Avatar billede nak-m Nybegynder
08. februar 2007 - 21:16 Der er 16 kommentarer

CPU-blæseren opfører sig underligt

Hej

Jeg har et problem med min blæser på min CPU. Med uregelmæssige mellemrum får den raserianfald, hvor den larmer og arbejder på livet løs. Jeg tænkte, det måske var fordi, den havde brug for at blive renset, men efter en grundig rengøring ser jeg ingen forbedring.

Hvad kan forårsage et sådant problem? Er min CPU for varm, siden blæseren arbejder så intensivt? Hvad kan jeg evt. forsøge for at fjerne denne plage?

På forhånd tak for jeres hjælp.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 21:18 #1
det lyder som at lejerne / bøsningerne der er defekte, en nu blæser vil afhjælpe problemet (du kan ikke rense lejerne/bøsningerne)
Avatar billede nak-m Nybegynder
08. februar 2007 - 21:43 #2
Ville blæseren så ikke larme konstant?
Jeg har været inde i BIOS og undersøge problemet nærmere. Temperaturen ligger omkring 60 grader C og grænsen er sat til 75 grader C, så det er ikke umiddelbart et problem. Min processor er en gammel Athlon 1000 MHz. Er en vcore på 1,8 V monstro for meget til denne processor?

Jeg kigger lige nærmere.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 21:48 #3
ikke nødvendigvis, blæseren kan godt finde et punkt i bøsningen hvor den kører uden at vibrere, og ja 60 grader er lige i overkanten, en nu blæser og evt en anden køler ville hjælpe.
Avatar billede nak-m Nybegynder
08. februar 2007 - 22:34 #4
Jeg gider ikke ofre penge på denne gamle pc. Jeg har i sinde at samle mig en hel ny computer inden alt for lang tid (i forbindelse med Vista og DX 10), indtil da skal min nuværende maskine bare overleve.

Den sidste halve times tid har min blæser faktisk opført sig forbavsende pænt, men jeg har lagt mærke til, at dens rpm daler til ca. det halve, hver gang larmen begynder. Lyder det som et problem med lejerne?
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2007 - 22:34 #5
Enig med screem brille.

Hvis den har kørt med den samme blæser siden fødslen, er den nok ved at være færdig. Jeg mener, den CPU kan klare temperaturer op til ca. 85 grader, men hvis blæseren er begyndt at larme, risikerer du, at den pludseligt stopper fukdstændigt.
Avatar billede screem_brille Novice
08. februar 2007 - 22:37 #6
det er et problem med lejerne ingen tvivl nu, det der sker når den laver er at den kommer ud af sit "leje" og derved opstår der slør, denne slør får den til at vibrere, men også at den ikke kan rotere så gnidningsfrit som muligt.
Avatar billede milter Ekspert
08. februar 2007 - 22:51 #7
Jeg havde en gang en Athlon 450MHz CPU med de samme symptomer. Heldigvis var der 2 blæsere side om side på køleren, så den ene holdt liv i CPU'en, da den anden stod af.

Hvis jeg var dig, ville jeg begynde at sikkerhedskopiere alt, jeg helst ikke vil miste ;)
Avatar billede nak-m Nybegynder
10. februar 2007 - 16:55 #8
@Milter

Hvorfor skulle jeg miste min HD, såfremt CPU'en stod af?
Avatar billede nak-m Nybegynder
10. februar 2007 - 17:02 #9
Hvordan kan jeg finde ud af, hvilken type slot min CPU sidder i, således jeg kan lede efter en ny blæser?
Avatar billede nak-m Nybegynder
10. februar 2007 - 17:27 #10
Jeg kan se, at det vist er et Slot A, jeg skal finde en blæser til. Nogen anbefalinger?
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 18:22 #11
kig fysisk på blæseren og mål størrelsen, men det er ret sikkert en 60mm blæser (slot A) er udgået for en del år siden, og der laves ikke længere kølere til denne type CPU, så derfor kan blæserens størrelse ikke siges med 100% garanti.
Avatar billede nak-m Nybegynder
11. februar 2007 - 16:59 #12
Hvad skal det sige? Er det så ikke muligt for mig at skaffe en ny blæser?
Avatar billede screem_brille Novice
11. februar 2007 - 17:22 #13
jo selve blæseren kan du sagtens købe, men ikke køleren dertil (jo brugt)
Avatar billede nak-m Nybegynder
12. februar 2007 - 15:07 #14
Okay, men sådan en køler bliver vel heller ikke slidt over tid?
Jeg kan se, at den blæser, jeg har nu, har målene 4*5 cm.
Er det muligt at finde denne størrelse nogen steder?
Avatar billede nak-m Nybegynder
12. februar 2007 - 15:16 #15
Hov, nu jeg kigger efter er blæseren faktisk kvadratisk. Målene er nok nærmere 4,5*4,5 cm.
Der går 3 ledninger fra den.
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 15:27 #16
køleren er læavet af aluminium, så nej den bliver ikke slidt ;)

45mm*45mm lyder mere rigtigt ;) den burde du kunne finde ved næsten alle forhandlere, ellers har elektronik forretninger dem.