Avatar billede thomaaaz Nybegynder
11. april 2007 - 20:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

shared workspace crossplatform - hvilket programmeringssprog?

Hej

vi er to universitetsstuderende, der er igang med at skrive speciale om projektdeling i et virtuelt miljø.

Vi vil i den henseende forsøge at udvikle en form for shared workspace i en ikke-browserafhængig applikation, hvor det er muligt at tegne sammen med andre brugere over nettet på tværs af operativsystemer på et delt whiteboard.

Samtidig skal det sideløbende være muligt at have en webcam-konference med de andre brugere.

Ydermere vil vi gerne forsøge at inkorporere en form for remote desktop, hvor brugerne kan vise programeksempler for hinanden på en fælles delt maskine.
Findes der noget open source til remote desktop?

Vi har erfaring med java, der netop kan fungere på alle styresystemer pga. VM, men der kunne være andre sprog, som vi har overset, der er bedre til jobbet.
Vi overvejer også Flash, da dette skulle kunne noget tilsvarende, men har ikke så stort et kendskab til dette sprog.

Alle forslag bydes velkomne og måske deler vi spørgsmålet op i flere spørgsmål efterhånden som vi får mere viden om de muligheder der er.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. april 2007 - 20:58 #1
vil Flash ikke betyder browser baseret ?

umiddelbart lyder Java som det der passer bedst til jeres requirements

VNC er open source
Avatar billede thomaaaz Nybegynder
12. april 2007 - 16:18 #2
mht. VNC - har lidt på det, men det lader ikke til at være platform uafhængig så man fx kan arbejde fra en windows maskine på en mac eller linux.

Jo flash er vel mest browserbaseret - vi har også snakket om at det måske kunne være muligt at det kørte i en browser, men vi er lidt nervøse for om det måske er sværere og tungere at køre konferencer og delte whiteboards og den slags gennem en browser.

Men har Java allerede pakker til webcamkonferencer og fælles whiteboards og den slags?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2007 - 16:37 #3
ja - du kan sagtens bruge VNC mellem forskellige platforme

server er meget platform specifik men client findes baade som C og som Java og burde
vaeree "rimeligt" portabel
Avatar billede thomaaaz Nybegynder
12. april 2007 - 16:49 #4
Måske, men er det ikke de udgaver, der ikke er udgivet som open source?
Vi har fundet en liste over mulige emner her, og hvis alle platforme skal være mulige at køre på, er det kun RealVNC Enterprise der kan præstere dette.
http://en.wikipedia.org/wiki/VNC

Men vil det sige at man potentielt set kunne lægge server ind på en testmaskine til formålet og tilgå denne fra flere klienter?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2007 - 02:05 #5
som jeg læser det så kan RealVNC ikke bruge som server på MacOS X

Java client vil virke fint

og der er andre VNC spinoffs som virker på MacOS X (og RealVNC kan bruges kompatibelt
med den oprindelige protokol og bør derfor virke med dem)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. april 2007 - 02:06 #6
jeg ved ikke om VNC kan tilfredsstille alle jeres behov, men I kunne da kigge
lidt på om der var noget som kunne bruges
Avatar billede thomaaaz Nybegynder
10. maj 2007 - 20:40 #7
Efter lidt research er vi begyndt at kigge nærmere på tightVNC, der kan en del af de ting vi efterspørger.
Serveren er selvfølgelig lavet i c++ og det ideelle ville være at have en samlet applikation, der både fungerede som server og client. Der tænker vi igen på java.
Jeg går ud fra at den java applet, der er lavet sagtens kan laves om til en swing applikation hvis det er. I den kunne man måske integrere de forskellige indstillinger serveren har. Vi ved bare ikke helt hvordan man bygger ovenpå c++ og hvordan man kalder c++ funktioner fra java.

Derudover er det som altid et problem at komme i kontakt med en lokal maskine på et stort netværk bag dets firewall som fx på et universitet. Hvordan mon det kunne tænkes muligt at skabe en tunnel ind til den enkelte maskine uden at skulle lave portforward på en router?

Igen lidt mange spørgsmål, men håber der findes svar på dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. maj 2007 - 01:36 #8
Normalt kan en Applet/JApplet nemt omskrives til AWT/Swing GUI app.

Man kan kalde C++ fra Java via JNI. I kan google det eller evt. læse min artikel her
på E om det.

En god firma firewall vil ikke tillade nogen som helst direkte forbindelser mellem
en maskine indenfor og en maskine udenfor.

Maskiner indefra kan få lov til at sende HTTP requests via en proxy server som
har lov til at gå ud gennem firewall.

Man kunne forsøge at tunnele gennem med HTTP, men jeg tvivler på at performance
ville være god nok.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. juli 2007 - 16:35 #9
All set ?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. januar 2008 - 04:27 #10
??
Avatar billede thomaaaz Nybegynder
02. december 2008 - 13:28 #11
Sorry - den gik lidt i glemmebogen, men dit svar var meget fyldestgørende og jeg har noget at arbejde videre med, når jeg tager den op igen :)

Du får lige en gang point!

Tak!