Avatar billede florint Nybegynder
30. november 2006 - 15:45 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Printerinstallation over nettet

Hej
Jeg sidder ved en windows XP proff bag en Linksys router WTRG54 og alt kører perfekt.(næsten):-) Nu skal jeg have mulighed for at printe ud på en printer der står i den anden ende af byen. Printeren er tilsluttet en pc med windows XP og har ligeledes en Linksys WTRG54 foran. Tilsyneladende kan jeg ikke få "hul" igennem for jeg kan f....ikke få forbindelse til pc og printer.
Er der noget der skal "lukkes" op for at have forbindelse eller er det installationen af printeren der er mere besværlig end jeg gør det til?
På forhånd tak
Mvh
Avatar billede insight Nybegynder
30. november 2006 - 17:29 #1
Hej Florint

Den bedste løsning ville være at sætte noget VPN op, så sidder du på samme LAN så sku det ikk være noget problem.

Tror ikk du kan mappe en printer igemmen din router med en port forward (følger selv med for info heromkring)

ps : Ja din router skal forwarde den trafikk til den given "box" du vil ha fat i
Avatar billede florint Nybegynder
30. november 2006 - 19:35 #2
Hej
Tak for kommentaren. Jeg er ikke helt enig. VPN behøves vidst ikke. Jeg har fra samme pc en printerforbindelse til en anden IP i byen. En port (Lan manager print)hvordan man så opretter denne? , som peger på \\IP afresse\printernavn, og det er bare igennem en D-link router. Dette fungerer, men jeg har en fornemmelse af at routeren er "åben" via DMZ, og derfor kan det lade sig gøre, men jeg er ikke sikker. Hvordan Åbner jeg for Linksyssen? Hvis det er portforwarding hvilken port er det så der skal forwardes.
Er der ingen eksperter ud i dette :-)
Avatar billede insight Nybegynder
01. december 2006 - 16:14 #3
Hey Igen

Så har jeg læst lidt op på det og hvis du åbner for port
TCP 135-137 og tcp 445 så burde det virke

epmap          135/tcp    DCE endpoint resolution
epmap          135/udp    DCE endpoint resolution
profile        136/tcp    PROFILE Naming System
profile        136/udp    PROFILE Naming System
netbios-ns      137/tcp    NETBIOS Name Service
netbios-ns      137/udp    NETBIOS Name Service
uaac            145/tcp    UAAC Protocol
uaac            145/udp    UAAC Protocol

MEN JEG VIL STÆRKT FRARÅDE at gøre det !!!!!!

er ikke særligt sikkert at ha åbent for de porte ud på nettet

Så kan du godt gøre det uden en VPN.

IMO ville det oxo være spild af boxe at stille en ud i DMZ
vil forslå at få brugeren til at ændre behov *G*
Avatar billede florint Nybegynder
06. december 2006 - 14:54 #4
Hej insight
Jeg har ikke glemt dig :-) Men jeg har først testet nu. Jeg er "næsten" igennem. Jeg bruger tilføj printer wizarden fra den pc der skal installers printer på. Tilføj printer -> næste -> en netværksprinter eller....->opret forbindelse til denne printer-Navn:\\IP adresse\printersharenavn....
Jeg får listet de 3 printere der er delt på fjernpc' en MEN så får jeg en fejlmeddelelse: printernavn stavet forkert eller forbindelsen til serveren for den angivne printer er blevet afbrudt??????????????????????
Jeg har tilsyneladende forbindelse...men bliver afbrudt, men af hvad? Har fjernet firewall meeeeeeen?
Please hjælp.
Mvh
Avatar billede rude Nybegynder
07. december 2006 - 00:01 #5
XP kan emulere printserver på port 515 - så hvis du har fast IP på klient siden så åben for port 515, men kun for det ene ip nummer. Så sætter du klienten op til at printe til en tcp/ip printer til serverens udvendige ip som port angiver du sharenavnet på printeren. Lav det nu enkelt: lp1 eller noget i den stil. Det virker.
Avatar billede florint Nybegynder
07. december 2006 - 06:11 #6
Hej,
Tak for kommentaren - MEN - jeg har prøvet at oprette den som http istedet, men resultatet er nøjagtigt det samme. Altså samme fejl.
Det underlige i det her, er at jeg har oprettet en printerinst. fra min pc til en anden pc(win 98) på en anden IP som \\IP adresse\printershare, og den kører perfekt!
Men her hvor det er til en XP home kan jeg simpelthen ikke gøre det samme?
Kan det være netbui protokollen der mangler eller lignende - i kan nok høre jeg snart er laaangt ude :-)
Mvh
Avatar billede rude Nybegynder
07. december 2006 - 10:05 #7
Gør følgende på den pc som er server.

1. Installer "print services for unix" (En windows komponent) se evt. http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=5624#3b
2. Del printeren med et simpelt navn, f.eks. lp1.
3. Åbn port 515 i firewallen og sæt en eventuel router op til at pege tcp port 515 ind på den pc som er printserver.
4. Find den udvendige IP adresse på www.myip.dk

Gør følgende på klienten:
1. Installer "print services for unix"
2. Tilføj en LPD printerport. Som servernavn angiver du serverens udvendige IP adresse. som kø navn lp1 (eller hvad du nu har kaldt den)
3. Skriv ud.

Og det virker....
Avatar billede florint Nybegynder
08. december 2006 - 07:03 #8
Tak for forslaget.
Jeg vil dog stadig prøve at komme igennem på den førnævnte måde. Nu fandt jeg i en anden kategori et forslag til at man kunne prøve at gå i start -> kør og så skrive ipadressen på den pc der skulle printe, så det gjorde jeg, og lige så fint kom delte mapper og printere op på min skærm. Kunne se egenskaber på printerne, så der hul igennem.
Nogen forslag til hvad jeg kunne have overset, da jeg hele tiden får af vide jeg har skrevet printernavn forkert eller serveren har afbrudt forbindelsen.
Hvordan flytter man kategori? Jeg tror der er flere chancer for hjælp i kategorien Netværk?
Mvh
Avatar billede florint Nybegynder
11. december 2006 - 09:30 #9
Så lykkedes det! Printere og faxenheder -> installer printer -> Lokal printer -> opret ny port -> lokal port -> \\IPadresse\printernavn -> og følg så wizarden mht. driver og indstillinger.
Bingo så er den der!
Tak for alle forslagene - rude er du venlig og lægge et svar så du kan få lidt for ulejligheden også?
Mvh
Avatar billede rude Nybegynder
11. december 2006 - 11:10 #10
Tak, det gør jeg gerne - Og tillykke med sejren. Du har sørget for at de porte du har åbnet på serversiden, kun er åbnet for klientens IP adresse? Ellers varer det ikke så længe for du får problemer.
/Peter
Avatar billede florint Nybegynder
11. december 2006 - 11:38 #11
Hej Peter
Tak for kampen :-) Lige nu er der pivåbent, men næste step - lige om lidt er kun åben for port 515. Så må vi se om det kører også -:)
Mvh