Avatar billede kab1276 Nybegynder
10. april 2007 - 10:37 Der er 9 kommentarer

Opsætning af visitkort til tryk

Jeg har opsat et visitkort i illustrator i målene 91 x 60 mm
så der er 3mm at give af for hver skæringslinie.
Desuden har jeg sat bleeds marks til 3mm når jeg eksporter pdf´en fra Indesign.

Er dette forkert og skal jeg bare angive målene til 85 x 54 mm i illustrator. Jeg er lidt i tvivl????

Når jeg printer pdf´en er målene mellem skæringslinierne 91 i bredden og 60 i højden.
Men skæringen af visitkortene tager jo vel 3mm fra hver side i bredden og 3mm fra top og bund.

Er jeg galt afmarcheret eller er jeg på rette vej?

På forhånd tak
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
10. april 2007 - 10:52 #1
Hej

Hvis du har billede helt ud til kanten så er det en god ide at have 2-3 mm. ekstra i hver side.

Hvis du ikke har billede helt ud til kanten så er det rigeligt med 85 x 54 mm.

HUSK...

PDF fil skal være 1.2 eller 1.3 gennem du det som en nyere version så kan nogle rippere ved trykkerne ikke læse det og det giver derfor en dårlig kvalitet som de ikke ønsker at trykke, selvom du evt. ønsker det.

PDF filen må IKKE indeholde Skærings eller pas mærker.

Farverne må IKKE være RGB det skal være CMYK.

Evt. mere info kan findes her:
http://www.medienet.net/pub/pdfbranchestandard/Branchestandard_juni_2003.pdf
Avatar billede gecko Nybegynder
12. april 2007 - 11:06 #2
??... Selvfølgelig skal der da være skæremærker i pdf'en!
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
12. april 2007 - 12:36 #3
@GECKO

nej læs branchestandard det er den de køre efter og en trykker ønsker ikke skæremærker så Nej ikke hvis det er til en trykker og ellers er du velkommen til at kontakte en prof. trykker.

Har til dato lavet visitkort til 46 kunder og ingen af de PDF filer jeg har sendt til en trykke (har prøvet flere forskellige) måtte indeholde skære/pas mærker.

Så nej og ellers vil jeg gerne se det sort på hvid fra dig.
Avatar billede gecko Nybegynder
12. april 2007 - 13:23 #4
tjgrindsted>>

Det er standarden for annoncer - og nej, annoncer skal ikke indeholde skæremærker.

Ting der skal skæres ud, skal indeholde skæremærker!
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
12. april 2007 - 13:29 #5
Ja annoncer og Visit kort og hvad det skal gemmes som i en PDF.
Slut herfra da jeg vil mene jeg ved hvad jeg snakker om efter 46 visitkort projekter til kunder.
Avatar billede gecko Nybegynder
12. april 2007 - 14:14 #6
Det er noget værre fis - uanset hvor mange visitkort du har lavet.

http://www.toptryk.dk/Default.aspx?ID=1226
http://www.paritas.dk/default.asp?side=223
Avatar billede tjgrindsted Nybegynder
12. april 2007 - 14:46 #7
lol du linker til 2 firmaer, de kan jo selv bestemme hvad de ønsker, jeg linket til medienet som er et forbund bag branchen.  en tydelig forskel, men gider ikke en diskution med dig, jeg har andet at bruge min tid på end små unge mennesker.
Avatar billede gecko Nybegynder
12. april 2007 - 15:52 #8
tjgrindsted>
Jeg er hverken ung eller uerfaren på dette område - og du er dybt tåbelig, uvidende og burde bruge din dyrebare tid på, at sætte dig ind i tingene inden du vejleder folk.

Til kab1276 og andre der læser dette, og vil have korrekte oplysninger:
Medienets standarder omhandler annoncemateriale (aviser, ugeblade, magasiner), som ikke bliver beskåret - derfor skal der ikke være skæremærker. Er det en annonce, typisk helsides, som går til kant, så skal der være beskæring tillagt formatet.

Skal noget skæres ud, så skal der være skæremærker - går noget til kant, skal beskæringen lægges 3mm udover kant - og bleed/beskæringsområdet skal kunne ses rage udover skæremærkerne.

Formatet i indesign skal være det endelige format - beskæringen lægges udover dokumentet, i det såkaldte bleedområde.
I illustrator foregår det på samme måde - bleed sættes til 3mm, der vælges trim-marks og formatet trækkes 3mm udover kant

de 3mm bliver skåret af formatet - men grunden til at de lægges på, er at skæremaskinen kan afvige lidt - og ved at have beskæring undgår du hvide kanter.
Avatar billede levil Nybegynder
29. april 2007 - 00:34 #9
For lige at blande mig: Jeg arbejder på et trykkeri og har ansvaret for den grafiske afdeling, så jeg ved en smule om det. Selvfølgelig skal der være skæremærker på filen, da man jo ellers ikke ved hvordan tryksagen skal beskæres. Dog KAN man godt aflevere filer uden skæremærker, såfrem filer har de NØJAGTIGE mål inkl formering (tryk ud over kant).