Avatar billede spuncut Nybegynder
28. april 2007 - 23:02 Der er 26 kommentarer

Flere globale ip adresser

Jeg overvejer at købe en ekstra global ipadresse som
jeg skal bruge til en ekstra server.
Hvordan får jeg min router til at håndtere det..??
Router : Speedstream 5781
ISP: TELE2
Da jeg ikke går ud fra at der er så mange som har en
lignende router, vil jeg meget gerne høre fra dem som
har en mere tidssvarende router.
Avatar billede gnuff Praktikant
28. april 2007 - 23:14 #1
Hvad vil du med flere ip adresser, når du har en router?
Avatar billede venturer Nybegynder
28. april 2007 - 23:17 #2
Med mindre du vil have to servere til at bruge den samme port har du ikke brug for en ekstra IP.
Jeg kan ikke lige huske dén model men der er nogle speedstream routere som godt kan håndtere flere globale IP'er. Jeg kender dog ikke til nogle billige routere som kan håndtere det.
Avatar billede spuncut Nybegynder
28. april 2007 - 23:21 #3
Jeg vil have to webservere på port 80, således at
jeg kan have domæne1 på server1 og domæne2 på server2.
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2007 - 23:22 #4
Draytek kan håndtere flere IPadresser og koster så vdt jeg husker fra 1200,-
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2007 - 23:23 #5
Så skal du korrekt have flere WAN IPadresser, men tilbyder Tele2 faste IPadresser ?

Jeg kan umiddelbart kun se at man kan få flere Dynamiske IPadresser
Avatar billede spuncut Nybegynder
28. april 2007 - 23:27 #6
Man kan sagtens få flere faste IP'er hos T2, men
T2 må formentlig fravige deres krav om DHCP hvis
man har flere IP'er.
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2007 - 23:28 #7
Du kan faktisk sagtens have flere tildelte adresser på DHCP tildelt, da det er anpå hvordan de vælger at lave Routningen ! :-)
Avatar billede spuncut Nybegynder
28. april 2007 - 23:39 #8
Iiiih ja ..man kan da have et helt segment, men såddan
som det ser ud i min router såeeh ...tror jeg nok...at
jeg skal tilføje en ekstra virtuel interface og derefter
foretage port forward (eller som det hedder her : "add server")
iforhold til interfacen og så skal jeg jo være sikker på
at de respektive interfaces får den samme IP hver gang.

...men jeg kan tage fejl...derfor vil jeg gerne i kontakt
med en person som, rent faktisk anvender, flere ip'er.
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2007 - 23:43 #9
Jeg anvender flere IPadresser dog ikke ved Tele2 ! :-)

Men igen det er anpå hvad de laver af Routning ! Jeg har blandt andet en forbindelse hvor at jeg selv skal klare alt routning og andre hvor at min udbyder klarer Routning
Avatar billede spuncut Nybegynder
28. april 2007 - 23:51 #10
Okaj...
I det tilfælde hvor din IPS foretager routning
(..skulle vel aldrig være TDC Proaccess..??)
Skal det så forstås såddan at du har opgivet
dine serveres IP'er til din ISP, som så foretager
den nødvendige portforward...??
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2007 - 23:55 #11
Nej, jeg klarer selv Firewall og "intern" routning.
Avatar billede leif Seniormester
28. april 2007 - 23:58 #12
Men fx. har jeg en forbindelse med 16 adresser og jeg kan have 1 Router på for hver adresse, tilgengæld har jeg en forbindelse hvor jeg har 4 adresser men kan kun have 1 router på da de router al trafikken til den ene adresse

Men jeg har siddet og kigget hos Tele2, de skriver faktisk flere steder at det er enten 1 Fast eller minimum 2 Dynamiske adresser.

Alternativt skal du kigger på Apache med Proxy funktion
Avatar billede leif Seniormester
29. april 2007 - 00:00 #13
Så skal du kun have 1 Extern IPadresse
Avatar billede spuncut Nybegynder
29. april 2007 - 00:00 #14
hmmm...det kom jeg ikke langt med....

Hvad så med den anden hvor du selv skal
klare routningen.
Hvordan har du fortalt at du har flere
WAN ip's...??
Avatar billede spuncut Nybegynder
29. april 2007 - 00:03 #15
tilføjelse: ..i forbindelse med port forward...
Avatar billede leif Seniormester
29. april 2007 - 00:04 #16
Nu bruger jeg ikke SpeedStream routere :-), så det kan jeg ikke fortælle dig hvordan du gør i den !
Avatar billede leif Seniormester
29. april 2007 - 00:06 #17
Men jeg hvis du har 2 dynamisk IPadresser fra Tele2, vil jeg ikke regne med at du vil kunne trække begge IPadresser til samme router
Avatar billede spuncut Nybegynder
29. april 2007 - 00:06 #18
Det behøver skam heller ikke at være på speedstream'sk.
Avatar billede venturer Nybegynder
29. april 2007 - 00:06 #19
Jeg (hvor jeg arbejder) har 16 ip'er gennem Cybercity.
Det eneste de har gjort er at tilføje en route til vores "ben" i deres router.
Af de 16 IP'er kan vi så benytte de 13 af dem (første og sidste kan ikke benyttes og den tredie går til gateway). Så vi hvar bare fået tildelt et mindre segment af CCs IP område.
Vi kan så gøre med dem hvad vi vil. Vi kan sætte en switch i, og sætte 13 maskiner i med hver deres globale/public IP eller gøre som vi har gjor. Nemlig at sætte en firewall op der kan fungere med flere eksterne IP'er og så lade den route/NATe de IP'er der skal bruges.
Avatar billede leif Seniormester
29. april 2007 - 00:08 #20
Så du min besked vedr. Apache og Proxy så du ikke behøver flere IPadresser ? Med mindre du skal have flere Mailservere osv.
Avatar billede leif Seniormester
29. april 2007 - 00:09 #21
spuncut -> venturer kom med en OK forklaring ! :-) på det jeg prøvede blandt andet sige ! :-) Tror jeg er lidt træt nu !
Avatar billede spuncut Nybegynder
29. april 2007 - 00:13 #22
>  leif 28/04-2007 23:58:24 :
Jo ..jeg ved godt at Apache kan give bolden videre, men
om den kan klare mail og ftp ved jeg ikke...???
Desuden er jeg ikke meget for at gøre de to servere
(Windows og Linux) afhænglige af hinanden.

Mit egentlige formål er at flytte så mange serverfunktioner
som muligt over på linux.
Avatar billede spuncut Nybegynder
29. april 2007 - 00:23 #23
Nåååååårh ja ...en statisk rute...det er jo lige det jeg skal..!!!

Alt hvad der kommer til IP2 skal bare smides i hovedet på Server2
med LANip xxx.
Server1 og mine Workstations kan jo sagtens deles om IP1, som de
gør nu....

...venter lige på om der skulle komme en Speedstream-nørd forbi...
Avatar billede spuncut Nybegynder
08. maj 2007 - 14:23 #24
>Venturer og Leif : Læg nogle svar..der sker vist ikke mere her.
...Tak for hjælpen..  :o)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
08. maj 2007 - 14:50 #25
Hvofor ikke bare sætte en DNS server op til formålet, så er problemet løst, og du behøver kun 1 ip!!
Avatar billede spuncut Nybegynder
08. maj 2007 - 15:01 #26
..jo det var jo rigtigt smart ...men kan jeg finde ud af det...??  ;o)