Avatar billede fritter25 Nybegynder
19. august 2006 - 01:55 Der er 4 kommentarer

Kun ændre det midterst af en side. Ikke højre of venstre

Hejsa.

Jeg skal igang med at opbygge en webside, og har snust lidt rundt for at få nogle ideer!
Til at starte med, ville jeg opbygge siden med "Frames", da det jo gør det nemt at have menuer, som man kan bibeholde samtidig med at hovedsiden skiftede!
Har så fundet ud af, at det er noget outdated at bruge frames!
Jeg faldt over en side, som havde det jeg ønskede at lave:

www.romabio.dk

Han har nogle menuer i venstre side, mens det centrale ændrer sig. Hvordan laves dette??
Samtidig er siden delt op i felter, hvilket giver det et lækkert touch, når man kan se den sorte baggrund mellem felterne. Hvordan laves dette?
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. august 2006 - 02:08 #1
Nævnte side benytter formentlig et såkaldt "content management system", dvs. et "program" der ordner al indholdet, links osv. for dig ud fra en skabelon der indeholder designet. Design og indhold er altså helt adskilt.

CMS'er er særligt smarte hvis du har indhold som du ofte ændrer i eller har mange sider.

Der findes mange gratis CMS'er, bl.a. CMSimple, Joomla, PhpNuke, Joomla og Typo3.

En anden løsning er at benytte Server Side Includes. Det er modsat et CMS ikke et samlet system, men indebærer at du ved at indsætte noget kode i alle dine sider automatisk kan opdatere f.eks. alle menuer på siderne el. lign. Du kan finde mere om SSI ved en google søgning: SSI: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=server+side+includes+tutorial

Felterne kan du bl.a. lave med tabeller.

// Old-Faithful™
Avatar billede roenving Novice
19. august 2006 - 10:59 #2
Se f.eks. under det,der er nævnt som generator i head-sektionen: Fullxml 2.4 - http://www.fxmods.com ...
Avatar billede rynke10 Novice
19. august 2006 - 11:06 #3
For at komme igang kan du nemt lave opsaetningen med css, altsaa lave "kasserne" og saa fylde tekst i dem.
Med php kan du bruge include og dermed vaelge den tekst der skal fyldes i din "hovedkasse"
Saa er hele din menu kun lavet et sted, det eneste der bliver skiftet ud naar du vaelger et link, er den tekst der staar i din hovedkasse.
Avatar billede old-faithful Praktikant
16. november 2006 - 23:44 #4
Der sker vist ikke mere i denne tråd. Lukketid?