Avatar billede mshenriksen Novice
09. oktober 2007 - 21:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får man et link til at forblive "active"?

Jeg er ved at lave en dynamisk side med PHP og MySQL og kunne godt tænke mig at få mine links til at blive ved med at vise den tilstand de er i når man holder knappen nede, altså ":active". Kan man gøre det med CSS?
Avatar billede olebole Juniormester
09. oktober 2007 - 21:29 #1
<ole>

Nej. Bruger du (i)frames, eller loader du hele siden hvergang?

/mvh
</bole>
Avatar billede kalp Novice
09. oktober 2007 - 21:32 #2
Du kan gøre sådan her hvis det nu er bare det som du mente.

a:visited {
    color: #0000FF;
}

a:active {
    color: #0000FF;
}

det skal selvfølgelig ind i en style..
Avatar billede mshenriksen Novice
09. oktober 2007 - 21:45 #3
#olebole
Jeg kender ikke (i)frames, så jeg loader nok hele siden hver gang.

#kalp
Når man bruger a:active, viser den jo kun egenskaben i den periode kanppen er nede.
Avatar billede kalp Novice
09. oktober 2007 - 21:50 #4
mshenriksen >> ja men a:visited er så efter du har sluppet knappen:)
Avatar billede mshenriksen Novice
09. oktober 2007 - 21:57 #5
Det jeg mener er at linket skal have en speciel f.eks. farve når man har klikket på linket indtil man klikker på et andet link. Om den så får en a:visited betyder ikke så meget. Man ser det meget rundt omkring med f.eks. en understregning som er der så længe man er på den specifikke side indtil man trykker sig over på en af de andre sider. Jeg kan lave det i flash, men det ville være lettere i CSS, hvis det kan lade sig gøre.
Avatar billede lord_mike Nybegynder
09. oktober 2007 - 23:25 #6
#kalp
Det kommer an på browseren.
Så vidt jeg ved så viser Firefox ikke a:visited (Kan sikkert stilles pr klient).

Desuden tror jeg at mshenriksen leder efter en metode til at vise links i en anden farve så længe man er på den pågældende side (Som indikator for brugeren om at man er på den side).

#Mshenriksen
Det jeg ville gøre (I ASP vel og mærke... Princippet er det samme).
At lave mine links således her:
http://adress/fil.php?Side={side}

Så ved hvert link i menuerne, ville jeg tjekke om "Side" i url'en (Hedder en querystring) var lig med linkets indhold, hvis den er det, så ville jeg sætte en bestem class på, som i dette tilfælde ville være en der viser links i en anden farve.
Avatar billede w13 Novice
10. oktober 2007 - 00:14 #7
MSHenriksen>> Hvis du ønsker det, som Lord_Mike foreslår, skal du ud i noget ASP/PHP, ja.

Og hvis du ikke mener, at den skal huske det over flere sider, men bare vise det sidst klikkede link på én side, så skal du ud i JavaScript.
Avatar billede olebole Juniormester
10. oktober 2007 - 02:06 #8
Normal ville man på serveren indrette menuen sådan:

På forsiden:
    <div class="menu">
        <span class="actBtn">Forside</span>
        <a href="products.php">Produkter</a>
        <a href="info.php">Info</a>
        <a href="contact.php">Kontakt</a>
    </div>

- på info-siden:
    <div class="menu">
        <a href="forside.php">Forside</a>
        <a href="products.php">Produkter</a>
        <span class="actBtn">Info</span>
        <a href="contact.php">Kontakt</a>
    </div>

- på kontakt-siden:
    <div class="menu">
        <a href="forside.php">Forside</a>
        <a href="products.php">Produkter</a>
        <a href="info.php">Info</a>
        <span class="actBtn">Kontakt</span>
    </div>
Avatar billede mshenriksen Novice
28. oktober 2007 - 10:38 #9
Jeg arbejder med en dynamisk menu og har fundet en tutorial (http://javascript.internet.com/navigation/bold-links.html) der beskriver det jeg gerne vil have, men har ikke lige tid aktuelt til at få det implementeret.
Dog stadig, mange tak for kommentarene!