Avatar billede poes Novice
03. oktober 2007 - 18:31 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Saml min PC

Hey,

Jeg har bestilt en del nyt hardware hjem over nettet, og går nu og venter på at det ankommer. Jeg er på ingen måde vant til at rode med computere, og vil derfor nødigt komme til at ødelægge mit nye kram ved selv at forsøge at samle det. Jeg vil derfor høre om der er nogen der har mod på, og tid til at at hjælpe mig en eftermiddag med at komme på besøg, og hjælpe mig med at samle PC'en?

Det drejer sig om montering af bundkort, cpu, psu, grafikkort og ram. Og så skal jeg formentlig også bruge lidt hjælp til at få skidtet op og køre bagefter. Der venter selvfølgelig en belønning for hjælpen efter nærmere aftale.

Jeg ved endnu ikke hvornår jeg modtager udstyret, men det skulle gerne være indenfor et par dage. Jeg bor på Grønjordskollegiet på amager i København.

På forhånd tak

Joachim

P.S.: Vil min PC starte normalt op fra harddisken, med det installerede XP efter udskiftning af hardware såsom bundkort og cpu?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. oktober 2007 - 18:57 #1
Jeg er ret sikker på, at du godt kan samle den selv. Det er da også både det sjoveste og mest lærerige.

Og du kan jo altid stille spørgsmål her :)

Mht. din nuværende XP, så skal den HDD formateres og XP geninstalleres. Så husk backup.
Avatar billede evilhomer15 Praktikant
03. oktober 2007 - 19:32 #2
Ja, helt klart saml selv!
Det er nemmere end man tror. Bare søg på hvordan man gør på nettet, og bingo! En fuldført guide.
Avatar billede poes Novice
03. oktober 2007 - 23:39 #3
Jeg vil da prøve at gøre forsøget selv så.

-> thesheriff: Min computer kan pt ikke starte op, bl.a. derfor har jeg investeret i nyt hardware. Jeg har derfor ikke mulighed for at få adgang til filerne på mine harddiske. Vil det sige at jeg ikke kan starte computeren op når det nye hardware er monteret? Og hvad skal jeg gøre for at beholde mine data på mine to harddiske, der ligger mange vigtige ting der, som jeg ikke kan undvære.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. oktober 2007 - 07:20 #4
Du skal have en HDD som du kan formatere og installere XP på.

Kan du ikke undvære dine nuværende HDD må du låne en eller købe en ny.

Når alt er installeret/opdateret, tilslutter du din gamle HDD og henter de data du skal bruge.

Forudsat, at der ikke er fejl på de gamle HDD.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
04. oktober 2007 - 07:58 #5
Det skal ikke udelukkes at det måske kan lade sig gøre at få den op at køre, ved at lave en Windows repair, men der er ikke nogen garanti!!
Avatar billede poes Novice
04. oktober 2007 - 14:25 #6
Der er måske fejl på den ene af mine harddiske, så skal alligevel have mig en ny på et tidspunkt, det må jo så blive nu. Kan I anbefale en god ekstern harddisk til en billig penge?

Så skal jeg også lige sikre mig at jeg har forstået det rigtigt... Jeg formatterer den nye harddisk, og installerer XP på den. Så kobler jeg mine andre harddiske til, og overfører mine vigtige data til den nye harddisk med XP på. Derefter formatterer jeg den gamle harddisk som skal indeholde XP, og installerer XP på den?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. oktober 2007 - 14:41 #7
Ja, sådan kan du godt gøre det. Og så formatere din nye HDD igen, så du ikke har 2 x XP.

Men du skal formentlig bruge en intern HDD.

Denne kan så godt blive brugt ekstern vha. en boks, hvis du ønsker det.
Avatar billede poes Novice
04. oktober 2007 - 14:51 #8
Hvis jeg formatterer den HDD jeg lige har flyttet mine filer over på, så mister jeg jo mine data alligevel. Jeg er lidt forvirret her, og skal nok have en meget pædagogisk step-by-step gennemgang. Det var også derfor jeg tænkte om ikke det smarteste ville være, at få en der har forstand på de her ting til at hjælpe mig.

Hvis jeg investerer i en ny HDD, intern, så har jeg følgende:

- 1 ny HDD
- 1 gammel HDD med XP på, samt en masse vigtige filer jeg ikkke kan undvære.
- 1 gammel HDD uden XP, samt en masse vigtige filer jeg ikke kan undvære. Det er muligt at der er fejl på denne HDD, så vil gerne hente de vigtige filer fra den, og derefter smide den ud af min nye konstellation.

Hvordan får jeg det puslespil til at gå op uden at miste nogle data?

Og hvis I har en anbefaling på en god intern HDD til en billig penge ville jeg blive henrykt. Det skal formentlig være SATA.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. oktober 2007 - 14:59 #9
Du sætter din spritnye HDD i din PC, når du bygger.

Her installere du din XP, div. drivers til bundkort, alle opdateringer til XP, firewall, antivirus m.v. Dette for at du kan tilgå internettet.

Herefter kan du montere en af de gamle HDD og tømme den for de data du skal bruge. Når du har hvad du skal bruge, så formatere du den.

Gentag det for alle de HDD du vil have data fra.

Ønsker du nu XP på en af de gamle HDD i stedet for den nye, så må du demontere den nye HDD og installere den du ønsker XP på og begynde forfra med installeringen.

Samsung laver gode og stille diske.

Har du et budget?
Avatar billede poes Novice
04. oktober 2007 - 15:11 #10
Max 1000 kr, og gerne færre penge, da jeg allerede har brugt det meste af månedens budget på nyt hardware.

Mine to andre HDD er:

- Samsung SP2004C på 200Gb SATA (Måske fejl på HDD)
- Maxtor DiamondMax 10 på 200Gb Sata

Mit nye udstyr er følgende:

- Motherboard: Asus P5K SE
- CPU: Core 2 Quad Q6600 2.4 GHz
- RAM: Corsair XMS2 2 x 1 GB
- PSU: Corsair VX550W
- GFX: Club 3D GeForce 8600GTS

Der er vel for så vidt ikke noget problem i at have XP kørende på den nye HDD, og så sætte Maxtor HDD'en som slave efter backup og formattering? Kan jeg godt åbne PC'en med den nye HDD som master med en frisk XP installation, og den gamle Maxtor som slave indeholdene en gammel XP installation? Ellers bliver det vel svært at lave backup.

Men hvis du har et forslag til en ny HDD som passer til mit nye hardware og budget, så ville det være smukt.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. oktober 2007 - 15:16 #11
Ja det kan du godt :)

Denne kunne måske være noget:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=314349

Den er noget stor som systemdisk, men du kan jo bare lave 3-4 partitioner på den.
Avatar billede poes Novice
04. oktober 2007 - 15:21 #12
Tusind tak for hjælpen. Smid et svar, så flyver pointene din vej.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. oktober 2007 - 15:23 #13
Skulle vi ikke vente til du har fået samlet din pc? :)
Avatar billede poes Novice
04. oktober 2007 - 15:40 #14
God idé, jeg giver lyd når jeg er igang.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
04. oktober 2007 - 15:42 #15
Yes yes
Avatar billede poes Novice
08. oktober 2007 - 21:44 #16
Så har jeg modtaget næsten al min nye hardware. Det eneste jeg mangler nu er den nye HDD, men den er sendt, og jeg har den derfor med sikkerhed på onsdag. Jeg har læst nogle guides til hvordan man bygger en PC op, og jeg har kigget lidt i manualerne til min nye hardware. Så har jeg også fjernet det gamle motherboard, psu, grafikkort, cpu og en hulens masse ledninger, og har dermed fået en fornemmelse af hvordan det hele har været sat sammen. Jeg vil dog sige at jeg umiddelbart ikke er for tryg ved at skulle samle det hele selv. Specielt monteringen af cpu på motherboardet føler jeg mig ikke tryg ved. Så hvis der er nogen derude, som har lyst til at bruge et par timer, eller hvor lang tid det nu tager for en rutineret "samler", på at hjælpe mig med at få det op og køre, så ville jeg være meget taknemmelig. Der er selvfølgelig en velfortjent dusør på spil.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. oktober 2007 - 21:47 #17
Uanset hvad, skal det nok gå :)
Avatar billede poes Novice
28. februar 2008 - 19:54 #18
Det er et stykke tid siden jeg har været herinde, og havde desværre lidt glemt at få afsluttet tråden. Jeg fik hjælp fra en kyndig it-ekspert, som samlede det hele for mig, efter jeg først havde haft mit eget mislykkede forsøg. Men nu er det hele oppe og kører perfekt. Så tak for hjælpen. Thesheriff, smid du et svar, så flyver pointene din vej.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
28. februar 2008 - 21:25 #19
Kommer her :)