Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. september 2007 - 14:01 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Share kræver domain\user

Hej E

Jeg har 2 x 2003 Std. Den ene er DC og den anden er member.

Klienter der IKKE er medlem af domænet kan logge på DC Shares med bruger + pass, men når de logger på member-serverens share, så skal de bruge domain\bruger + pass.

Har de logget på DC shares, så har de ikke automatisk adgang til shares på member. Det er som om at klienterne ser disse 2 servere på forskellige måder.

Er der en policy der styre dette?

DC og member komunikere fint sammen.
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
12. september 2007 - 15:09 #1
Normalt når du tilgår et share der kræver godkendelse, opfattes bruger som lokal bruger.
Derfor virker det på DC men ikke på member server.
Da de maskiner der tilgår server ikke er medlem af domainet skal du logge på domainet.

Det virker ikke til de andre shares da du ikke logger på domainet, men authentikeres for adgang til de enkelte shares.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. september 2007 - 16:37 #2
OK, er der mon en løsning på dette.
Avatar billede leif Seniormester
12. september 2007 - 17:19 #3
Jeg har da flere 2003 std. hvor også flere kun er member, men mine brugere skal da ikke autorisere 2 gange, jeg kører 100% standard
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. september 2007 - 17:38 #4
Nu prøvede jeg lige på et andet system, med en SBS2003 og en 2003Std som member. Der sker det samme. SBS2003 skal bare have bruger+pass, mens man på memberserveren skal bruge domain\bruger + password.

Jeg tilgik dem begge med IP fra Kør (\\192.168.1.x)

Vi snakker om klienter der ikke er medlem af domænet i forvejen.
Avatar billede leif Seniormester
12. september 2007 - 18:06 #5
Der har du selv givet forklaringen.

Når du gør det med Brugernavn på DC går den automtisk ud fra at det er den selv, men på Memberen skal den vide at det er DCeren den skal bruge som Autoriseringsserver
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. september 2007 - 18:36 #6
Ja, du har ret.

Så er det store spørgsmålet så, om der er en policy der kan styre det.

F.eks. hvis man bruger en 2003 til workgroup, så skal man pille lidt ved policies for at den ikke promter brugere for gæste-konto mv. Jeg håbede lidt at der lå noget der, så den automatisk ved at alle brugere skal authendikeres af domænet.
Avatar billede leif Seniormester
12. september 2007 - 19:11 #7
Må jeg indrømme at det har jeg aldrig set som et problem, da det også lærer folk at bruge et navn som virker hver gang uanset om maskinen er i Domænet eller ej.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. september 2007 - 19:27 #8
OK

Vi i have nogle point.
Avatar billede hans_henrik Nybegynder
13. september 2007 - 12:41 #9
Der er 2 veje at komme rundt om dette.
1. Give everyone adgang, hvilket ikke anbefales.
Det andet er at lave et script til brugerne med net use som mapper drev og authentikerer bruger evt uden password.

NET USE
[enhedsnavn | *] [\\computernavn\sharenavn[\enhed] [adgangskode | *]]
        [/USER:[domænenavn\]brugernavn]
        [/USER:[punktumopdelt domænenavn\]brugernavn]
        [/USER:[bruger@punktumopdelt domænenavn\]brugernavn]
        [/SMARTCARD]
        [/SAVECRED]
        [[/DELETE] | [/PERSISTENT]:{YES | NO}]]
Avatar billede leif Seniormester
15. september 2007 - 12:25 #10
hans_henrik -> Uden password, så kan du da ligeså godt give Everyone adgang efter min mening.

bjuhl -> Jeg smider et svar hvis du mener jeg har hjulpet
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. september 2007 - 08:14 #11
Det har vist sig at klienterne husker brugernavnet, så problemet er ikke så stort.
Men tak for hjælpen.
Avatar billede leif Seniormester
17. september 2007 - 08:32 #12
Takker for point