Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 16:25 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

AP+Switch i router

Hej eksperter

Jeg har kig på http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=315923

Men jeg vil gerne vide om jeg kan benytte mig kun a selve switchen og access pointen i routeren.

Grunden til at jeg ikke ville beytte mig af routeren er at jeg skl flytte til Århus hvor jeg har BNAA som udbyder, med en 2Mbit forbindelse som er tildelt per IP (så hvis jeg beyttede routeren ville jeg kun have 2Mbit delt over alle computere istedet for 2Mbit til hver computer)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. august 2007 - 17:18 #1
Nu kender jeg ikke Bolignet-Aarhus, men det lyder da mærkeligt, at du vil få tildelt bredbånd efter antallet af ip'er?

Der er vel kun et stik i din bolig?
Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 17:55 #2
Der er kun 1 stik, men jeg lader mig fortælle at jeg skl have en switch (ikke en router). BNAA er et stort netværk blandt alle kollegier og boligforeninger i århus (dvs. et kæpe LAN på 100Mbit), og så vidt jeg kan forstå er der kun en begrænsning per IP på 2 / 1Mbit ud til internettet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. august 2007 - 18:27 #3
Hvis det er tilfældet, vil jeg da i allerhøjeste grad anbefale dig en router!

Ellers vil din(e) pc'er jo være helt åbne for resten af BNAA's net.
Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 18:34 #4
Det jo ikke fedt at miste så meget hastighed for hvad der må siges at være en marginal forøgelse af sikkerheden ;)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. august 2007 - 18:44 #5
Jeg har svært ved at forestille mig, at du vil miste hastighed, men det jeg kan ikke udtale mig præcist uden at kende flere detaljer omkring opsætningen.

Har du et link der viser begrænsninger/abonnementet?

Og der er ikke tale om en marginal forøgelse, men derimod en markant forøgelse af sikkerheden, hvis du sætter en router op.
Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 19:23 #6
merkant hvis jeg havde direkte forbindelse internettet, det har jeg ikke. Som som jeg har sagt så ligger der en begrænsning per IP ikke stik. Så hvis du har 3 IPer så har du 3x2Mbit imod 1x2Mbit hvis jeg brugte router.
Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 19:26 #7
Med henhold til link så har jeg kun http://www.damager.dk/forum/viewtopic.php?t=805, altså intet officielt. Men går da ikke udfra at han lyver ;)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. august 2007 - 19:52 #8
Det ser ud som et "kollegie-netværk" hvor alle kan se alle.

Så hvis det var mig, ville jeg klart sætte en router op og så evt. nøjes med den lavere hastighed.
Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 20:21 #9
Kan se at der er tilføjet bridge-mode i en firmware opdatering til routeren. Det løser jo mit problem :)
Avatar billede ranglen Nybegynder
22. august 2007 - 21:05 #10
Ellers kan man altid springe wan-porten over, og koble internettet direkte ind på en af lan-portene. Så skal man bare deaktivere dhcp serveren i routeren, og så kører det
Avatar billede 2kbo Nybegynder
22. august 2007 - 22:48 #11
Selvfølgelig, men så mister du også en port på det.