Avatar billede nak-m Nybegynder
06. september 2006 - 15:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kemi - bestemmelse af pH

Hej

Hvorledes løser jeg nedenstående opgave?

"Under en analyse i laboratoriet skal man bestemme syreindholdet i en ukendt opløsning. 15 ml syreopløsning titreres med en 0.100M NaOH, og idet man benytter BTB som indikator, observeres et omslag ved et tilsat volumen af base på 25 ml. Hvad er pH i den ukendte opløsning?"

Sætter pris på jeres hjælp.
Avatar billede levich Nybegynder
06. september 2006 - 16:24 #1
Se denne side: http://www.natlex.dk/titrering.html

Grafen viser hvad der sker med ph-værdien i den ukendte opløsning, når der tilsættes NaOH (base).

Da du kender volumen og koncentrationen af NaOH, som du har tilsat, kan du også beregne hvor mange mol OH- du har tilsat. Dette antal mol svarer til det antal H+ mol, der var i den ukendte opløsning. Dermed kan du bestemme pH af den ukendte opløsning som
pH = -(log [H+])
Avatar billede nak-m Nybegynder
06. september 2006 - 17:57 #2
Hvad nu hvis reaktionsforholdet ikke er 1 til 1, sådan som de skriver på natlex? Er det ikke en mulighed? Jeg kan jo ikke vide, hvilken syre det er.
Avatar billede levich Nybegynder
06. september 2006 - 18:08 #3
Jo, det er korrekt. Hvis hvert syremolekyle har mulighed for at afgive mere end én H+ ion, så kan du ikke beregne pH ud fra de givne oplysninger. Hvis spørgsmålet er stillet i folkeskolen skal du ikke tænke videre over det. Hvis det er stillet på universitetet skal du nok skrive lidt om de forskellige muligheder.
Avatar billede nak-m Nybegynder
06. september 2006 - 21:36 #4
Du skal have mange tak. Jeg har valgt at forklare problemstillingen og herpå gå ud fra, at stofmængderne er lig hinanden. Så må vi se, om min lærer bliver tilfreds. :)