Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 00:20 Der er 32 kommentarer

Min computer er ubrugelig

Hej,

Jeg har igennem lang tid haft problemer med min computer.

Med jævne mellemrum (1-7 dage) begynder computeren at gøre alle filerne ubrugelige. på få minutter er alle filer på min windows partition ødelagt.

Jeg har prøvet alt, jeg bruger en Windows cd med alle opdateringer lagt ind på forhånd, det første jeg gør efter en installation er at installere antivirus program.

Ligemeget hvad, har den gang på gang ødelagt alle filer.

Problemet kan kun stamme fra noget hardware, har prøvet med flere forskellige harddiske, Windows cd'er, antivirus 'n such.

En af mine venner snakkede om at der måske var problemer med min CMON (tror jeg nok han kaldte det), hvordan fixer jeg det? Og er der andre muligheder for hvad der kan være galt?

Håber der er en venlig sjæl der vil hjælpe mig, da min computer ellers er klar til lossepladsen. Det er en 2,4ghz med 512mb DDRram og da jeg studerende har jeg ikke råd til at skifte den ud.

Point er et fattigt begreb, så vil med glæde give en god frokost til personen der kan hjælpe mig ud af mit problem!

Venlig Hilsen Lars
Avatar billede strych9 Praktikant
29. juli 2007 - 00:26 #1
Mistanken falder jo i første omgang på harddisk. Kan du fortælle hvilket fabrikat den er af? Så kan jeg prøve at finde et tool til at teste den, hvis det altså eksisterer til netop den type.
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 00:27 #2
Hej Strych9,

Det er en SEAGATE, men som sagt har jeg prøvet med flere forskellige harddiske, så det er nok ikke der problemet skal findes.

Mvh
Lars
Avatar billede strych9 Praktikant
29. juli 2007 - 00:33 #3
Jeg synes trods det stadig at du skal checke den med Seatools: http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools

Din ven har nok snakket om CMOS, men den kan mig bekendt ikke periodisk ødelægge filer.
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 00:37 #4
Det kan bare næsten kun have noget med rammene eller bundkortet at gøre, da alt andet er blevet skiftet ud. Jeg ved ikke om det kan have nogen betydning, men hvis jeg bruger en harddisk med windows xp på som en ven har installeret fra hans computer, kan det nogengange fungere i et par uger - for så til sidst at ende i det sædvanlige rod med ødelagte filer.

Jeg prøver lige det tool der.

Mvh
Lars
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 01:07 #5
Hej igen,

Programmet til at teste min harddisk med returnerede ingen fejl eller abnormaliteter. Jeg håber virkeligt dette problem kan løses

Mvh
Lars
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 01:13 #6
har du noget som helst elektrisk/elektronisk i nærheden af din computer ? DECT-phone,  vaskemaskine/køleskab, en gammel skærm ..whatever ? noget på den anden side af væggen/gulvet ?

det er lidt far out, men jeg har før set ret underlige effekter af elektormagnetisk stråling
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 01:22 #7
Intet af den slags.
Jeg fik computeren af en ven for 6 måneder siden, han gav mig den fordi han havde nøjagtigt de samme problemer.

Der er dog en masse fancy leds og sådan, men det burde vel ikke have nogen indflydelse?

Mvh
Moj0
Avatar billede strych9 Praktikant
29. juli 2007 - 01:24 #8
tjah, når Seatools siger det så plejer det at passe.

Elektromagnetisme kan det såmænd godt være. Du har ikke lige en 18" bas i en gulvhøjtaler ved siden af computeren?
Eller er du fysikstuderende med hang til at lægge radioaktive isotoper ovenpå maskinen? Det skal du altså holde op med. ;)

Men spøg til side: IDE porten på motherboard kunne det jo godt være.

Hvordan konstaterer du egentlig at filerne bliver ødelagte?
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 01:24 #9
Næh .. ikke leds. Så melder næste spørgsmål sig : du har vel en ata-100 eler ata-133 disk, men har du et tilsvarende 80-kabel på den ? Eller er det et 40-leder kabel (som måske har overlevet diverse opgraderinger )
Avatar billede strych9 Praktikant
29. juli 2007 - 01:33 #10
En anden tanke: Er hdd og CD rom monteret klods op ad hinanden? Jeg har set et par gange at vibrationerne fra CD drevet når det kører godt kan ødelægge indhold af hdd.
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 01:40 #11
Strych9:
IDE porten, hvordan kan jeg finde ud af om det er den der driller?
Windows konstaterer det for mig, hver eneste gang et program prøver at tilgå en fil giver den en besked om at den er beskadiget. Når jeg først har fået den besked en gang går der ca. 2 minutter, så er alle filer beskadiget og kan derefter ikke boote på den installation.

Min hdd er et godt stykke fra mit cd-rom drev, så dette burde heller ikke være problemet.

Radioaktive stoffer holder jeg på hobbybasis :)

neoman:
Jeg er overhovedet ike inde i hardware, jeg har ingen anelse om hvilken disk jeg har, ej heller hvilket kabel det er. Hvordan kan jeg tjekke det?

Vil det hjælpe hvis jeg smider min dxdiag i en fil og uploader den?

mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 08:13 #12
"En af mine venner snakkede om at der måske var problemer med min CMON" Jeg tror han har sagt CMOS, som "strych9" også anfører - prøv dette gå ind i BIOS, det gøres normalt ved at taste "Del" eller F2 straks efter boot, herinde vælger du den menu der hedder "Load setup default" husk at gemme, jeg har dog aldrig oplevet de symptomer du beskriver. Du har stadig ikke besvaret "Hvordan konstaterer du egentlig at filerne bliver ødelagte?" - "Der er dog en masse fancy leds og sådan" og hvad mener du præcis med det??
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 12:10 #13
helgec:
Måden jeg konstaterer det på:
"Windows konstaterer det for mig, hver eneste gang et program prøver at tilgå en fil giver den en besked om at den er beskadiget. Når jeg først har fået den besked en gang går der ca. 2 minutter, så er alle filer beskadiget og kan derefter ikke boote på den installation."

Med en masse fancy leds, mener jeg at ham jeg fik computeren af gik ret meget op i at computeren skulle se smart ud, dvs "vindue" i siden, 5 blæsere og sådan.

Jeg prøver lige det med bios'en

Mvh
Lars Læsøe Jensen
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 13:33 #14
Hvis du har en rimelig hurtig forbindelse kunne det måske være en ide at downloade og brænde KNOPPIX http://tyge.sslug.dk/knoppix/ boot op på cd-en og nu kan du arbejde næsten som du var i XP du får herved lejlighed til at finde ud af om du også får fejlmeldinger her
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 14:12 #15
helgec:
Så er det hentet, men vil det ikke have problemer med at det er en NTFS partition?

Mvh
Lars
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 14:48 #16
Både og prøv at arbejde lidt med den - du kan sagtens læse fra NTFS og KNOPPIX kan bringes til skrive til NTFS - du bør nok vælge det skrivebord der hedder KDE
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 14:52 #17
Start -> System -> skift Windows manager -> KDE -> Spring over guide -> Afslut
Avatar billede moj0 Nybegynder
29. juli 2007 - 15:26 #18
Løsningen er ikke at bruge et andet styresytem, har prøvet det før med (k)ubuntu.

Mvh
Lars
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 15:36 #19
Det kan stadig være et EMC-problem, så fjern ALT som ikke er pine nødvendigt (f.eks. dine 5 blæsere).. hvis det så stadig ikke funker, så lån en anden strømforsyning.

I fald du ikke har IDE diske men SATA , så sæt et andet kabel på.

Hvis alt dette ikke virker, så ville jeg springe i øresund:)
Avatar billede neoman Novice
29. juli 2007 - 15:37 #20
Øh der faldt noget ud: dine stik, hvis du har ATA drev, skal se dåan ud (som i fig.1)
http://www.buildeasypc.com/hw/howto/insthdd.htm

altså med en pin blokeret.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 15:44 #21
"Løsningen er ikke at bruge et andet styresytem, har prøvet det før med (k)ubuntu"
Blev dine filer også corrupte under ubuntu??
Avatar billede warg Nybegynder
29. juli 2007 - 15:47 #22
hvis du kan bruge en cd og der ikke er ødelagte filer dér og både hdd og cd drev er i ide, så prøv at bytte rundt på kablerne.
Avatar billede moj0 Nybegynder
30. juli 2007 - 14:36 #23
Jeg prøver denne gang at bruge en anden antivirus, Kaspersky. Der kan jeg åbenbart se når filer bliver ændret, så jeg vil holde øje med hvornår det sker og huske hvad der udløste det.

neoman: min harddisk er et ATA drev.

Warg: Jeg har prøvet at bytte om på kablerne.

Jeg vil lade denne tråd forblive åben, da min computer højst sandsynligt vil give problemer igen. Hvis der går en uge uden problemer skal jeg nok vende tilbage til jer.

Tak for hjælpen indtil videre!

Mvh
Lars
Avatar billede k_la Nybegynder
31. juli 2007 - 00:01 #24
Hej
Jeg har oplevet det samme med en PC - prøvet næsten alt incl HD,CPU og bundkort - indtil jeg skiftede ramkredsen - så var det ovre. En langvarig test afslørede ikke noget på rammen
Avatar billede moj0 Nybegynder
31. juli 2007 - 18:07 #25
Hej igen,
Computeren lavede samme nummer igen igår.

k_la:
Hvad mener du med at du udskiftede ramkredsen?

Mvh
Lars
Avatar billede k_la Nybegynder
01. august 2007 - 11:16 #26
Ja prøv det for det var redningen for min PC - og min lavede netop det at den ødelagde filerne, var man heldig kunne den nå at reparere lidt ind imellem. ( så vidt jeg fandt ud af var der tale om en ramfejl som medførte ødelæggelse af index referencer og sectordata ved R/W tranaktioner på disken, men som ikke blev afsløret i en ramtest)
Det er ihvertfald en løsning du kan prøve og en Ramkreds koster ikke det helt vilde
Avatar billede moj0 Nybegynder
03. august 2007 - 11:28 #27
k_la:
Det lyder som om det er det samme problem. bare lige for at være sikker, med en ramkreds mener du så en ramblok? mere så jeg ikke bruger penge på noget der ikke hjælper alligevel :)

Mvh
Lars
Avatar billede k_la Nybegynder
03. august 2007 - 14:15 #28
en standard ram blok f. eks. 256 MB/ 512 MB  (DDR eller SD afhængig af hvad der er i din PC nu)
Avatar billede moj0 Nybegynder
10. august 2007 - 08:16 #29
Så har jeg haft købt en ny ramblok og smidt den i computeren. Det endte dog ud i samme resultat som alle de andre gange, filerne blev ødelagt.

Kan det være bundkortet den er gal med, så?
I såfald kan nogen give mig et link til det billigste bundkort jeg kan bruge,
Jeg har 2 blokke 512mb DDR Sd ram, en pentium processor på 2,4ghz.

Mvh
Lars
Avatar billede k_la Nybegynder
10. august 2007 - 10:38 #30
Bundkortet afhænger af hvilken type CPU du har (intel/AMD) - jeg handler selv hos PRC-data eller shg (det er jo en tillidssag hvor man handler på nettet)
Avatar billede moj0 Nybegynder
10. august 2007 - 12:04 #31
Da jeg satte den nye ramblok i, satte jeg den i den samme "socket" som jeg hev den gamle op af. Kan det være "socket"'en der er problemer med?

Mvh
Lars
Avatar billede k_la Nybegynder
10. august 2007 - 12:24 #32
ja det kan det godt