Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 13:39 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Dual-boot problem.

Hej eksperter. Jeg installerede ubuntu igår på min pc UDEN at formatere.
det var meningen at jeg skulle kunne køre windows xp OG Ubuntu.
jeg hørte fra en ven at man bare skulle installere ubuntu uden at formatere og så ville der komme en menu - Men windows står ikke på den?!
Jeg har tjekket min harddisk og windows er ikke blevet sletttet eller noget.
Hvordan får jeg windows ind på den menu?
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 13:41 #1
Forresten har jeg delt min harddisk op i to partitioner. windows: 50gb Ubuntu: 5gb
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 13:42 #2
Tror du kan finde noget om problemet her eller spørge igen:
http://ubuntuforums.org/
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 13:45 #3
madsrh123-> Jeg kunne desværre ikke finde noget
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 13:49 #4
Det var hurtigt du fik kigget hele det forum igennem ;-)
Du skal kigge efter "dualboot" og evt. "grub"
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 13:50 #5
jeg kiggede efter dualboot - kigger efter grub nu.
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 13:54 #6
Det har noget at gøre med hvad der står i "menu_lst.txt" filen.
Jeg tror der skal stå:

title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader +1
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 13:58 #7
Det eneste jeg har fundet er hvor de gør noget FØR de installerer ubuntu, men nu har jeg jo installeret det. jeg har hørt om vmware - er det et dualboot program eller hvad? (og er det gratis?)
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 13:59 #8
ups, jeg kunne ikke se din kommentar da jeg skrev (13:58:17)
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 14:01 #9
Ligger "menu_lst.txt" - filen i windows drevet eller ubuntu drevet
Avatar billede Slettet bruger
08. juli 2007 - 14:02 #10
Avatar billede 7th Praktikant
08. juli 2007 - 14:10 #11
Denne artikel, http://www.hezardastan.org/breezy_xp_dualboot/en/ beskriver i detaljer hvordan du får dualboot sat op. Godt nok er artiklen rettet med Ubuntu 5.10, men princippet er det samme med nyere versioner af Ubuntu.

Hvis jeg var dig, ville jeg reformatere partitionen med Ubuntu, og så "slavisk" følge ovenstående artikel.

VMWare er ikke et dualboot program, men bruges f.eks til at afvikle flere eller andre operativsystemer uafhængig af ens pågældende system.
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 14:20 #12
Da jeg installerede spurgte den mig ikke om grub.
Kan jeg installere grub uden at geninstallere?
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 14:29 #13
jeg kan ikke finde "menu_Lst.txt" filen - har søgt på alle partitioner.
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 14:44 #14
hallo?
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 15:04 #15
Jeg har prøvet at gøre det som 7th linker til: artiklen siger at jeg jeg skal gøre MEN!
for det Første: jeg kan ikke installere på det samme drev som windows fordi at drevet er ntfs.
For det andet: finder den ikke windows xp og den spøger mig ikke om grub.
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 15:06 #16
arrrhh!
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 15:09 #17
there were no users or operating system suitable for importing from
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 15:10 #18
nu geninstallerer jeg
Avatar billede warg Nybegynder
08. juli 2007 - 15:11 #19
den installerer nu
Avatar billede warg Nybegynder
09. juli 2007 - 22:52 #20
Har fået løst problemet!
Jeg fandt noget hjælpene i ubuntu forums.
såå tak for hjælpen Madsrh123