Avatar billede twisted Nybegynder
17. september 2006 - 11:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sum af beregnet felt

Jeg har et problem, som jeg er ved at have stirret mig helt blind på.
Jeg prøver at lave en faktureringsdatabase, og der har jeg lavet en underformular for fakturalinie.
Jeg har så felterne Antal og Pris, som jeg samler i et felt for hver linie der hedder Samlet. Så er det jo, at jeg gerne vil have lavet sådan, at den laver en sum af alle mine Samlet felter for hver faktura.

60 point er måske lidt meget, for noget der skulle være så simpelt, men jeg er ved at være desperat :-)
Avatar billede mugs Novice
17. september 2006 - 11:19 #1
Tag en ubundet tekstboks fra værktøjslinien og sæt den i formularfoden med postkilden:

=Sum([FELTNAVN)]

Boksen skal være i den formular hvori den opsumerede felter ligger.
Avatar billede twisted Nybegynder
17. september 2006 - 11:25 #2
Mugs:
Det har jeg så lige prøvet. I det nye felt står der så bare 0. Det kan jo ikke passe, når jeg allerede har indtastede data, og værdien skulle være 1975
Avatar billede twisted Nybegynder
17. september 2006 - 11:33 #3
Min kontrolelementkilde til Samlet ser sådan her ud: =Form!Antal*[Pris]
Og min kontrolelementkilde til tekstboks10 ser sådan her ud: =Sum([Samlet])

Og den er oprette i formularfod på min underformular
Avatar billede twisted Nybegynder
17. september 2006 - 11:48 #4
Kan sagtens få den til at lave en sum af min pris-kolonne, men det hjælper mig jo ikke noget
Avatar billede mugs Novice
17. september 2006 - 12:39 #5
Luigeledes, skal du passe på med et feltnavn "Antal", idet dette ord er reserveret i Access. Omdøb evt. feltet.
Avatar billede fdata Forsker
17. september 2006 - 13:38 #6
Prøv denne her: Flyt "Samlet" til den forespørgsel, der ligger bag din subform (Samlet: Nz(Antal;0)*Pris). Medtag Samlet på din subform; men som et usynligt felt. tekstboks10 skal der ikke rettes ved.
Avatar billede fynbohans Nybegynder
17. september 2006 - 13:59 #7
Hvis du flytter udregningen af "Samlet" til forespørgslen for underformularen,
kan du bruge Totaler og vælger Sum.
Avatar billede twisted Nybegynder
17. september 2006 - 14:26 #8
Nu har jeg ikke brugt nogle forespørgelser på at lave formularene, så det kunne ikke hjælpe. Men det gik starks bedre, da jeg ændrede feltet Antal til stk. Så point til mugs...
Avatar billede mugs Novice
17. september 2006 - 15:20 #9
Tak for point :o)