Avatar billede egernet Nybegynder
28. juni 2007 - 16:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Lave en streng

Hej alle,

Jeg har følgende udfordring:

Hvis nu jeg skriver:

F2: vand
F3: hånd
F4: jord

Hvordan kan jeg så samle det så der står:
vand, hånd, jord.

Jeg ved at man kan skrive:
F2 &"," & F3 &","  &F4
Men udfordringen her er at jeg skal samle mere end 1000 ord på ovenstående måde, så det vil give en masse tastearbejde. Er der en smartere måde man kan gøre det på, hvis nu celle F2 - F1002 skal samles og separeres af et komme imellem hvert ord?

På forhånd tak.
Avatar billede jeppson Nybegynder
28. juni 2007 - 16:51 #1
jeg er slet ikke sikker på at Excel kan håndtere indholdet af en celle så stor (med 1000 ord).

Men du kan lave en formel i Kolonne G:
G1: =F1
G2: =G1&","&F2

G2 kopieres ned til sidste række.

Hvis du ikke skal bruge resultatet i excel, kan du med en texteditor (som er lidt mere avanceret end Notepad) kopiere listen over og erstatte ENTER med , - det virker også. Tror du kan benytte Word. Husk at indsætte som værdier når du kopierer fra Excel.

En tredie mulighed er at lave et VBA-skript som skriver en tekstfil hvor den starter i F1 og løber ned igennem.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
28. juni 2007 - 18:42 #2
her er en makro der kan gøre det

Sub test()
tekst = Ark1.Cells(2, 6) '(række 2, kolonne f)
For a = 3 To 1002 ' (række 3 til række 1002)
tekst = tekst & "," & Ark1.Cells(a, 6) '(vi tilføjer den nye celle til tekststrengen)
Next
Ark1.Range("G1") = tekst '(vi skriver resultatet i celle G1)
End Sub
Avatar billede egernet Nybegynder
28. juni 2007 - 19:03 #3
Tak for svarene.

cool_m_f >> jeg er ikke den store makro haj, hvor præcist indsætter jeg den tekst?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
28. juni 2007 - 19:11 #4
alt + F11 åbner visual basic editor
åbn thisworkbook (ude til venstre)
indsæt koden i boksen til højre
kør din nye makro
thats it ;-)
Avatar billede egernet Nybegynder
28. juni 2007 - 21:31 #5
Det er intet mindre end fantastisk. Tusind tak for hjælpen, du har sparet mig for mange timers tastearbejde :-)

Lav et svar, så overfører jeg fluks points.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
28. juni 2007 - 22:33 #6
det var så lidt.
hjælp koster gratis ;-) så ingen points til mig, ellers tak
Avatar billede egernet Nybegynder
07. oktober 2007 - 16:00 #7
jj