Avatar billede nuki Nybegynder
04. marts 2007 - 17:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Software RAID 5 write performance.

Hej Eksperter

Jeg har smidt 4x300GB pata diske i et rent software raid og writespeeds ligger på 50MB/sek de første 10.20 sekunder hvorefter den falder til 1-5MB/sek. (Hastighederne er taget fra total commander ved overførsel af 2GB fil.)

Er dette normalt eller er der noget galt med mit hardware ?
Avatar billede leif Seniormester
04. marts 2007 - 18:04 #1
Raid 5 er bedst til læsning og ikke til skrivning
04. marts 2007 - 18:26 #2
RAID 5 er langsomt til at skrive.
Hvis du har et RAID 5 f.eks. med 3 diske, og du f.eks. skal skrive til 1 disk.
Så skal den først læse den anden data disk, og pariteten, herefter skal den beregne den nye paritet, skrive ny data og ny paritet.
Operationen vil se sådan ud: Read - Read - Modify - Write Write
Software - Uha, så skal det hele ind og vende i CPU'en.

Læs evt. lidt her www.baarf.com

ps. hvilke diske er det du bruge? SATA eller IDE?
Avatar billede nuki Nybegynder
04. marts 2007 - 18:31 #3
Som skrevet så er det PATA diske også kendt som ATA diske ved 7200 rpm, Så i mener at 5MB/sek er fornuftigt når det er ren software og der ikke er en XOR chip på controlleren ?
04. marts 2007 - 19:00 #4
Ja så kan du nok ikke gøre det dårligere.
er det over 2 eller 4 kanaler?
04. marts 2007 - 19:02 #5
beklager, overså pata i spørgsmålet.
04. marts 2007 - 19:22 #6
Et problem med IDE/PATA er; der er ingen command queing, derfor hvis du har enoperation igang på f.eks PM, så kan du ikke lave noget på PS, før PM er færdig med sin operation.

Så RAID 5, Skrivning = langsom
Software RAID = Langsom
4 IDE Diske på 1 controller = Langsom
3 X langsom = Langsom
Avatar billede nuki Nybegynder
05. marts 2007 - 00:08 #7
Okay, tak for jeres svar, tror jeg nøjes med noget RAID 1+0 det skulle kunne gøres okay med PATA diske, så må jeg vinke farvel til 300GB lager men hej til større sikkerhed.

Hvis det var SATA diske ville det så være muligt at hive mindst 20MB/sek hjem så det var muligt at udnytte 100Mbit LAN ?
13. marts 2007 - 23:32 #8
beklager jeg har været væk et stykke tid.
Ja, hvis du laver et 0+1 eller 10, alt efter havd man nu vælge at kalde det, så forbedre du din skrive performance, og få en bedre sikkerhed.

Du har dog stadig 2 flaskehalse:
Software RAID - Køb en RAID controller, de kan fås for under 200 kr.
4 IDE diske. - Som jeg skrev d. 4/3.
Måske du kan bruge dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/763549
Avatar billede nuki Nybegynder
30. marts 2007 - 09:17 #9
Smider du ikke lige svar?
30. marts 2007 - 18:07 #10
ja, er du kommet videre :)
Avatar billede nuki Nybegynder
31. marts 2007 - 10:49 #11
Ja den forstand jeg lægger penge til side til et 3ware 9650SE :)
31. marts 2007 - 12:11 #12
kender det ikke, men what ever :)