Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juli 2006 - 19:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Zyxel 2602 router->switch->2 computere

Hej Eksperter.

Jeg har igennem noget tid rodet lidt med mit netværk, og jeg kan simpelthen ikke komme videre.

Jeg har en DSL forbindelse fra Cybercity med statisk IP gennem en Zyxel 2602R router. Herpå har jeg sat en gammel Typhoon 5 ports switch og her igennem er min stationære og min bærbare pc så opkoblet. Begge med XP.

Går jeg på nettet med maskine 1 tændt og 2'eren slukket og omvendt kører det som det skal, og frakobler jeg min netværkskabel mellem routeren og switchen har jeg et glimrende netværk mellem de 2 maskiner.

Problemet opstår hvis vi er 2 der vil på nettet samtidig. Den stationære "beholder" internettet for sig selv, og den bærbare melder om at "et netværkskabel er ikke tilsluttet". Slukker jeg nu den stationære igen forsvinder denne fejlmelding og den bærebare kobler sig på internettet uden problem.

Jeg har tjekket med andre kabler, og jeg har også rodet lidt med DHCP'en i routeren - uden held.

Min switch derimod blinker støt på den række der hedder LNK/ACT mens der er fast lys i den nederste række der hedder FDX/COL i routerporten og stationærporten hvor bærbarporten også blinker.

Det er lige meget hvordan jeg kobler de 3 kabler i de 5 porte - det er samme problem.

Den nemme løsning er jo at købe en router med flere porte, men selv med fast IP burde min Router jo med DHCP aktiveret dele IP-adresser ud til alle maskiner på mit lan.

Jeg har afkrydset "registrer automatisk indstillinger" i Internetindstillinger->forbindelser->LAN på begge maskiner..

Hvad har jeg overset??
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 20:43 #1
Som du forklarer det vil jeg sige at så skal det virke. Men lige et par ting Switch, har den en uplink port? i så fald skal den have forbindelse til routeren med lige igennem kabel, og begge computere skal sættes til hver sin downlink port. Hvis ikke switchen har en uplink port skal forbindelsen til routeren bareske fra en af de andre porte med et krydset kabel. Alt tyder på jo på at det skulle være i orden men det er det eneste jeg kan komme i tanke om hvis ikke switchen skulle være defekt.
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juli 2006 - 20:54 #2
switchen har uplink port, og der har jeg kørt ind med et lige kabel.. Det skal så nævnes at det også har givet internetforbindelse på samme måde, hvis jeg har sat mine 3 kabler i port 3,4,5 - jeg har dog ikke prøvet med et krydset kabel endnu..
- switchen håndterer godt nok 2 enheder af gangen ( pc1/pc2 ) (router/pc1) (router/pc2) - men når alle 3 ting er "tændt" lukker den min bærebare ude af alt..

Kanske at switchen måske er defekt som du siger.. - prøver med en anden i morgen..
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
27. juli 2006 - 20:55 #3
den krydesede kabel havde jeg sgu heller ikke tænkt på - det må også prøves.. :-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
27. juli 2006 - 21:03 #4
Som sagt hvis den har en uplink port er krydset kabel ikke nødvendigt
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
28. juli 2006 - 09:04 #5
Så må jeg gå ud fra at min switch er syg, da jeg kan få internet på een af maskinerne uanset hvordan jeg sidder de lige kabler..
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
28. juli 2006 - 09:04 #6
Kan der være noget software-mæssigt der gør at det opfører sig sådan??
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. juli 2006 - 12:55 #7
Har du prøvet med en anden switch som du omtalte i går.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. juli 2006 - 12:56 #8
Det er ihvertfald den bedste måde at teste om den er defekt
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
28. juli 2006 - 19:10 #9
send mig den med at bytte switchen ud som svar!!  :-)
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. juli 2006 - 19:48 #10
Jeg går ud fra at du har fundet ud af at switchen var defekt.
Avatar billede jann-jensen Nybegynder
28. juli 2006 - 20:41 #11
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener, men er det det her.
Som du forklarer det vil jeg sige at så skal det virke. Men lige et par ting Switch, har den en uplink port? i så fald skal den have forbindelse til routeren med lige igennem kabel, og begge computere skal sættes til hver sin downlink port. Hvis ikke switchen har en uplink port skal forbindelsen til routeren bareske fra en af de andre porte med et krydset kabel. Alt tyder på jo på at det skulle være i orden men det er det eneste jeg kan komme i tanke om hvis ikke switchen skulle være defekt.
Avatar billede barbar_bar Nybegynder
02. august 2006 - 13:16 #12
Jeg prøvede de ting du sagde, men et af dine første inputs var at switchen kunen være syg. - Jeg købte en ny switch og nu virker det o.k.

Tak for svaret!!