Avatar billede martinmc Nybegynder
25. oktober 2006 - 13:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Erhverscase - Thansen - netværksproblem ?

Har case om Thansen. Dertil har vi fået et billed af deres netværksoversigt. Er ikke den store IT ekspert, men udfra hvad jeg kan se har de kun firewall til deres hovedafdeling i Middelfart.
Mellem butikkerne og serverne er der ingen sikkerhed, kan det passe?

http://www.stalkerzone.dk/upload/netvaerksoversigt.jpg
Avatar billede niels_hansen Praktikant
25. oktober 2006 - 13:34 #1
umiddelbart ja, men det kan sagtens være lavet over en VPN tunnel, og derved vil der være sikkerhed.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 14:25 #2
Umiddelbart ser det helt åbent ud, der vil dog oftes være følgende i stilling:

De enkelte butikkers routere har firewall funktionalitet installeret, der f.eks. giver stateful inspection firewall filtrering, hvilket er relativ god sikkerhed.

Hvis de køre et forretningssystem, der styre lager beholdninger, salg, indkøb og den slags, vil dette system normalt håndterer kommunikationen via en slags VPN eller anden form for proparitær kryptering. Endeligt kan der være etableret VPN, men det fremgår ikke af tegningen.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
25. oktober 2006 - 14:29 #3
godt du er enig med mig
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 20:14 #4
Jeg er ikke enig med dig, jeg er ret sikker på at der er firewall beskyttelse foran butikkerne, selvom det ikke umiddelbart fremgår af skitserne. Grunden til at det ikke fremgår, vil ofte skyldes holdning, den der har lavet skitsen betragter måske ikke en router med stateful inspection som en firewall. Det er en teoretisk diskusion som jeg ikke går ind i, jeg er ligeglad med om man kalder det en firewall eller ej, hvis bare beskyttelsen er tilstrækkelig i forhold til truslen
Avatar billede niels_hansen Praktikant
25. oktober 2006 - 20:20 #5
ja ok, jeg forholder mig bare til det skitserede billede, og ikke hvordan man i virkeligheden sikkert har lavet det (husk det er en opgave, og man derfor vil svare forkert, hvis man ikke forholder sig til den den opgave man har fået stukket i hånden)
Avatar billede martinmc Nybegynder
25. oktober 2006 - 21:59 #6
Ja, vi skal forholde os til opgaven og ikke virkeligheden. :)
Dog er det den eneste synlige mulighed jeg kan få øje på. Og der må vel være en grund til de har givet os det billed af deres netværk :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2006 - 22:10 #7
Hvad går opgaven ud på. Skal I designe sikkerhed, eller er det noget helt andet
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 05:40 #8
altså

router med firewall = sikkerhed mod indtrængning i lokationer
router med VPN = sikkerhed i kommunikationen mellem lokationer og hovedafdeling

2 forskellige former for sikkerhed

jeg er stort set sikker på at deres router har firewall - det er standard i den
slags routere

formentligt er der også VPN, men det koster normalt lidt ekstra, så man ved aldrig

og så et spørgsmål til jer: har I fået lov til at offentliggøre det diagram ?