Avatar billede futurefreak Nybegynder
17. september 2007 - 22:49 Der er 8 kommentarer

Komprimere et stort baggrundsbillede

Hej E.

Desværre er jeg nød til at bruge et stort 1024x768 baggrundbillede til et design, fordi toningen i farven "fader" hhv. ud og ind.

Dette billede kan ikke gemmes som GIF, da toningen/overgangen/fadingen bliver for grov.

Så JPG må være løsningen. Eller ????

Men hvordan kommer jeg ned et et rimeligt KB for sådan et billede?

Et 70 KB rimeligt for et BG image på den str.?

Vh
Avatar billede a1a1 Novice
17. september 2007 - 22:58 #1
nu om dage er det 70kb. ikke noget det er der mange der gør (det var i modemtiden man tænkte over det)...

kan du ikke bruge gif 256 farver?, jpgs bliver tit "grimme" hvis der er "ens farver" (du ved nok hvad jeg mener)
Avatar billede a1a1 Novice
17. september 2007 - 22:59 #2
har du evt. et link til dit bg-billede?
Avatar billede Kengun Praktikant
17. september 2007 - 23:37 #3
Hvis dit billede er et farvebillede så skal du bruge .jpg da det vil fylde mindre i kb og .gif bliver også grimt og gnidret. .gif fungerer bedre til sort/hvid billeder og til animationer.

Jeg forstår ikke helt hva a1 mener, fordi jeg vil tro at billeder bliver mere grimme hvis man setter ned til kun 256 farver. Men du kan jo også forsøge dig frem og se hva du mener giver bedst resultat :)
Avatar billede futurefreak Nybegynder
17. september 2007 - 23:48 #4
a1 >>
nej - har ikke et link endnu. Sorry.

kengun >>
Korrekt. Det er et farvebillede som er tonet/fader ud.

Men I begge mener at 70 kb baggrundsbilled er i orden?
Avatar billede a1a1 Novice
18. september 2007 - 00:20 #5
kengun -> se her:
http://testarea.dk/colortest2.jpg
hvis du gemmer billedet og kigger rundt om kanten billedet med personer vil du se "blur" rundt om rammen (alt andet en mennesker og "vild" natur kan man som regel lave til gif UDEN loss)
Avatar billede Kengun Praktikant
18. september 2007 - 10:48 #6
a1 -> forsøg at lave det samme billede om til gif så vil jeg tro at det både fylder mere i kb og bliver mere gnidret.
Avatar billede a1a1 Novice
18. september 2007 - 10:58 #7
ja i det tilfælde nok, men det kommer an på hvad der er på billedet ;o)
Avatar billede futurefreak Nybegynder
29. december 2007 - 22:56 #8
Har ikke fundet løsningen ....
Jeg vil gerne lukke spm., så hvis nogen kunne besvare - så lukker jeg.