Avatar billede predict Nybegynder
20. august 2007 - 14:32 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Grafisk design af email

Hej, jeg er igang med at etablere en automatisk udsendelse af emails til en brugergruppe på mit website.
Jeg har nogle hjemmestrikkede brugerklasser og nyhedklasser, som jeg skal sende nyheder ud til/med.
Jeg kan sagtens sende en email ud, men hvordan sætter jeg det (nemmest) op grafisk, så det også bliver en pæn email, med billeder osv. Er det ved at lave en lang string med html eller, der må da for faen være ne simplere måde ???

/predict
Avatar billede olebole Juniormester
20. august 2007 - 14:38 #1
<ole>

Som det allerførste skal du nok forhøre dig, hvormange af dine brugere, der overhovedet kan/vil modtage HTML-mails. Det er der rigtig mange, der enten ikke kan eller vil. Læg dertil alle de, der automatisk får siet billeder fra - som f.eks. GMail gør det pr. default.

Inden du når til designet, er der masser at forholde sig til  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. august 2007 - 14:40 #2
- og nej, hvordan forestiller du dig, det kan blive simplere end at skrive en HTML-streng i en HTML-e-mail?  =)
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
20. august 2007 - 14:53 #3
Noget i denne stil

                    Dim TextHtml As String
                    TextHtml = "<body bgcolor='#eeeeee'>"
                    TextHtml = TextHtml & "<table width='750' bgcolor='#bec9d2' align='center'>"
                    TextHtml = TextHtml & "<tr><td valign='middle'>"
                    TextHtml = TextHtml & "<table width='100%' bgcolor='#FFFFFF' height='50'>"
                    TextHtml = TextHtml & "<tr><td valign='top'>"
                    TextHtml = TextHtml & "<table border='0' width='90%' align='center'>"
                    TextHtml = TextHtml & "<tr><td> </td></tr>"
                    TextHtml = TextHtml & "<tr><td>"
                    TextHtml = TextHtml & "<font face='tahoma' size='2' color='#000000'><br><br>"
                    TextHtml = TextHtml & "<strong>Kære " & Names & " </strong>"
                    TextHtml = TextHtml & "<br><br>"
                    TextHtml = TextHtml & "</font>"
                    TextHtml = TextHtml & "</td></tr>"
                    TextHtml = TextHtml & "</table>"
                    TextHtml = TextHtml & "</td></tr>"
                    TextHtml = TextHtml & "</table>"
                    TextHtml = TextHtml & "</td></tr>"
                    TextHtml = TextHtml & "</table>"
                    TextHtml = TextHtml & "</body>"

                    Dim TextBody As String
                    TextBody = "Kære " & Names & vbCrLf & vbCrLf
                TextBody = TextBody & vbCrLf & vbCrLf

og så en sub

        Dim mailServerName As String = "Navnet på mail serveren"
        Dim message As MailMessage = New MailMessage()
        message.From = New MailAddress("Din email", "Webmaster")
        message.To.Add(emailto)
        message.Subject = "Titel "
        message.Body = TextHtml
        message.IsBodyHtml = "True"
        message.Priority = MailPriority.Normal
        'message.Attachments.Add(New Attachment("c:\demo.zip", MediaTypeNames.Application.Octet))
        Dim plainview As AlternateView = New AlternateView(TextBody, MediaTypeNames.Text.Plain)
        message.AlternateViews.Add(plainview)

        Dim mailClient As SmtpClient = New SmtpClient
        mailClient.Host = mailServerName
        mailClient.Send(message)
        message.Dispose()
Avatar billede predict Nybegynder
21. august 2007 - 13:27 #4
kk. Jeg havde måske bare håbet at der var en eller anden function, hvor jeg kunne adde paneler og labels og så videre og derefter .convertToMail et eller andet :S
Well hvis i vil have points må i jo lige smide et svar :)

Tak
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
21. august 2007 - 13:59 #5
Du kan en lave skabelon design view og så pasted det ind i codebehind bagefter.

:) svar, karsten_larsen
Avatar billede predict Nybegynder
21. august 2007 - 14:02 #6
Øhm lige en detalje... Så kan jeg jo ikke inkludere stylesheets .. Eller hvad ??
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
21. august 2007 - 14:15 #7
Det burde du kunne såfremt du linker direkte til css http://www.mydomain.dk/design.css

Spørgsmålet er om postprogram på clienten vil acceptere det eller afviser det, som det også kan sættes til at afvise billeder.

Jeg vil lægge det i koden, så har du også mulighed for at vælge mellem forskellige design når du sender mail

if design = "red"
' kode for css
If design = "blue"
' kode for css
Avatar billede ieconfig Nybegynder
25. august 2007 - 23:25 #8
Husk på at rigtig mange email klienter har problemer med css - tro det eller ej, den sikreste måde at lave nyhedsbreve er den gode gamle fremgangsmåde med tabeller, bgcolor osv. Den nye Outlook er endnu værre end tidligere. Ingen baggrundsbilleder i tabeller og divs, float ikke understøttet osv.