Avatar billede mlhave Nybegynder
28. juli 2006 - 18:49 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Kan man sætte er Switch efter en Switch

Kan man sætte en switch på en af kablerne fra den switch der står tættest på kabelmodemet?
Det er for at undgå at skulle trække alle kabler fra den første switch og ud til alle computerne, hvis jeg kan sætte en switch på i kontoret og så også trække kabler fra den vil det spare en del...
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. juli 2006 - 18:56 #1
'Det kan du det kaldes cascading switches. Du kan bruge almindelige scwitch porte eller specialporte hvis switchen understøtter det.

Nogle switche er stackable så de kan placeres oven på hinanden når du cascader
Avatar billede jacla Nybegynder
28. juli 2006 - 18:56 #2
Ja du skal kare huske at kablet IKKE skal være kryds-kabel og sætte kablet fra UPLINK- UPLINK (Har din switche ikke en speciel UPLINK port skal du bruge port 1)

mvh

Jan C
Avatar billede squashguy Nybegynder
28. juli 2006 - 19:24 #3
hvis switchen ikke selv tilpasser sig kabeltype, så er det et lige kabel fra uplink til almindelig port
Avatar billede jacla Nybegynder
28. juli 2006 - 20:25 #4
Rigtigt :-)

Men hvilke switch har du ?
Avatar billede deo112 Nybegynder
28. juli 2006 - 21:37 #5
Hej

Du kan sagtens sætter 2 switche efter hinanden. Du skal bare huske at bruge et krydset kabel imellem de to switche.

Hvis du har en switch med en uplink port kan du bruge et lige igennem kabel, fordi en uplink port bare krydser forbindelserne.

Lidt info:(et tænkt eksempel bare for forståelsen)

Hvis du har placeret en computer på switch 1 og en computer på switch 2. De to computer vil i forbindelse med hinanden. Det første der sker er at computeren som vil i forbindelse med den anden ser i sin arp fil om dem kender mac adressen på den anden computer, hvis ikke så sender den en broadcast på adressen 192.168.2.255, hvis 192.168.2.0 netværks segmentet bliver brugt. Ip adressen har du tastet ind ellers er den kommet fra dns serveren hvis der er blevet brugt et dns navn.

Computeren skal kende både ip adressen og mac adressen får der bliver sendt et frame til den anden computer.

Håber det hjalp.

mvh
Dennis
Avatar billede squashguy Nybegynder
28. juli 2006 - 22:01 #6
uplink porten er ikke krydset

og ved arp indgår der ingen ip adresser. der broadcasted derimod med mac adressen ff:ff:ff:ff:ff:ff
Avatar billede hubertus Seniormester
28. juli 2006 - 22:17 #7
Du skal lige overveje om båndbredden bliver et problem!! Hvis ikke switchene er beregnet til at kunne cascadekobles, så vil alle portene på switch 2 skulle dele båndbredden på den ene port på switch 1 - forudsat altså at switch 1 sidder på routeren.
mvh. /hubertus