Avatar billede l-lindberg Nybegynder
28. september 2006 - 09:04 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Sammenstød

Hej Eksperter!

Jeg har et vædemål kørende omkring kraften ved et sammenstød.

Hvis 2 biler der hver køre 30 km/t. støder ind i hinanden svare det så til at en bil køre ind i en mur med 30 eller 60 km/t..

Hurtigt svar udbedes!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
28. september 2006 - 09:09 #1
hvis det er frontalt, så 60Kmt
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
28. september 2006 - 09:09 #2
Jeg vil hellere formulere det sådan at det svarer til at køre ind i en holdende bil med 60 km/t.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2006 - 09:25 #3
Det svarer "næsten" til at køre ind i en mur med 30 km/t.
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=144&a=147&id=7949_7
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2006 - 09:29 #4
"Newtons 2. lov siger, af kraften gange stødtiden er lig bilens masse gange dens hastighedsændring. Såvel bilens masse som hastighedsændringen (fra 60 km/t. til 0 km/t.) er ens i de to situationer."

Så for at "næsten" at bakke vejmand op ;)

"Hvis 2 biler der hver køre 30 km/t. støder ind i hinanden svare det så til at en bil køre ind i en mur med 30 eller 60 km/t.."

Svaret er ja.
Avatar billede johnstigers Seniormester
28. september 2006 - 09:30 #5
ups - svaret er 60
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2006 - 09:34 #6
john >> Nope, svaret er 30.

"Det vil sige, at der er tale om to identiske situationer! Skaden bliver derfor den samme i begge tilfælde."
Avatar billede hpo Nybegynder
28. september 2006 - 10:06 #7
puntk 1. muren er ikke elastisk, dvs. den giver sig ikke i sammenstødsøjeblikket, modsat en bil der kommer fra den anden side. Dvs. det er værre at køre ind i en mur med 30 km/t end en mur med 30 km/t, helt i tråd med Newtons love.

Puntk 2, mest henvendt til John Stigers, så lyder det som om, at du mener den modkørende bils hastighed er underordnet - det er den ikke, da du jo blot kan forestille dig situationen hvor den modkørende bil kører 1000 km/t.

Sum:
Ingen af jer har ret. Sandheden ligger nok et sted midt i mellem.
Avatar billede hpo Nybegynder
28. september 2006 - 10:08 #8
sorry, punkt 2 var ikke henvendt til John Stigers, men derimod "vejmand".
Avatar billede AnyFellow Mester
28. september 2006 - 10:13 #9
hpo...> Hvis begge biler er ens og kører det samme, er bilernes hastighed underordnet.

To biler der kører sammen med 30 km. i timen, modsvarer at én bil kører ind i en mur med 30 km. timen.
Avatar billede vejmand Juniormester
28. september 2006 - 10:18 #10
hpo >> "så lyder det som om, at du mener den modkørende bils hastighed er underordnet"

Det er jo noget sludder!

Spørgsmålet går på at bilerne kører lige hurtigt, nemlig 30 km/t.

Ifølge artiklen bliver skaden rent teoretisk lige stor, om man kører ind i en mur eller ind i en bil som kører 30 km/t.
Hvis den anden bil kører 1000 km/t skal bilerne jo "dele" kraften, og dermed skaden.
Avatar billede hpo Nybegynder
28. september 2006 - 10:33 #11
>> vejmand: så misforstod jeg hvad du skrev.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2006 - 11:31 #12
Hvad hvis den ene bil er en gammel mascot, og den anden er en 8ton iveco lastvogn...

Der er også en masse blandet ind i spørgsmålet, så svaret bliver "ingen af delene, før vi kender massen på bilerne indvolveret" :-)
Avatar billede rynke10 Novice
28. september 2006 - 18:03 #13
Hvis vi forestiller os at begge biler er helt ens, så er det 30.
Følgende skal man forestille sig : I nøjagtig det punkt hvor bilernes kofanger rammer hinanden, der står en mur. I teorien vil det jo være lige meget om muren er der, eller ej. I praksis, vil bilerne ikke ramme hinanden 100% lige på og måske blive kastet lidt til siden.
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=103&a=147&id=7949_7
Avatar billede rynke10 Novice
28. september 2006 - 18:05 #14
Uuuups, så først nu vejmands link til samme artikel.
Men det er vist en typisk diskution som folk har lidt svært ved at forstå.
Avatar billede vejmand Juniormester
22. januar 2007 - 07:00 #15
Kan spørgsmålet lukkes?