Avatar billede -master-d- Nybegynder
17. marts 2007 - 22:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte X efter installation: LCD siger Out of range

Hej eksperter

Jeg har først forsøgt mig med en Ubuntu installation igår aftes, men den kunne ikke loade X under installationen.. mit bud var at den prøvede at skifte til en skærm der ikke var der (primær/sekundær ting)..

Så prøvede jeg så en debian installtion idag og selve installationen kørte fint med X osv. dog kan jeg nu efter endt installation ikke få startet X. Den starter godt nok X, men min LCD skærm siger blot out of range og det er der jo ikke meget sjovt ved.

Jeg har leget lidt rundt med /etc/X11/xorg.conf, men det lader ikke til at ændre noget om som helst..

Så her er et stort råb om hjælp til jer.. HJÆLP

På forhånd tak
Avatar billede snowball Novice
17. marts 2007 - 23:38 #1
Det tyder på at den forsøger at benytte en opløsning som din skærm ikke understøtter.

Nu kører du godt nok ikke Ubuntu længere, men prøv evt. og læse nedenstående og sæt opløsningen til noget som du ved din skærm kan klare - f.eks. 800*600.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973
Avatar billede -master-d- Nybegynder
18. marts 2007 - 10:01 #2
Jeg har lige prøvet den guide og de små tricks som den indikerer skulle virke, men uden held..

Mit umiddelbare bud er også at mit radeon grafikkort med både VGA og DVI port skifter fra VGA til DVI når den starter X, dvs. at den altså skifter til en skærm som ikke eksisterer.. men ellers er jeg ved at være blank.. det værste er at skærmen har virket med ubuntu før, men med et andet grafikkort..
Avatar billede janpo Nybegynder
18. marts 2007 - 12:37 #3
Jeg er nu mere tilbøjelig til at give snowball ret, men jeg kan tage fejl.
I dit sted ville jeg prøve at specificere "HorizSync" og "VertRefresh" i xorg.conf under "Section Monitor". Tallene burde du kunne finde i manualen til din skærm. Ellers er Google din ven.
Avatar billede -master-d- Nybegynder
18. marts 2007 - 18:22 #4
janpo >> det er allerede sat op.. jeg prøver at lege lidt videre med det.. kom endelig med flere idéer, da jeg efterhånden er ved at være desperat her..
Avatar billede -master-d- Nybegynder
18. marts 2007 - 21:46 #5
Jeg kan så godt starte X, hvis jeg ændrer driveren fra "ati" til "vesa".. siger det jer noget??
Avatar billede snowball Novice
18. marts 2007 - 21:55 #6
Prøv og læs nedenstående (blot et gæt nu du lige nævnte ATI).

Howto: installing X800 X700 X600 X500 X300 Ati Video Cards http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=190133
Avatar billede janpo Nybegynder
19. marts 2007 - 08:13 #7
Hjælper det hvis du sætter driver til "ativga" ?
Avatar billede -master-d- Nybegynder
19. marts 2007 - 23:30 #8
snowball >> Jeg kørte lige guiden igennem.. det lader til at det var en driverfejl.. det virker ihvertfald nu :) :) smid lige et svar begge to, så kan I få jeres point..
Avatar billede snowball Novice
20. marts 2007 - 08:11 #9
OK :)