Avatar billede ey Nybegynder
04. september 2007 - 19:45 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Egen trådløs router til TDC Bredbånd

Jeg har bestilt TDC Bredbånd (20/1 mbit) og får dette på fredag. Jeg har ligeledes inkluderet bredbåndstelefoni.

Jeg har modtaget udstyret fra dem. Routeren jeg har modtaget er desværre ikke trådløs, hvorfor jeg regner med at benytte min nuværende trådløse router.

Der følger ligeledes en Linksys PAP2T (Internet Phono Adapter), som jo styrer telefoni delen.

Min nuværende trådløse Linksys router (WRT54G)er ikke opsat til QoS, men jeg har fundet dette på Linksys website, hvor de viser hvordan dette gøres:

http://linksys.custhelp.com/cgi-bin/linksys.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1701&p_created=1094664616&p_sid=LvNjTh3i&p_accessibility=0&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MSZwX3Byb2RzPTEsMjAmcF9jYXRzPSZwX3B2PTIuMjAmcF9jdj0mcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9ubCZwX3NjZl9sYW5nPTEmcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD1xb3M*&p_li=&p_topview=1

Så mit spørgsmål er nu følgende:

Vil jeg kunne bruge min egen trådløse router i stedet for TDC´s kablede router og samtidig benytte bredbåndstelefon uden datatab (såfremt jeg tilslutter QoS)?

Min router er jo ved at være af ældre dato, så jeg ved ikke om jeg måske i stedet skal indkøbe en sprit ny, da jeg ikke ved om min Linksys kan sende signalet rundt hurtigt nok, så jeg kan udnytte min nye forbindelse ordentligt?
Avatar billede osigaard Nybegynder
04. september 2007 - 22:17 #1
Hej ey
Om du kan bruge din trådløse router i stedet for TDC´s kablede router og samtidig benytte bredbåndstelefon uden datatab (såfremt du tilslutter QoS)? ved jeg ikke.
Men jeg ved, at du kan tilslutte din trådløse router, til den kablede router således: I Basic Setup på (WRT54G) disabler du DHCP Server og i Advanced Routing vælger du Router fremfor Gateway, derved vil (WRT54G)fungere som trådløst accespoint, for din kablede router, der så samtidig fungerer son eneste DHCP Server på dit netværk. WRT54G er så blot en trådløs antenne til den kablede router.  Håber du kan forstå min fremstilling.
Avatar billede ey Nybegynder
04. september 2007 - 22:43 #2
Osigaard: Jeg tror næsten jeg er med, men du mener at jeg skal smide min WER54G på efter routeren fra TDC ikke? Så min Linksys blot står for den trådløse del til mine computere?

Men ovenstående vil ikke give noget datatab når det nu skal igennem to routere?
Avatar billede ey Nybegynder
04. september 2007 - 22:45 #3
Og skal jeg have anskaffet en router med N standarden når vi snakker 20 mbit? Der kommer maks 3-4 computere på mit netværk!
Avatar billede osigaard Nybegynder
04. september 2007 - 23:42 #4
ey:
Du smider blot WRT54G på som computer Lan 1, jeg mener ikke der vil oipstå datatab, WRT54G er jo blot nu en ekstern antenne på routeren fra TDC, DHCP Serverfunktionen sker jo fra den router TDC har leveret.
For at få fuld udbytte af en router med N standard, kræves det at også alle dine netkort er af N standard. På min WRT54G, står der 2,4 GHz 54Mbps (2,4 GigaHertz 54 Megabit pr sekund).
Avatar billede nva Praktikant
05. september 2007 - 08:48 #5
Du gør det sådan her, det virker hos mig http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n101496.asp
Avatar billede osigaard Nybegynder
12. september 2007 - 10:33 #6
Sker her noget??
Avatar billede ey Nybegynder
12. september 2007 - 21:56 #7
Ikke noget endnu. Jeg skulle have været oppe og køre fredag i sidste uge, men det virker stadig ikke. Nu har jeg kun snakket med 5 forskellige ved TDC Kundeservice, som alle har givet mig forskellig forklaringer. Jeg er godt nok træt af TDC!!
Avatar billede osigaard Nybegynder
13. september 2007 - 20:17 #8
Prøv at kaste et blik på det link nva henviser til.
Avatar billede ey Nybegynder
17. september 2007 - 18:42 #9
Så lykkedes det endelig for TDC at få min Internet forbindelse til at virke. Jeg har nu fået sat min Linksys router op som access point i mit netværk og det hele virker.

Men jeg er ikke tilfreds med hastigheden. Når jeg tester min kablede forbindelse med TDC´s website, så siger den 17.568 k/sek, hvilket svarer til en 20 m/bit. Men når jeg så tester den trådløse forbindelse, så siger den kun 4.682 k/sek, altså noget af en forskel! Men det underlige er, at når jeg fx downloader via Usenet (nyhedsserver), så ligger min download hastighed stabilt på min. 2 MB/s, altså meget tæt på de 20 m/bit. Jeg har testet min hastighed (trådløse) med TPTEST5, og den kommer med en lidt langsommere forbindelse end TDC's tester.

Som det fremgår af ovenstående, så er der et meget stort datatab så snart jeg køre trådløst i stedet for kablet. Jeg kan ikke flytte min router, da denne skal stå hvor den står. Skal jeg gå efter en ny trådløs router der køre N standarden i stedet, da denne jo har noget bedre rækkevidde. Hvis ja, hvilken vil I så anbefale samt netkort til en bærbar maskine?
Avatar billede ey Nybegynder
17. september 2007 - 19:44 #10
Jeg overvejer at købe denne N router: http://www.dlink.com/products/?pid=530 og sætte op som access point, og så købe et trådløst netkort der understøtter N draft standarden, så burde det alt andet lige kunne understøtte min 20/1 m/bit forbindelse, også trådløst og ikke kun på det kablede netværk.

Ved I om ovenstående router kan opsættes som værende et access point (kan alle ikke dette)?

Hvis jeg anskaffer denne router, så bliver det vel ikke problemer med, at min TDC router bliver begrænsningen i netværket, vil jeg ikke mene, men vil gerne være sikker?
Avatar billede nva Praktikant
18. september 2007 - 08:00 #11
Hvis TDC's router kan holde hastigheden, når du kører kablet, så burde den ikke blive en flaskehals selvom du skifter din egen router. Det er normalt at trådløs er langsommere end kablet, men ikke så meget som du oplever. Hvis du kører krypteret kan du prøve at skifte krypteringsmetode.

Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede ey Nybegynder
18. september 2007 - 09:32 #12
nva: Jeg vil gerne have det trådløse net til at køre bedre inden jeg lukker spørgsmålet.

Nu har jeg lige lavet et par tests:

Trådløst:
Hastighedstest TDC = 5.500 k/sek
Newsleecher (Usenet = nyhedsserver) = 2,05 mb/s

Kablet:
Hastighedstest TDC = 17.6800 k/sek
Newsleecher (Usenet = nyhedsserver) = 2,08 mb/s

Jeg forstår ikke hvordan Newsleecher kan udnytte det trådløse net 100 %, altså det køre lige så stærkt som når det køre på det kablede net. Er det i virkligheden Internet Explorer der sætter begrænsningen (TDC hastighedstest køre via IE)? Men jeg har også prøvet TPTEST5, som ikke giver bedre resultat...

Jeg er nu noget forvirret...
Avatar billede bubbaa Nybegynder
18. september 2007 - 14:18 #13
Jeg tror mere det er usenet der har begrænsning på den kablede...
Avatar billede ey Nybegynder
19. september 2007 - 20:41 #14
Den forstår jeg ikke... Det er netop Usenet der køre max både trådløst og kablet...
Avatar billede bubbaa Nybegynder
19. september 2007 - 20:57 #15
2,05 er da ikke maks, når du kan hente med 5.5 med en hastigheds tjek?
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 19:30 #16
Jeg er stødt på et stort problem nu. Jeg kan ikke komme i kontakt med min Linksys router (access point). Jeg ved at dens IP er 192.168.1.99, men jeg får bare at vide at den ikke findes. Jeg har ligeledes prøvet med Angry IP scanner, men heller ikke denne giver gevinst.

Ved i hvad jeg kan gøre? Kan jeg på nogen måde finde dens IP?

Jeg har prøvet at koble alle stik fra min linksys og smide et stik direkte i Linksys til min computer, men det hjælper heller ikke.

Jeg vil helst ikke til at skule resette min linksys router, da jeg så skal til at sætte alle ting op på ny.

Jeg lukker spørgsmål og uddeler point så snart jeg har fået en løsning på ovenstående.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
25. september 2007 - 20:01 #17
gå ind under netværksforbindelser, højreklik på din forbindelse og vælg status.
Under understøttelse kan du se din default gateway, som er ip på din router.
Som standard er din linksys routers 192.168.1.1
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 20:20 #18
ey

Prøv at koble din Linksys fra netter, sæt kabel direkte mellem din PC og Linksys Lanport, indtast flg. i browserens adresselinie:
192.168.1.99 og se om du nu får kontakt til Linksys.
Kan du nu få kontakt med din linksys, så tilslut dig dit netværk igen, gå ind på din kabelrouter og kontroller at IP: 192.168.1.99 ligger uden for den adressepulje DHCP-serveren uddeler adresser fra.  Hvis IP: 192.168.1.99 ligger indenfor puljen, så formindsk puljen, således at IP 192.168.1.99, ligger udenfor.
Hvis din kabelrouter har IP: 192.168.1.1, så giv DHCP-serveren
Starting IP Address : 192.168.1.6 og så kan du jo give Linksys IP: 192.168.1.2.
Du kan ændre linksys IP: adresse uden at det går ud over din opsætning.
Husk dog at koble dig direkte på Linksys, når du ændrer IP, når du så har ændret IP og bedt den gemme, kan du koble den på netværket.
Hush kabelforbindelsen mellem din Kabelrouter og Linksys, skal være LANport til LANport, du ma ikke bruge WANport/Internetport på Linksys.
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 20:32 #19
Bubbaa: Den skriver at standard gataway er 87.60.32.129, men det er jo standarden på min TDC router vil jeg tror. Jeg har hvertfald prøvet at indtaste 87.60.32.129 i min browser, desværre med samme svar "Findes ikke".

oisgaard: Det er jo præcis det jeg allerede har prøvet, faktisk nøjagtig som du skriver, men jeg kan ikke komme i kontakt med min Linksys. Jeg aner ikke hvad IP på min TDC kabel router er, men så vidt jeg har læst mig til, kan jeg heller ikke komme ind på denne (hader TDC, når de bare lukker af for dette). Jeg har hvertfald ikke modtaget noget brugernavn og password ifm. med min bestilling...
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 20:55 #20
Ja det vil jeg så kalde TDC-Bondefangeri
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 20:56 #21
Så du mener ikke der er andet at gøre ind at resette min Linksys router. Men jeg støder jo ind i samme problem igen efterfølgende, fordi jeg ikke kan komme ind og sætte starting IP i min kabel router?
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 21:08 #22
Prøv at køre dette link: http://www.ippages.com/da/
hvis det også siger 87.60.32.129, så har TDC taget røven på dig, for så er det jo blot et bredbåndsmodem de har givet dig, og ikke en router.
Har du mere fire Lanporte ud fra det såkaldte TDC Router. eller kun en ??
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 21:12 #23
Den side skriver at min IP er 87.60.32.144.

Min såkaldte TDC router er en Siemens Gigaset SE565dsl.
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 21:19 #24
Og ja, der er flere end en lan port ud af min TDC "router".
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 21:28 #25
Jeg fandt lige dette på et andet forum:

"Er det TDC du har? Hvis ja, så er jeg 99% sikker på at det er en router du har fået. Der er en port der hedder DSL så vidt jeg husker, + 4 stk. som sidder sammen til PC, PS3 osv. Den er som standard sat til at dele IP-addresser ud, og man kan ikke selv ændre i konfigurationen på den. "

Hmm... så er der vel ikke andet for end at ringe til TDC og få oplyst deres starting IP range, og så resette min Linksys og derefter give den en fast IP der ligger for starting IP range... Er der nogen lettere løsning? Jeg forstår bare stadig ikke at jeg ikke kan finde IP adressen på min trådløse router selv med alle kabler trukket ud af den og derefter et kabel mellem min computer og Linksys...
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 21:29 #26
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 21:32 #27
Jeg tror default gateway 87.60.32.129 er TDC's gateway router og 87.60.32.144 er den IP dutildeles derfra, altsp din offentlige IP.

Som jeg ser det, så er der ikke nogen DHCP-server i den Siemens Gigaset SE565dsl.
DET er jo faktisk kun et ADSL modem.
Denne forbindelse, status, understøttelse sigar vel noget som:
IP-adresse:  87.60.32.144
Undernetmaske: 255.255.255.?
Standardgateway:  87.60.32.129

Jeg fik ikke klarhed over um du havde 4 lanporte eller blot 1
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 21:57 #28
Forbindelsesstatus på min netforbindelse siger:

Adresse type: Tildelt af DHCP
IP-adresse: 87.60.32.144
Undernetmaske: 255.255.255.128
Standardgateway: 87.60.32.129

Jeg har fire lanporte.
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 22:17 #29
Den IP der er tildelt af DHCP (192.60.32.144) er tildelt af TDC og ikke af Gigaset SE565dsl, http://www.ippages.com/da/ viser nemlig ikke lokale IP adresser, men Offentlige, altså dem den du har ud på Internet.
Din Router tildeler altså ingen lokale IP adresser.
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 22:19 #30
Rettelse!
ikke 192.60.32.144 men 87.60.32.144
Avatar billede ey Nybegynder
25. september 2007 - 22:26 #31
Og hvordan skal jeg så forstå dette? Jeg har jo kun to offentlige dynamiske IP adresser... Men jeg kan jo stadig ikke komme i kontakt med min Linksys router...
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 22:41 #32
Hvis du Konfigurerer din Linksys til Automatic Configuration - DHCP, og så husker hvilken lokal IP den har nu, så skulle det være muligt senere, ves at koble den fra netværket, at konfigurere den om.  Hvis den er sat til Automatic Configuration - DHCP
og router, ikke gateway og DHCP er disapled, så skulle den kunne kobles på en af Siemens routerens Lanporte til en af Linksys Lanporte, kunne virke som Accesspoint, den vil jo få IP fra Siemens router,.
Ellers forbind til Linksys WAN port, mener det var sådan jeg havde min Linksys til at virke som AP medens jeg kørte med min gamle kabelrouter, kunne dog kun konfigurere Linksys ved direkte kabelforbindelse og hægtet af nettet, Dette er da en løsning, indtil du får snakket med TDC.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
25. september 2007 - 22:44 #33
Reset din Linksys, og sæt alle dine pc'ere til den, så har du i hvertfald en DHCP server, og burde kunne komme på nettet med alle dine pc'ere!!
Avatar billede osigaard Nybegynder
25. september 2007 - 22:55 #34
JAA Det ville nok, på nuværende tidspunkt, blive den mest optimale løsning.
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. september 2007 - 10:24 #35
ey
Du kan også lave denne løsning:

Forbind et kabel fra en LANport i din Siemens Router til WAN/Internetporten på din LinksysWRT54G,
I Basic Setup vælger du  Automatic Configuration - DHCP enable DHCP-Server,
Derved opretter du et nyt netværk, således at din Siemens  kører et netværk, og samtidig giner en DHCP IP til din Linksys, der så kører et andet netværk, Altså du får to netværk, med forskellige Adresserum.  Du kan så koble alle dine PC'er til Linksys.
Se evt side 10 i User Guide for Linksys WRT54GL.
Avatar billede ey Nybegynder
26. september 2007 - 19:20 #36
Oisgaard: Jeg hælder nok mest til den sidste løsning du kommer med, men jeg har lige et par spørgsmål inden jeg går igang:

- I User Guiden til min Linksys router skriver de direkte at de ikke anbefaler to DHCP server på et netværk (s. 7). Er det så smart at jeg har dette? Får min Linksys router så ikke tildelt forskellig IP adresse altid, og kan min computere finde ud af dette?

- Starting IP (altså første IP der uddeles), sættes denne så i Linksys, så mine computere fx får IP adressen 192.168.1.101 og ikke som nu 87.60.32.144?

- Jeg skal vel stadig resette min Linksys router for at indarbejde ovenstående?

- Fremover vil jeg kunne tilgå min Linksys router uden problemer på 192.168.1.1 (såfremt jeg ikke ændre denne) ved at frakoble Linksys fra Siemens og derefter smide et kabel mellem min computer og Linksys? Er dette helt sikkert, så jeg ikke kommer ind i samme problemer igen?

- Kan jeg tage et "Ghost" billede af opsætningen af min Linksys router når jeg har sat denne op på ny, så jeg bare kan indlæse alle indstillinger fremover, hvis jeg skulle komme ud for samme problem igen?

- Når jeg har lavet alt dette, kan jeg så bare smide Linksys på Siemens og derefter være på nettet? TDC kigger vel kun på MAC-adressen på min Linksys router, så der er jo intet der er ændret?

- Hvis jeg kan "nøjes" med at lave ovenstående, hvad er så egentlig det smarte i at jeg fra starten opsætte min Linksys som et AP?

- Og ovenstående setup giver ikke performance tab?
Avatar billede osigaard Nybegynder
26. september 2007 - 22:42 #37
Du har jo ikke to DHCP Servere på samme netværk, men to netværk med hver sin DHCP Server.
Simens kører et netværk i IP-Adresse rummet 87.60.32.xx
Linksys kører et netværk i IP-Adresse rummet 192.168.1.xx
Linksys kan tilgås, når PC der skal tilgå, er kabelforbundet til en Linksys LAN port eller Trådløs.
Skal Simens tilgås, skal netkabel flyttes fra Linksys til Siemens or forbindelse/conektion Repareres/Disables/Enables
Nej jeg mener ikke du kan tage et "Ghost" billede, men du kan tage et "Backup", som gemmes på harddisken, dette sker via fanebladet "Administration", Punktet "Config Management"
Hvad det smarte i at du fra start opsatte Linksys som AP er ,ved jeg ikke, men sålænge du ikke kan sætte Siemens op til at give Linksys en fast IP, kan du jo ikke sætte Linksys op som AP.
Hvad IP-telefoni angår, skal det stadig fore via Siemens.
Avatar billede ey Nybegynder
27. september 2007 - 20:19 #38
Så spiller det endelig. Og jeg har overhovedet ingen problemer med at tilgå min Linksys selvom den har et kabel fra Siemens i Wan porten. Dejlit at det endelig fungere optimalt.

Osigaard: Smid venligst et svar, da du har været en stor hjælp!
Avatar billede osigaard Nybegynder
27. september 2007 - 20:38 #39
Svaret er her
:-)
Avatar billede ey Nybegynder
27. september 2007 - 21:03 #40
Det var så en kommentar...
Avatar billede osigaard Nybegynder
27. september 2007 - 21:27 #41
Svaret er her
:-)