Avatar billede poes Novice
22. september 2007 - 16:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken CPU?

Hey,

Jeg står og skal til at investere i en ny CPU. Mit spørgsmål er derfor hvilken CPU I vil anbefale? Mit motherboard har en 754 sokkel. Min computer skal mest bruges til video- og billedredigering samt spil.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 16:55 #1
Det ville nok være smart, at skifte cpu+mobo+ram samtidig.

Hvor meget er dit budget på?
Avatar billede poes Novice
22. september 2007 - 17:09 #2
Jeg vil sige max 4000, eller der omkring. Jeg ved ikke om det er smartest at købe en pakkeløsning, da jeg ikke er en haj til computere, og ikke ved om jeg vil kunne bygge én op selv uden at ødelægge noget.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 17:16 #3
Hvis du har interessen, så er det ikke særligt svært. Det sværeste er at sammensætte delene, men det hjælper jeg dig gerne med :)

Og generelt kan du altid få hjælp på Eksperten.

Har du noget HW der kan genbruges fx kabinet, psu, grafikkort, HDD, dvd-brænder el.lign?
Avatar billede poes Novice
22. september 2007 - 17:35 #4
Jeg har et Circle ThermalRock kabinet, med masser af plads, så det skulle være fint nok. Min strømforsyning ved jeg ikke om virker, det er en ATX-550, og den skal kunne køre 2 harddiske, plus grafikkort og alt det andet, så ved ikke om den er kraftig nok? Skal nok alligevel have en ny.
Mit grafikkort kan også være defekt, men hvis ikke, er det et som fulgte med pc'en da jeg købte den. Der står Club3d på det, men tror det er et Nvidia kort. Kunne godt forestille mig jeg skal have et nyt, som er lidt kraftigere.
Jeg har to harddiske, hvor alle mine data ligger på, så dem skal jeg selvfølgelig bruge. DVD-brænder har jeg også, og den fungerer ubeklageligt. Det er en LG brænder.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 18:13 #5
Her er et bud:

Mobo: Asus P5K SE kr. 705

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391761

Cpu: Intel E6550 kr. 1140

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=389947

RAM: CorsairXMS2 DDR2 PC-6400, 2 x 1GB kr. 622

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887

PSU: Corsair 450VX kr. 496

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=391375

GFX: Xfx nVidia7950GT kr. 1097

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=392188

I alt kr. 4060 ekskl. forsendelse.

Bemærk, at bundkortet kun har en IDE controller, så hvis dine HDD og dvd-brænder alle er IDE, så bliver du nødt til at skifte en af dem ud til SATA.

Du kan få rigtig meget mere cpu for pengene, hvis dit budget tillader denne:

http://edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=305881

Den OC også rigtig fint, hvis det skulle være :)

Du får rigtig meget grafikkort for pengene, med det jeg har valgt. Men det understøtter ikke DirectX10, hvis du har planer om spil udviklet til det.
Avatar billede poes Novice
22. september 2007 - 18:31 #6
Det lyder rigtig godt. Tak for det. Begge mine harddiske er SATA, så det burde ikke være noget problem. Lige et par spørgsmål:

Kan den strømforsyning du foreslår godt trække alt det andet, inkl. 2 harddiske? Tror nemlig min nuværende PSU havde lidt problemer med det.

Du nævner at grafikkortet ikke understøtter DirectX10. Ville det være en god idé at investere i ét, som gør det, eller er det overflødigt. Vil jo gerne have mig noget kram, som jeg ikke behøver udskifte igen foreløbigt ;)

Det samme spørgsmål vedrørende bundkortet, er det fremtidssikret? Jeg tænker på om der er plads til f.eks ramudvidelse, eller om soklen vil passe til fremtidens CPU'er? Igen et spørgsmål om ikke at skulle udskifte for meget i fremtiden ;)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 18:45 #7
Alt HW er i princippet forældet i morgen :)

Den kommende processor fra Intel (Penryn) kan godt køre på det chipset (P35).

Du kan evt. vælge dette mobo i stedet:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=387515

Dette board understøtter også ddr3 ram, hvilke dog er for dyre pt. pris/ydelse. Men de falder naturligvis i pris en gang i fremtiden.

Mht. grafikkort, så kommer der også hele tiden nye til, men et alternativ hvor du får meget pris/ydelse er dette:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313880

Det understøtter DX10.

Mht. psu'en, så er det en kvalitets psu fra Corsair. Så selvom den "kun" er på 450W, kan den levere 33A på 12V.

Planlægger du en større udbygning ude i fremtiden, kan du købe denne model i stedet:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=395078

Den levere hele 41A på 12V!
Avatar billede poes Novice
22. september 2007 - 19:11 #8
Det lyder alt sammen rigtig godt. Så har jeg et par alternativer at lege med når jeg skal grave i min økonomi. Tusind tak for den fremragende hjælp. Hvordan er det jeg overfører pointene til dig? Er ny her ;)
Avatar billede poes Novice
22. september 2007 - 19:16 #9
Skal også lige sikre mig, alt det hardware du har foreslået her i tråden, det er kompatibelt med hinanden ikke? Bare så jeg ikke kommer til at kombinere noget som ikke kan fungere sammen.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 19:18 #10
Det er kompatibelt alt sammen :)

For at du kan give point kræver det, at jeg lægger et svar, hvilket hermed er gjort :)

Du kan evt. læse denne faq: http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 19:18 #11
Ja det skulle så ha' været et svar...