Avatar billede jonatanharring Nybegynder
24. juli 2006 - 16:52 Der er 5 kommentarer

Hjælp til layer i CSS!

Hej,
jeg er igang med et hjemmeside design, og til det bruger jeg CSS.
Mit problem er at når jeg laver en layer som den her:

#layer {
    position:absolute;
    top: 50px;
    left: 50px;
}

- Så rykker layeren sig ca. 10 px. i Firefox i forhold til Internet Explorer.

Er der noget jeg kan gøre for at layeren IKKE rykker sig fra browser til browser?
Eller kan man kode et stykke HTML ind i CSS koden, og på den måde lave en table?

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede notes2c Nybegynder
24. juli 2006 - 17:15 #1
Det lyder lidt mærkeligt. Kan du ikke vise koden / el bedre et link til dit site
Avatar billede knudgert Nybegynder
24. juli 2006 - 21:19 #2
Sæt margin og padding til 0 på body og positioner så ud derfra.

Browserne har forskellig opfattelse af, hvor stor default margin/padding skal være.
Avatar billede notes2c Nybegynder
24. juli 2006 - 22:44 #3
knudgert -> Det betyder da ikke noget sålænge poistionen er absolute. Så det vil ikke hjælpe noget.
Avatar billede knudgert Nybegynder
24. juli 2006 - 23:34 #4
I princippet burde det vidst ikke, men praksis er noget andet.
Avatar billede notes2c Nybegynder
25. juli 2006 - 09:04 #5
For mig virker det også i praksis, du kan ændre padding og margin for body og det giver ingen effekt på de elementer som er sat absolute. Men sætter du derimod en margin på et element som er sat absolute, vil dette påvirke positionen.

Har lavet et lille eks:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled</title>
<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
body {
    margin: 20px;
    padding: 20px;
}
#layer {
    position:absolute;
    top: 50px;
    left: 50px;
    background-color: silver;
}
#layer2 {
    position:absolute;
    top: 250px;
    left: 250px;
    background-color: silver;
    padding: 10px;
    margin: 10px;
    white-space: nowrap;
}
-->
</style>
</head>
<body>
<div style="width: 300px; height: 300px; background-color: red;"><div id="layer2">Pos: (250,250) + margin på 10</div></div>
<div id="layer">Pos: (50,50)</div>
</body>
</html>