Avatar billede s0mmer Nybegynder
24. oktober 2006 - 18:54 Der er 10 kommentarer og
4 løsninger

Datalog eller datamatiker?

Hej Eksperter,
Pt. er jeg igang med mit sidste år på min matematiske studentereksamen med henblik på at læse videre inden for IT verdenen. Lige nu er planen at jeg vil læse datalogi, men jeg kunne godt tænke mig at høre lidt meninger fra folk med mere erfaring indenfor området. Hvad er i store træk forskellen fra datamatiker til datalog studiet? Og hvordan ser det ud rent karrieremæssigt? Samt div. kommentare? Håber i kan rådgive mig lidt.
Avatar billede coderdk Praktikant
24. oktober 2006 - 19:00 #1
Af de to, klart datalog. Men du kunne også kigge på hvad IT-universitetet har at tilbyde: www.itu.dk (Kender det ikke selv)
Avatar billede coderdk Praktikant
24. oktober 2006 - 19:02 #2
Som datalog har du meget lettere ved at finde job, end datamatikere. Datamatikeruddannelsen er forholdsvist let, sammenlignet med datalogi, som er langt tungere og mere "seriøs".
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. oktober 2006 - 19:12 #3
Ingen tvivl overhovet. Datalog. At sammenligne de to er som at sammenligne en automekanikker med en maskiningeniør og selvom der findes dygtige automekanikkere, så er det ikke helt det samme som en ingeniør. også jeg vil anbefale at du kikker både på ITU og DTU med vægten lagt på DTU og ingeniørstudiet
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. oktober 2006 - 19:12 #4
se venligst bort fra mit svar, det skulle have været en kommentar
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2006 - 19:15 #5
Datalogi er en universitets uddannelse med alt deraf medfoelgende. Engang formuleret
som at datalogi er anvendt matematik.

Datamatiker er slet ikke paa det samme teoretiske niveau.

Du kan godt blive god som datamatiker, men saa er det dig som skal goere
forskellen. Du skal ikke regne med at det kommer automatisk paa det studie.

Alternativ til datalogi var en af ingenioer eller oekonom uddannelserne
med IT indhold i.

NB: Jeg mener at ITU kun tilbyder kandidat overbygningn ovenpaa en bachelor.
Avatar billede idle Nybegynder
24. oktober 2006 - 19:17 #6
Datalogen er meget stærkere teoretisk funderet, hvor datamatikeren i princippet mere er "håndværker"-uddannelsen. Jeg synes ikke at det faglige indhold i datamatiker-uddannelsen er højt nok, men det er bare min mening - jeg er vel at mærke selv datamatiker.

Hvis du har mod på at læse i 5 år, så er der i øjeblikket nok mest perspektiv i at læse datalogi. Datamatikere bliver primært brugt til drift og support i øjeblikket - i hvert fald der hvor jeg kommer fra (det mørke midt-/nordjylland).
Avatar billede s0mmer Nybegynder
24. oktober 2006 - 20:59 #7
Mange tak for kommentarerne. Grunden til jeg igen kom i tvivl var at jeg i disse dage er ovre på Tietgen Business College i Odense hvor jeg følger 1. semestre datamatikere(da jeg ikke kunne vælge datalogi). Og eleverne har jo tendens til at snakke til datamatikerens favør samtidig med at skolen selvfølgelig vil sælge uddannelsen.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
25. oktober 2006 - 14:14 #8
Kan kun give de andre ret.
Datalogi helt klart. Jeg læser selv til it-ingeniør på DTU. Sjovt nok sammen med rigtig mange datamatikere, da der ikke er job til dem.
Datalogi er dog også en hel del sværere. Inde på københavns universitet dropper størstedelen ud. Kan dog være det er ændret nu, en af mine venner gik der, og fik brev fra dem efter et stykke tid, fordi der var alt for mange der droppede ud.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2006 - 23:46 #9
tid at få afsluttet her ?
Avatar billede s0mmer Nybegynder
10. december 2006 - 20:51 #10
send svar, så deler i points
Avatar billede coderdk Praktikant
10. december 2006 - 20:52 #11
(c:
Avatar billede bubbaa Nybegynder
10. december 2006 - 21:13 #12
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
10. december 2006 - 21:59 #13
.
Avatar billede s0mmer Nybegynder
11. december 2006 - 19:03 #14
så mangler vi kun idle :)