Avatar billede avminarm Juniormester
22. februar 2007 - 20:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af NAS

Hej

Jeg overvejer at anskaffe mig en NAS til brug for backup, men også til at have musik liggende på.

Jeg har trådløst netværk (linksys wrtg54p2), og boksen må gerne kunne stå f.eks på loftet?

Hvad vil i anbefale? den behøver ikke koste en formue ;o) og må gerne være nem at sætte op.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2007 - 21:33 #1
Jeg har lige købt en Netgear sc101  med plads til 2 hdd.  installer programmet, og du har adgang til NAS.

kører på en WRT54g.
Avatar billede avminarm Juniormester
22. februar 2007 - 21:46 #2
kan den køre trådløst?
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2007 - 00:11 #3
hvis du har en trådløs router !
Avatar billede avminarm Juniormester
23. februar 2007 - 07:39 #4
det har jeg :o)

er den nem at bruge?
Avatar billede dreamless Nybegynder
23. februar 2007 - 11:16 #5
Brug FreeNAS - http://www.freenas.org/, find en gammel computer med nok harddisk plads og installere FreeNAS.

"FreeNAS is a free NAS (Network-Attached Storage) server, supporting: CIFS (samba), FTP, NFS, AFP, RSYNC, iSCSI protocols, S.M.A.R.T., local user authentication, Software RAID (0,1,5) with a Full WEB configuration interface. FreeNAS takes less than 32MB once installed on Compact Flash, hard drive or USB key.
The minimal FreeBSD distribution, Web interface, PHP scripts and documentation are based on M0n0wall."

Så dette er kort sagt en god nem billig løsning, hvis du ikke er bange for selv at sætte det op og spare lidt penge.
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2007 - 12:39 #6
meget, du installerer programmet der følger med på cd,  på de maskiner der skal have adgagnt il NAS og wupti !
Avatar billede jesper1980 Nybegynder
27. december 2008 - 18:38 #7
ja jeg ville også bruge det freenas .... det er meget hurtigere end de færdig købte NAS servere...
Avatar billede dustie Mester
28. december 2008 - 06:09 #8
Jeg har en Netgear SC101 og må på det kraftigste fraråde dig at anskaffe en! Deres forum er fyldt med historier om mistet data og jeg har desværre også af samme grund måtte skrotte min.
Avatar billede avminarm Juniormester
28. december 2008 - 15:20 #9
sjovt denne tråd er snart 2 år gammel :o) - jeg har i mellem tiden købt en Synology og sat den ved siden af routeren i "teknik" skabet - den fungerer upåklageligt.

men tak for input.
Avatar billede dustie Mester
29. december 2008 - 09:46 #10
Der er vidst en der har hentet en tråd frem fra gemmeren. Det havde jeg overset :-)
Avatar billede dannij Nybegynder
24. marts 2009 - 14:12 #11
Til henrik_svendsen tråd #1

Bruger du to diske i din SC101?

Jeg har lavet spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/869343 herinde som du måske kan svare mig på?