Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
13. marts 2007 - 20:04 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget ledig ram har jeg?

Hej eksperter,

Jeg kunne godt tænke mig at blive klog på, hvordan man bestemmer hvor meget "fri" ram en linux-maskine har. Grunden til dette er, at jeg administrerer nogle mysql-servere hvor jeg gerne vil "skrue" lidt på de forskellige ram-allokerings-variabler. For at gøre dette uden at lave "lort i den", vil jeg gerne vide hvor meget jeg har "at tage af".

Om du vil forklare mig det som svar her på siden eller henvise mig til et link hvor jeg kan læse mere om emnet er for mig ligegyldigt :-)

Jeg kører i øvrigt debian sarge på serverne, hvis det har noget at sige.

Mvh
Rasmus
Avatar billede mfalck Praktikant
13. marts 2007 - 20:12 #1
well - linux allokerer al den ledige hukommelse og frigiver den efter behov igen.

En kommando du kan kigge på er dog vmstat :

[falck@boyce ~]$ vmstat
procs -----------memory---------- ---swap-- -----io---- --system-- ----cpu----
r  b  swpd  free  buff  cache  si  so    bi    bo  in    cs us sy id wa
0  0      0  44380 219300 355980    0    0    1    1    1    1  0  0 100  0
Avatar billede lassebm Nybegynder
13. marts 2007 - 21:44 #2
bruger som regel "top"
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
13. marts 2007 - 21:44 #3
Okay, tak for det svar. Hvordan finder jeg så ud af hvor meget jeg "tilovers" som jeg kan dedikere til mysql?
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
13. marts 2007 - 21:45 #4
zyphon> okay, den kender jeg jo godt :)

Men hvordan er det helt præcist, at jeg afløser hvor meget "mere" jeg kan tillade mig at give til mysql?
Avatar billede razmuz_dk Nybegynder
13. marts 2007 - 22:10 #5
Nå jeg fandt dette link:
http://gentoo-wiki.com/FAQ_Linux_Memory_Management

Det gav mig alle de svar jeg havde brug for. Tak for hjælpen alligevel. Smid svar for point mfalck!
Avatar billede mfalck Praktikant
13. marts 2007 - 22:43 #6
ok