybercity sender en "router" til kunden, som rent faktisk er et modem sammenblandet med en router og en RJ45-udgang til computeren. Den kan vi så udvide med vores egne routere. Cybercity vil så kunne styre hastigheden på forbindelsen som det passer dem inden for den grænse, som modemet har. En router kan altså ikke sættes direkte til internettet. Der skal være et modem imellem.
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2006 - 20:43 #9
jeg tror nærmere at det er 2,5 mb de kan klare på WAN side for, det er som spørger rigtigt skriver så er det meget få routere som kan klare så store mængder data igennem WAN porten. reelt hvis du køre med en router så skal du ikke have en internetforbindelse over 20 - 25 mbit da routere som regl ikke har cpu og ram kraft nok til at håndter det. også vil det kunne betale sig at sætte en server/computer op til at fordele data i stedet for.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 21:03 #10
I har fuldstændig misforstået hvordan den teknologi virker. Uanset hvilken internetforbindelse man har skal der et modem, under en eller anden art, til for at konvertere de signaler som udbyderne sender ud til kunderne. WAN-siden er også et Ethernet signal og man kan ikke blande f.eks ADSL og Ethernet, derfor Modem.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 21:07 #11
Udbyderne kan så styre modemet til at sætte hastigheden op og ned inden for det område som modemmet dækker. Hvis nu man ønsker en hastighed ved udbyderen, der går ud over hvad ens modem kan klare må man have et nyt modem, som udbyderen så kan styre på samme. Ethernet, som routeren kører kan køre med op til 100 Mbps på kabel og 54Mbps på trådløsmed de nuværende normale teknologier.
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2006 - 21:08 #12
jann -> det er da fuldstændig lige gyldigt hvilken teknologi vi snakker om når det er WAN porten på et router som bare ikke kan følge med pga. cpu og ram kraft i routeren.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 21:24 #13
WAN-porten kan følge med op til 100 Mbps Ethernet, men det er jo ikke ethernet man kører på internettet fra udbyderen til os. Det er f.eks. ADSL og det er denne hastighed der kan styres af udbyderen, og det gør de ved at styre et modem. De kan jo ikke styre en router, som de ikke har noget med at gøre. Cybercity siger godt nok at det er en router man får i en pakke men jeg mener at den indeholder et modem, som de så styrer. Jeg har fået det bekræftet fra en kammerat fra kammerat, som også er "ekspert" he he.
Avatar billede morhan Novice
15. juli 2006 - 21:28 #14
kenp har ganske ret i hans påstand. Throughput afhænger ganske meget af routerens cpu/ram
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
15. juli 2006 - 21:33 #15
Men det kan da heller ikke passe at man kan koble en router direkte til internettet som jeg har forstået på spørgsmålet også. Der skal et modem imellem.
Avatar billede kenp Novice
15. juli 2006 - 22:08 #16
jann -> det har vi ikke påstået at der ikke skal være et modem.

Vi siger bare at en router generelt ikke kan klare 100 mbit via WAN port. Du kan jo prøve at teste selv ved at prøve at køre de hastigheder igennem (sæt en computer på begge sider af routeren også teste)
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
16. juli 2006 - 00:02 #17
Jeg kan desværre ikke fortælle jer hvilken router det er, da jeg kun har hørt at der er nogle routere, som ikke har større throughput end 2,5Mbit. Dette lyder dog til at det er falsk information, da I herinde ikke har hørt om dette.
Så det vil altså sige, at jeg i princippet kan købe en hvilken som helst router?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. juli 2006 - 08:13 #18
WRT54G (forgængeren til din router) har ikke noget problem med 10 mbit på WAN porten.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
16. juli 2006 - 12:31 #19
Så vil jeg købe mig en WRT54GL, da den jo har bedre hardware og der er mulighed for at ændre på softwaren i den.

Mange tak for svarene. Læg et svar, så skal jeg nok fordele de 30 point.
Avatar billede kenp Novice
16. juli 2006 - 14:09 #20
.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 15:48 #21
kenp -> Jeg tror at det er den forkerte måde at teste routeren for dette lille problem på. Jeg kører med webspeed, og den forbindelse jeg har fra modemmet til routeren må så absolut køre 100 Mbps ellers ville den jo ikke matche resten af systemet og ville virke som en flaskehals. Jeg har undersøgt det og det er en ethernet forbindelse så jeg kan ikke få det til at passe på anden måde. Den testmetode du bruger tror jeg brister på af synkroniseringsfejl.
Avatar billede morhan Novice
16. juli 2006 - 16:13 #22
Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Om to porte snakker sammen med 10 eller 100 Mbit har betydning for hvordan signalerne sendes igennem kablerne. Dvs portene i hver ende skal være indstillet til at snakke samme hastighed, for at signalerne kan afkodes korrekt.

MEN at alle portene kører 100 Mbit er ikke ensbetydende med, at routerens cpu er kraftig nok til at behandle 100 Mbit data i sekundet. Det er denne begrænsning kenp snakker om at måle
Avatar billede kenp Novice
16. juli 2006 - 16:27 #23
morhan -> ganske korrekt.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 16:30 #24
Jeg vil ikke trække mere langdrag på det.
Jeg er usikker på om jeg er berettiget til point da jeg mener at jeg ikke er kommet afgørende til spørgeren
Avatar billede xtr0 Nybegynder
16. juli 2006 - 17:49 #25
Nå. Min besked blev vist slettet.
Min ven har en server placeret i Glostrup på en 100 Mbit forbindelse. Han ville gerne begrænse adgang til hans server, så det kun var dixpeers der måtte komme igennem, men det kunne vist ikke gøres smart ved et Windows tool, og Linux supporterede ikke hans server.
Løsningen var så at smide Linux på en WRT54GS, skrive et script og loade iptables. Men lykken var kort for routeren kunne kun aktivt bruge 30 Mbit af forbindelsen pga. CPU'en ramte 100%. Idag står der så en Mac Mini istedet.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 18:02 #26
Jeg er som sagt usikker på om jeg kommet med afgørende til hjælp for spørgeren så det må gizmo afgø
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 18:04 #27
Der skete noget der ikke skulle ske her. Jeg ville have skrevet at gizmo må afgøre om jeg er berettiget til point i denne tråd.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
16. juli 2006 - 19:13 #28
jann-jensen du svarede dog ikke egentlig på mit spørgsmål, men smid et svar, så kan du få lidt point for dit besvær.

Jeg giver point, når der er lidt flere som laver et svar, da jeg mener at der er flere end kenp, som fortjener lidt point.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
16. juli 2006 - 19:45 #29
:-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
17. juli 2006 - 17:53 #30
Ups
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
02. august 2006 - 13:53 #31
Hvorfor så ikke tage skridt til at få det afsluttet
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
11. august 2006 - 22:30 #32
Jeg synes den bliver trukket lidt i langdrag.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
26. august 2006 - 16:14 #33
Jeg skal da gerne give afkald på mine point hvis det kan løse problemet med at der er flere der skulle melde sig til point. Så bare afvis mig Gizmo.
Avatar billede -gízmo- Nybegynder
19. september 2006 - 17:10 #34
Router kører fint, så mange tak for hjælpen.