Avatar billede blach Nybegynder
03. august 2006 - 21:33 Der er 20 kommentarer

RewriteEngine 2 mapper

Jeg har nedenstående script, hvor jeg kan hente $_GET[page] - nu kunne jeg godt tænke mig at hente en mappe mere, altså have 2 mapper, den sidste skal kunne hentes ved f.eks. $_GET[sub]
Det skal siges, at den automatisk sorterer mapperne "de" og "en" fra.

-- coderdk script http://www.eksperten.dk/spm/700389 --
RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(de|en)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2 [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(.+)$ /index.php?page=$1 [L]
Avatar billede nielle Nybegynder
04. august 2006 - 09:38 #1
Et bud:

RewriteEngine On

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(de|en)/(.+?)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2&sub=$3 [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(de|en)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2 [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(.+)$ /index.php?page=$1 [L]
Avatar billede nielle Nybegynder
10. august 2006 - 10:56 #2
Har du fået kigget på det?
Avatar billede blach Nybegynder
29. august 2006 - 12:24 #3
Undskyld det sene svar!!
Har lige testet det og den melder "Internal Server Error" på stier med / i... f.eks. www.domæne.dk/sti/
Avatar billede nielle Nybegynder
29. august 2006 - 12:37 #4
Mener du at den fejler på links uden en de/en-del? Eller fejler den på både:

www.domæne.dk/sti/

- og

www.domæne.dk/en/sti/

?
Avatar billede blach Nybegynder
03. september 2006 - 14:56 #5
Det er lige meget hvad jeg gør, om jeg så står på domænet www.domæne.dk,
så melder den fejlen "Internal Server Error"...
Avatar billede nielle Nybegynder
11. september 2006 - 21:25 #6
Har du adgang til webserverens log?
Avatar billede blach Nybegynder
20. september 2006 - 23:01 #7
Ja. Den udskriver:
/< sti >/.htaccess: RewriteRule: cannot compile regular expression '^(de|en)/(.+?)/(.+)$'\n

Så der er vel en fejl et sted?
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2006 - 06:51 #8
Det lyder som om at den slet ikke vil fordøge det regulære udtryk. Umiddelbart gætter jeg på at det er ?-tegnet den ikke kan lide, men det er foreløbigt bare et gæt.

Prøv med:

RewriteRule  ^(de|en)/(.+)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2&sub=$3 [L]

- i stedet.
Avatar billede blach Nybegynder
21. september 2006 - 13:17 #9
Det virker nu, som det altid har gjort. Den kan dog ikke udskrive en $sub.
Den udskriver ved:
www.domæne.dk/mappe/
echo $_GET[page] --> mappe/

Problemer er så, at hvis jeg udskriver
www.domæne.dk/mappe/side/
echo $_GET[page] --> mappe/side/
echo $_GET[sub] -->

-- Koden --
RewriteEngine On

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(de|en)/(.+)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2&sub=$3 [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(de|en)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2 [L]

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule  ^(.+)$ /index.php?page=$1 [L]
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2006 - 22:59 #10
Det var netop derfor at keg ville have ?-tegn på +'et - for at stoppe den i at være "grådig" som det kaldes (page matchar så meget det kan få lov til). Det lader imidlertid til at ?-tegnet ikke er lovligt i den der variant af RegExp.

En anden løsning som du måske kan få til at virke, er denne:

RewriteRule  ^(de|en)/([^\/]+)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2&sub=$3 [L]
Avatar billede blach Nybegynder
21. september 2006 - 23:08 #11
Okay, lyder til at du har styr på det ;-)
Desværre virker det på samme måde! Går ud fra at det skal testes vha. $_GET[page] og $_GET[sub] ?
Jeg er ret ivrig efter at få det til at virke, så skal nok skrive hurtigt tilbage :)
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2006 - 23:12 #12
Den burde nu ikke virke på samme måde?!

Enten burde den slet ikke virke, eller også burde du få:

echo $_GET[page] --> mappe
echo $_GET[sub] --> side
Avatar billede nielle Nybegynder
21. september 2006 - 23:16 #13
Forresten kan det måske også være at det skal være:

RewriteRule  ^(de|en)/([^/]+)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2&sub=$3 [L]

- men det tror jeg ikke ret meget på vil virke.

Kan du forresten sige noget mere konkret om hvad der kan stå på page-pladsen? Kan de f.eks. kun være bogstaver? Eller er tal også tilladt? Og hvad med andre tegn, som '.' eller '?' eller andet?
Avatar billede blach Nybegynder
21. september 2006 - 23:24 #14
Ja.. dette er tilladt: [^A-Za-z0-9-]
Tjekker lige om det virker bedre..
Avatar billede blach Nybegynder
21. september 2006 - 23:28 #15
Gør det ikke... :/ kan stadig ikke få noget frem som $_GET[sub] .. har jeg ikke kunnet på nogen af koderne indtil videre.
Avatar billede blach Nybegynder
21. september 2006 - 23:34 #16
Og tester med denne url:
http://domæne.dk/mappe/side/test/
Avatar billede nielle Nybegynder
22. september 2006 - 06:43 #17
Var det dette som ikke virker?

RewriteRule  ^(de|en)/([A-Za-z0-9-]+)/(.+)$ /$1/index.php?page=$2&sub=$3 [L]

Læg mærke til at jeg skriver [A-Za-z0-9-] - ikke [^A-Za-z0-9-].
Avatar billede blach Nybegynder
22. september 2006 - 09:24 #18
Det virker heller ikke.. Kan ikke få noget $_GET[sub] frem!
Avatar billede blach Nybegynder
22. september 2006 - 11:49 #19
Hmm, hvis det ikke kan lade sig gøre, kan jeg vel bare dele den page op?`
F.eks. hvis jeg i $_GET[page] får mappe/side/

Så kan jeg jo bare tjekke hvad den indeholder og selv dele den op i 2 foldere?
Så jeg får
$1 = mappe;
$2 = side;
Avatar billede nielle Nybegynder
22. september 2006 - 18:45 #20
I 21/09-2006 13:17:10 skriver du at du indtaster denne adresse:

www.domæne.dk/mappe/side/

Har du også afprøvet uden /'en tilsidst? Altså med:

www.domæne.dk/mappe/side

Hvad sker der hvis du prøver koden fra 22/09-2006 06:43:49 med den?