Avatar billede coder Nybegynder
13. maj 2007 - 16:48 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor NS er nødvendigt i en zone

Hej,

lige et hurtigt opklaringsspørgsmål jeg har tænkt lidt over.

Hvorfor er NS records nødvendige i ens zone? Altså hvornår bruges de?
Toplevel-udbyderen (e.g. DK-Hostmaster) registrerer jo hvilke navneservere der er tilknyttet et domain.
Så når der spørges efter f.eks. eksperten.dk er det jo DK-Hostmaster der giver navneserveren for eksperten.dk.

Kan ikke se pointen I at man SKAL have NS i sin zone, når den alligevel ikke bruges til noget - ej heller ved registrering af domain (her angiver du det selv til DK-hostmaster)
Avatar billede iss Novice
13. maj 2007 - 19:36 #1
Så zonen bliver uddelt til de servere der skal have den.
Avatar billede coder Nybegynder
13. maj 2007 - 20:25 #2
Hvorfor så inkludere sig selv som primær navneserver - det giver jo ikke mening.

Desuden er der intet krav om at man skal pushe zonen, men den sekundære kan derimod selv poll'e zonen.

Så forstår stadig ikke at DK-Hostmaster f.eks. kræver at der skal være NS-records på navneserveren
Avatar billede iss Novice
13. maj 2007 - 20:50 #3
Så lad være med at forstå, og jo det giver mening, som efter du ikke vil have alle til at have adgang til din zoner, kun dem der skal have dem, og nu kan det være rart at have en navne server ingen kender til som en hidden primary server f.eks. uden NS records ville det blive noget rod.
Avatar billede iss Novice
13. maj 2007 - 20:51 #4
Plus hvorfor skulle man spørge hostmaster hver gang man skal delegere zoner ud? Tror du ikke deres servere har nok at lave?
Avatar billede coder Nybegynder
13. maj 2007 - 21:02 #5
"Så lad være med at forstå, "

rolig nu - du må jo forklare det bedre, hvis du forstår det. Udfra hvad du siger forstår jeg stadig ikke at DK-Hostmaster kræver at en zone for et domæne har en primær NS-record.
Både når du redelerer et domæne og opretter et nyt angiver du jo navneserverne. Disse gemmes jo hos DK-Hostmaster til du redelegerer igen.

DK-Hostmaster bliver jo netop spurgt hver gang en IP skal findes og NS ikke er cached. Dermed slår DK-Host op i sin DB og giver ns.domain.dk for et givet domæne. Dermed bruges NS-recorden ikke.

Men smid et godt forklarende svar, hvis du forstår mit spørgsmål.
Avatar billede iss Novice
13. maj 2007 - 21:19 #6
Fordi det ikke kun er DK hostmaster der bruger disse NS records.

Læs RFC 1035 hvis du vil helt til bunds i NS records, Og det er ikke kun for at pisse dig af at DK-hostmaster gør det sådan, det er fordi den SKAL være sådan.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
13. maj 2007 - 22:36 #7
Som iss så venligt forklarer, så er det en del af DNS-specifikationen at DK-hostmaster skal have dine NS-records stående.
Det skal de for at kunne henvise folk til dine servere.

Teknisk set er det dog dine servere der er "autorative" for den information - derfor skal det være på dine servere.
Kravet er forklaret i RFC1034 afsnit 4.2.1.
Avatar billede coder Nybegynder
13. maj 2007 - 22:53 #8
iss -> jeg er ikke pisset af over at de skal have det, jeg søgte bare en forklaring på hvorfor.
Og som det lyder på dig, så er det korte svar - de skal heller ikke bruge dem, men det står i RFC'en - derfor... hvis det er hvad du mener?

iss -> Selvfølgelig skal DK-Hostmaster have dem stående, eller var der jo intet der hang sammen - det var jo heller ikke spørgsmålet. Spørgsmålet var på zonen - og dk-host har jo netop ikke zonen, men kun NS-recordsne.
Avatar billede coder Nybegynder
13. maj 2007 - 22:55 #9
nederste iis var til jarlskov :S
Avatar billede coder Nybegynder
13. maj 2007 - 22:57 #10
Iss - smid et svar
Avatar billede iss Novice
13. maj 2007 - 23:00 #11
Nej, de vil bare ikke have folk der ikke kan sætte navneservere op og køre dem til at være under dem, derfor du skal betale til dem og være underforstået med at du har forstået hvordan deres regler er og hvordan man kører en navneserver.

Og nej, DK hostmaster har IKKE NS recordsne, de har en NS liste til deres root servere. NS recordsne behøver ikke at være 100% den liste, man der må bare ikke mange nogle NS records i forhold til den liste, der må godt være flere.
Avatar billede coder Nybegynder
14. maj 2007 - 08:43 #12
iss -> DK-Hostmaster har jo netop NS-recordsne sådan hænger hele DNS-systemet jo sammen. Når jeg spørger efter www.eksperten.dk (og intet er cached) spørger jeg en root-server efter .dk - med det svar spørger jeg nu DK-Hostmaster, som svarer med navneserveren for eksperten.dk. Derfor har DK-Hostmaster NS recordsne.
Avatar billede iss Novice
14. maj 2007 - 09:45 #13
Christ.... Nej, de har IKKE!

Læs dog hvad jeg skriver, hvad tror du der sker hvis jeg sletter DNS for et domain? Forsvinder navneserverne så hos hostmaster? Med andre ord, hvad der står i NS records har INTET at gøre med hvad der står i root serverne.
Avatar billede jarlskov Nybegynder
14. maj 2007 - 10:29 #14
Coder - Sidste halvdel af mit svar handlede om hvorfor du skal have NS-records.
Det er uddybet i RFC1034 afsnit 4.2. How the database is divided into zones

Hvis du f.eks. har "domæne.dk", så er dig der er autorativ for information under den node i DNS-træet.
Derfor er en record som denne:
  domæne.dk  NS    ns.domæne.dk
under din autoritet. Som du selv er inde på skal DK-hostmaster have den for at det hele kan hænge sammen (data that describes delegated subzones) - men den er DIN og det er dig der bestemmer over den, så DU skal have den (Authoritative data for all nodes within the zone) og DK-hostmasters information skal så helst passe sammen med din.

"The RRs that describe cuts around the bottom of the zone are NS RRs that
name the servers for the subzones.  Since the cuts are between nodes,
these RRs are NOT part of the authoritative data of the zone, and should
be exactly the same as the corresponding RRs in the top node of the
subzone."
Avatar billede coder Nybegynder
14. maj 2007 - 16:12 #15
iss -> du er da en ubehagelig fætter at snakke med. For det første mht. dit sprogbrug. For det andet fordi du ikke engang har ret i hvad du siger - du ved åbenbart ikke hvordan DNS hænger sammen - eller også læser du ikke hvad det er jeg skriver..
jarlskov forstår det jo godt "Som du selv er inde på skal DK-hostmaster have den for at det hele kan hænge sammen".
Dk-hostmaster HAR en pegning til en NS for hvert eneste domæne. Kan du ikke se det ellers ikke ville hænge sammen?

jarlskov - fint svar, mit spørgsmål gik også bare ud på hvorfor have NS i zonen. Det har vi så endelig fået svaret på nu :)
Smid et svar.
Avatar billede iss Novice
15. maj 2007 - 00:30 #16
Det er nu en gang dig der har misset det hele... Og hvad er det jeg ikke har ret i? Kom så med det? Kan du ikke vel?

At du ikke fatter hvordan DNS hænger sammen gør at jeg ikke håber du har en godkendt af DK-hostmaster DNS server... Og hvis du har så håber jeg at du kun hoster dine egne domain'er.
Avatar billede coder Nybegynder
15. maj 2007 - 07:48 #17
iss -> må desværre meddele dig at jeg både er godkendt zone-kontakt og hoster andres domæner. så har fint styr på hvordan DNS-systemet er skruet sammen. Mit eneste spørgsmål var hvornår en NS record (f.eks. eksperten.dk            3600    NS    ns.locuples.com)  skulle bruges ude hos mig.
Tråden sprang da du begyndte at snakke om at DK-Hostmaster ikke har en liste over navneservere for hvert domæne. Altså de ved at ns.locuples.com er navneserver for eksperten.dk og henviser folk hertil når de får et request på eksperten.dk. På domæner der er navneserver for sig selv (hvis eksperten.dk havde NS ns.eksperten.dk) er DK-Hostmaster desuden nødt til at "glue"'e en IP fast til ns.eksperten.dk (dvs. den ikke bliver/kan opdateres automatisk som med navneservere der ikke er NS for sit eget hoveddomæne). Eller kører det jo bare i loop.

At du så skriver
"Og nej, DK hostmaster har IKKE NS recordsne"
gør at jeg påstår du ikke har styr på det.. Gad godt høre dig forklare forledes DNS skulle hænge sammen UDEN at DK-Hostmaster ved hvilke navneservere der hører til domæner under .dk.

Og husk en ordentlig tone :)
Avatar billede jarlskov Nybegynder
15. maj 2007 - 08:39 #18
DK-hostmaster har disse ting ifølge RFCen - jeg har tilføjet eksempler på dem:

  - Authoritative data for all nodes within the zone.
dk.                    300    IN      A      193.163.102.10

  - Data that defines the top node of the zone (can be thought of
    as part of the authoritative data).
dk.                    86400  IN      SOA    b.nic.dk. admin.dk-hostmaster.dk. 2007051422 3600 1800 3024000 1800
dk.                    604800  IN      NS      l.nic.dk.
dk.                    604800  IN      NS      s.nic.dk.
dk.                    604800  IN      NS      a.nic.dk.
dk.                    604800  IN      NS      b.nic.dk.
dk.                    604800  IN      NS      c.nic.dk.

  - Data that describes delegated subzones, i.e., cuts around the
    bottom of the zone.
;; AUTHORITY SECTION:
eksperten.dk.          86400  IN      NS      ns.locuples.com.
eksperten.dk.          86400  IN      NS      ns2.locuples.com.
eksperten.dk.          86400  IN      NS      ns3.dnsadmin.dk.

  - Data that allows access to name servers for subzones
    (sometimes called "glue" data).
;; ADDITIONAL SECTION:
ns3.dnsadmin.dk.        86400  IN      A      80.62.79.206
Avatar billede coder Nybegynder
15. maj 2007 - 08:45 #19
iss -> som du kan se på jarlskov bekræfter det jo blot præcis hvad jeg har sagt..
tror vi lukker her.
men iss, smid et svar - du har trods alt brugt lidt tid på det - deler 70 (jarlskov)/30
Avatar billede iss Novice
15. maj 2007 - 11:02 #20
Du læser som du vil, jeg skriver så måske selv du fatter det:
DK-Hostmaster har IKKE DINE NS records! De har deres egne, dine i DINE zone filer kan uden problemer være forskellige fra deres! Og hvis du stadig er i tvivl om det så få et kursus i hidden primary DNS!

Som jeg skrev: Og nej, DK hostmaster har IKKE NS recordsne, de har en NS liste til deres root servere. NS recordsne behøver ikke at være 100% den liste, man der må bare ikke mange nogle NS records i forhold til den liste, der må godt være flere.

Så jeg gentager så du måske kan forstå: DK-Hostmaster har ikke dine NS records, de har deres EGNE, grunden til at de ikke har DINE er at der kan være behov for at have NS records der ikke matcher!

Og hvad angår din DNS viden så håber jeg virkeligt for dine kunder at de heller ikke ved noget om DNS... Og dine point, behold du dem bare ville ikke have dem.