Avatar billede mariapigen Nybegynder
14. september 2006 - 10:28 Der er 4 kommentarer

Hjælp til at vælge bærbar!

Hej,

Jeg står for at skulle købe en bærbar pc, men mangler kendskab på området - så jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Jeg har brug for en bærbar, der kan klare alle de almindelige typiske funktioner (til studie og hjemmebrug. Den skal bl.a. træde i stedet for en stationær computer.
Desuden skal den have brænder og trådløst netværksskort, god batterievne, jeg skal også bruge den til at afspille musik (med god lyd) og evt. film fra. Sjældent spil.
Den skal have en god stor skærm og må gerne være "lækker"... :-)

Jeg er studerende, så den skal selvfølgelig også helst være gratis.... :-)

Jeg har kigget lidt på denne fra Dell: http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_6400?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Hvad har I ellers af kommentarer og gode forslag?

Mange hilsener
Maria
Avatar billede mpej Nybegynder
14. september 2006 - 10:47 #1
Jeg har hørt dårligt om mange af Dells billigere modeller.
Har selv købt en Lenovo 3000 n100 http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=200524.
Jeg er meget tilfreds med denne computer. Har dog ikke særligt gode højtalere, hvis du vil bruge den til at se film eller spille computerspil på. Men den har alt hvad jeghar brug for (god ydelse, god skærm), og lidt til (webcam og kortlæser).
Lenovo er det firma der i dag fører IBMs Thinkpad-serie, som har ry for at være noget nær den bedste kvalitet man kan få - men man betaler også for den. N100-serien virker også som god kvalitet.

Jeg har selv haft følgende krav:
1. ikke veje for meget
2. ok batteritid (omkring 3 timer)
3. god ydelese til 'kontorbrug'
4. klar til Windows Vista (så det kører flot)

Jeg har derfor valgt følgende krav:

1. Ikke over 2,5 kg
2. Køb en centrino - gerne core duo eller core solo. Sørg for at grafikkortet er et Intel GMA 950, da det nedsætter batteritiden gevaldigt at bruge grafikkort fra f.eks. ATI eller GeForce. Centrino og Intel GMA 950 er lavet til at fungere sammen, og til at holde batteritiden nede. Dog  er intel GMA ikke godt til avancerede 3D-spil.
3. Både winxp og den kommende Windows Vista kan godt lide meget ram - da det kan nedsætte brugen af sidefil, og dermed harddisk-aktivitet kan dette også medføre bedre batteri-levetid. Jeg valgte min. 1GB RAM
4. Et grafikkort der understøtter pixelshader 2.0 (det gør Intel GMA 950), godt med ram, dual processer (f.eks. Core Duo).

En af mine bekendte har for nyligt købt følgende:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202447

HP er god kvalitet - dog særligt deres business-linier.

En lidt tungere model:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217275

Bemærk at Toshiba har ry for at lave god kvalitet, men at de har elendig support, hvis der er noget der går galt. (det er i hvert fald hvad jeg har hørt).

Den synes jeg også er meget fin - der følger fjernbetjening med, så man kan se film på den fra sofaen.

Jeg håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede mpej Nybegynder
14. september 2006 - 10:49 #2
To af mine venner har den dell du har linket til. Den ene er glad for den, men synes den er stor og klodset.
Den anden er ked af at der kom en revne i den allerede efter en måned - plastikken er åbenbart ikke så holdbar.
Avatar billede coderdk Praktikant
14. september 2006 - 11:07 #3
Har du overvejet en mac? ;)
Avatar billede mariapigen Nybegynder
17. september 2006 - 09:47 #4
Tak for svaret...
Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer også, da det jo er lidt af en vildmark, at købe noget godt.....

Mht. mac - så er de lækre, men det er prisen ikke... :-(