Avatar billede sushiespice Nybegynder
19. april 2007 - 16:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

"Backlight correction"?

Hej,

Kan man downloade et (billigt) program der laver "backlight correction". Det er digitale billeder jeg har fået tilsendt.

Eller kan man gøre det i gamle versioner af Photoshop (7) og PSP (8).

Jeg er ikke prof. så jeg er ikke så kritisk.

/Sussi
Avatar billede milter Ekspert
19. april 2007 - 17:32 #1
Det kommer an på, hvordan billedet ser ud, men i mange tilfælde kan du gøre det ved hjælp af "Curves" funktionen i Paint Shop Pro 8.

For at få det ønskede resultat skal du nok eksperimentere en del, hvis ikke du har prøvet det før, så husk at øve dig på en kopi og ikke originalen af billedet.
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. april 2007 - 21:22 #2
Der er en funktion i Photoshop cs2 som er beregnet netop til dette. Shadow / High Light hedder den.
Men det kan sagtens laves i hvilket som helst program som har et Curves-værktøj.

Sæt et punkt i det mørkeste område af det lyse, som er korrekt belyst. Og sørg for at sætte punkter så kurven bliver låst i de lysere toner der over (det er nemlig vigtigt at det ikke bliver brændt ud).
Lås også helt i bunden af det mørke så du stadigt holder kontrasten.
Hæv så kurven i det mørke område.
Avatar billede doggy82 Praktikant
19. april 2007 - 21:31 #3
Fiksede lige et hurtigt eksempel :)
http://lassefernov.dk/exp/modlys.jpg

Har også farvejusteret lidt. Det er ofte nødvendigt. De mørke områder indeholder jo mange farver og kan derfor blive for mættede eller få for kraftigt farvestik.
Og originalen i mit eks. har jo i forvejen et stik.
Så må man lige vurdere om billedet skal have farvestik eller ej. Feks skal man ikke fjerne stik fra et billede af en solnedgang... for så bliver det jo ret kedeligt at se på :)