Avatar billede t-johansen Juniormester
12. januar 2007 - 09:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

2 router på samme netværk

Jeg har en cisco 1401 router på en ATM linje der foruden standard, håndterer indgående vpn support.

Men jeg vil gerne sætte en Netgear FVS338 vpn router op inde efter cisco routeren så vi kan håndtere egne vpn forbindelser. Jeg kan ikke få ændret noget i cisco routeren andet end at få åbnet en port, er det nok?

Kan dette lade sig gøre?

Eller er der en anden løsning.

Tænkte på et alternativ hvor Netgear routeren sidder på en anden forbindelse men er tilsluttet switchen med cisco routeren. Kan det lade sig gøre at have to routere, en på hver sin forbindelse til samme netværk?

eller er der en tredje løsning???
Avatar billede nva Praktikant
12. januar 2007 - 09:05 #1
Jeg kender ikke så meget til netværk, men måske kan dette link inspirere http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 09:58 #2
PPTP til VPN bruger port  TCP
og

L2TP bruger UDP 1701

er det det du søger efter ?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 10:05 #3
PPTP venytter ikke port 47, men protokol 47, (også kaldet GRE), L2PT benytter også port 500 (såvidt jeg husker)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 10:10 #4
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 10:12 #5
port 500 er til IPSec,
VPN connections bruger TCP 1723 og 47

finder lige noget dokumentation
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 10:16 #6
har allerede dokumenteret at det er protokol 47 og ikke port 47 i begge link ;)
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 10:18 #7
yep du har ret,  VPN bruger P 47,  det er firewallen som jeg tænker på der bruger TCP 1723.

http://technet2.microsoft.com/WindowsServer/en/library/0332e37c-61da-44fe-9633-4438d37e19021033.mspx?mfr=true
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 10:18 #8
men jeg postede før at jeg kunne se dit indlæg
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 10:19 #9
New in town !  he he  ;O)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 10:22 #10
mange tror det er port 47, og det giver mange kvaler når VPN ikke virker, for der er jo åbnet for den rette traffik... (og er sjældent det man kontrollerer først, det kan forresten ikke kontrolleres med de normale port test programmer)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 10:25 #11
og til det andet spørgsmål, og det er muligt at have en anden forbindelse til VPN traffiken, ja og det vil faktisk være en fordel, da man på den måde vil få større båndbredde til rådighed på den "normale" forbindelse, men brugerne vil kun kunne surfe fra den ene forbindelse (hvis man ikek laver forskellig gateway på maskinerne eller sætter en proxy server op)
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2007 - 10:25 #12
Det står faktisk i Microsoft Press test suite at det er port 47, (sidder og forbereder til MCP 70-291) så det er egentlig lidt kritisk at de ikke har de rigtige fakta i testen.

Men et er jo en test hvor der kan være "taste fejl" og et andet er jo hvad man skal kunne når jeg engang skal ud at finde jobbet !

Tak for info
Avatar billede t-johansen Juniormester
12. januar 2007 - 11:09 #13
Vil der ikke være et problem når der i forvejen er indgående vpn support på cisco routeren, når jeg så også vil have indgående vpn på netgear routeren som er bag cisco routeren. især hvis der kun er en protocol til vpn??? Er det så bedre med en to forbindelser  i stedet, til samme netværk?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 11:42 #14
nej de kører jo over hver sin forbindelse og derved hver sin IP adresse, (du skal derfor huske at VPN forbindelsen skal være med den ip på den sekundære forbindelse)
Avatar billede t-johansen Juniormester
12. januar 2007 - 11:53 #15
ok, bare så jeg har forstået det korrekt.

Man "skal" sætte dem på hver sin forbindelse og ikke bare på samme forbindelse efter hinanden. Tænkte også det er den bedste eller simpleste løsning. så skal man selvfølgelig sørge for den sekundære forbindelses router (netgear) ikke gvier ip til netværket.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
12. januar 2007 - 12:00 #16
korrekt, men router 1 bør heller ikke have DHCP aktiveret, den service bør du køre på din server, da VPN servicen ellers ikke vil virke (medmindre dine klienter angiver en fast ip under egenskaber for VPN forbindelsen), og det er nu noget nemmere at benytte DHCP til VPN klienter.
Avatar billede t-johansen Juniormester
12. januar 2007 - 12:59 #17
nårh ja dhcp bliver vist nok også givet af serveren