Avatar billede zhristian Nybegynder
10. august 2006 - 20:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Fixboot og fixmbr

Hej folk,

Hvordan får jeg fat i fixboot.exe og fixmbr.exe? Jeg kan ikke finde dem på min egen computer. Kontakt mig eventuelt på msn crb012@hotmail.com

Grunden er, at min Thinkpad 240x ikke har cdrom-drev, og startdisketten for Win2k virker ikke, så derfor skal jeg manuelt lave en Win98-startdiskette og kopiere fixmbr.exe og fixboot.exe over på.

På forhånd tak,
Christian
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2006 - 20:49 #1
Er du sikker på at der overhovedet findes sådan et par exe filer - du kan da til enhver tid gendanne din MBR med en Win98 startdiskette og så er det problem da løst -du gendanner MBR ved at du ved a-promten skriver
fdisk /mbr  -> klik enter  -> genstart
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2006 - 20:51 #2
Du kan downloade en Win98 SE startdiskette fra "bootdisk.com"
Avatar billede zhristian Nybegynder
10. august 2006 - 21:03 #3
helgec: Jeg tester lige om det virker :-)
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 11:47 #4
Virker desværre ikke. Jeg skal bruge fixmbr.exe og fixboot.exe
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 12:26 #5
Jeg vil holde 2 kasser øl på at det virker, ellers er det ikke det der er dit problem - prøv at forklare lidt nærmere om dit problem
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 14:59 #6
Det er lidt indviklet det her, men jeg har fået Windows til at starte. Det var på grund af et uheld med partition magic. Nu kan den godt starte op, men dog ikke logge på. Derfor skal jeg lige, jf. http://support.microsoft.com/kb/249321/ løsning 4, lave en "fake" userinit.exe for alle andre muligheder er udelukket.

helgec: Kan du kontakte mig på msn crb012@hotmail.com?
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 15:26 #7
Jeg skal op og ha`min eftermiddagskaffe er tilbage om 20 minutter - det du der beskriver har jo intet med BOOT at gøre og som du ser henviser Microsoft jo også til samme løsning (fdisk /mbr) som jeg foreslog
ER du interesseret kan du ringe til mig, send en mail til webmaster på http://www.helgec.dk så mailer jeg mit tlf. nr.
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 15:50 #8
Det havde det. Nu er det ændret. Min partition table (boot record?) er stadig smadret, den kan ikke boote op uden hjælp fra en diskette, som viser hvilken partition der skal bootes på. Det hele er på grund af, at jeg har ændret mit drive letter fra D: til C: - og nu kan min boot record ikke længere finde ud af det...
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 17:04 #9
Jeg forstår ikke hvorfor du bliver ved med at blande MBR og PARTITIONSTABEL sammen - prøv nu at se her - en af dine partitioner skal sættes som AKTIV PARTITION det gøres gennem "fdisk" som du kan køre fra din startdiskette - det skal naturligvis være den partition som indeholder startfilerne (boot.ini - ntldr - ntdetect.com) boot.ini skal pege på den partition der indeholder styresystemet og det vil normalt være c: - når dette er til stede skriver du en ny MBR med din startdiskette, det gøres med kommandoen - fdisk /mbr - nu skrives MBR på den aktive partition - om du vil tro det eller ej er op til dig, men det er altså sådan det virker
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 18:28 #10
helgec: Jeg kan så se, at min C-drev ikke indeholdte de filer - det må mit tidligere D-drev have gjort. Jeg har nu kopieret dem over fra bootdisketten, der virkede. Jeg prøver at skrive en ny MBR nu med fdisk /mbr, som du siger :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. august 2006 - 18:32 #11
Det er vel naturligt at blande mbr og partitionstabellen sammen, da tabellen ligger i mbr
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 19:01 #12
Det virker stadig ikke. Er min boot.ini rigtigt (jeg kører Win2k professional):

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect

Skal det ikke være partition(0) egentligt? Der er kun én partition på harddisken nu, navnligt min NTFS partition med Win2k på.

Forresten, så har jeg bare taget ntdetect.com og ntldr fra en Win98-bootcd - er det ok? Ellers ved jeg ikke hvor jeg skal finde dem til Win2k, for min cd er lige gået i stykker (ridset) :(
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 19:03 #13
"Det er vel naturligt at blande mbr og partitionstabellen sammen, da tabellen ligger i mbr" Nej det gør den ikke - OPLYSNINGERNE om partitionstabellen ligger i MBR

Vedr. c og d drev - du skal forstå mig ret, de omtalte filer skal ligge i roden på den AKTIVE partition og boot.ini skal pege på den partition der indholder dit styresystem
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 19:05 #14
Jeg melder tilbage om 10 minutter
Avatar billede ksoren Nybegynder
13. august 2006 - 19:10 #15
det gør den altså :o
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 19:17 #16
Din boot.ini peger på den 1. partition på den primære harddisk, men spørgsmålet er om det er korrekt du var jo selv inde på at der var byttet om på  drevbetegnelserne - prøv at tilføje nedenstående linie, du må ikke slette noget, og vælg så den menu under boot, hvis den ikke virker så sletter du den bare igen

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Windows TEST" /fastdetect

Vedr. NTLDR og NTDETECT.COM
Kopier begge filer fra den nuværende partition og over på den anden partition - det skal være de oprindelige filer og de må gerne ligge på begge partitioner indtil du får det op at køre
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2006 - 19:30 #17
Jeg kan evt maile NTLDR og NTDETECT til dig - læg begge filer på en diskette og boot på den diskette så kan du i ro og mag kopiere rundt
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 19:54 #18
helgec: Det må du meget gerne! skovjuice@gmail.com

Jeg har kun én partition. Jeg havde 2, men den ene er slettet, da jeg ikke skulle bruge den jo :)
Avatar billede zhristian Nybegynder
13. august 2006 - 19:58 #19
Det virker faktisk slet ikke, men det er muligvis på grund af Windows 98 udgaverne af NTLDR og NTDETECT.COM - jeg prøver igen, når du sender Win2k :)
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2006 - 12:30 #20
Står din disk til LBA mode i BIOS
Avatar billede zhristian Nybegynder
14. august 2006 - 14:46 #21
helgec: Det virker nu, uden at jeg gjorde andet end at køre en omgang DiskMapper og RegClean - du får point alligevel, for din påpegning af "boot.ini" og de filer, var en del af løsningen :)