Avatar billede bomme Nybegynder
29. september 2007 - 16:32 Der er 6 kommentarer

Udskriv ændring fra dataset til database

Jeg har følgende kode
Som du kan se så ændrer jeg i sidste linie en value, men hvordan skriver jeg denne ændring til min database?

Dim con As New OleDbConnection
        con.ConnectionString = ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\data\data.mdb;User Id=admin;Password=;")
        con.Open()
        Dim myadapter As New OleDbDataAdapter("SELECT * FROM tblBredbaand", con)
        Dim idiot As New Data.DataSet
        myadapter.Fill(idiot)

        WriteLine(idiot.Tables(0).Rows(0)(0))
        idiot.Tables(0).Rows(0)(0) = "Hehe"
        WriteLine(idiot.Tables(0).Rows(0)(0))
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2007 - 17:06 #1
Du skal vel lave en:

myadapter.Update(idiot)
Avatar billede bomme Nybegynder
29. september 2007 - 18:07 #2
Ja hvis det bare var så let, det kommer en fejl der siger at for update skal der laves en updatecommand
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2007 - 19:30 #3
Måske mangler du en:

Dim mybuilder As OleDbCommandBuilder = New OleDbCommandBuilder(myadapter)
Avatar billede bomme Nybegynder
03. oktober 2007 - 10:42 #4
Har fundet ud af det nu.. Men er nået til et nyt problem, jeg skal indsætte noget i en database der hvor feltet heder Kundenavn, og det går fint, men når feltet hedder Kunde nr så er skriver den, den opstod en syntax fejl. Der ser ud til der er fordi der er et mellemrum imellem Kunde og nr, hvordan kan dette løses? Det er ikke muligt at ændre collone navnet i databasen.

Dim cmd As OleDbCommand = New OleDbCommand("INSERT INTO tblKunder(Kunde nr) VALUES ('1234')", conn)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2007 - 16:18 #5
Det er database specifikt men for Access bruger du:

[Kunde nr]
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2007 - 16:19 #6
Jeg ville dog overveje at ændre det feltnavn !