Avatar billede mshenriksen Novice
14. oktober 2007 - 10:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laver man en appetitvækker på et par linier?

På min forside vil jeg gerne hente et par linier op fra nogle af felterne i min database, for at lave en slags appetitvækker.
Hvordan begrænser man indholdet til et par linier og så får det til at ende med [...]?
Det er faktisk dt samme som på denne side.
Avatar billede styrk Nybegynder
14. oktober 2007 - 11:05 #1
substr("$text",0,50);
Avatar billede mstorgaard Praktikant
14. oktober 2007 - 13:00 #2
Ellers kan dette lidt mere avancerede script bruges (Det tager også højde for mellemrum og punktummer):
function klip($tekst, $laengde = 50, $tolerance = 0)
{
    $punktum  = strpos(substr($tekst, $laengde - $tolerance, 2 * $tolerance), '.'); // position af punktum
    $mere      = '...'; // punktummer hvis mere tekst

    if (strlen($tekst) <= $laengde + $tolerance) {
        $slut_pos = strlen($tekst); // slutposition = slut på tekst, da denne er kortere end $laengde og $tolerance
        $mere    = ''; // ikke andet
    } elseif ($punktum !== false) {
        $slut_pos = $laengde - $tolerance + $punktum; // slutposition = punktum
    } else {
        $slut_pos = $laengde; // slutposition $laengde (ikke noget punktum indenfor $tolerance)
    }

    return substr($tekst, 0, $slut_pos) . $mere; // udskriv del + evt. punktummer
}

Kilde: http://webmaster.hephey.dk/guide/43/
Avatar billede mshenriksen Novice
14. oktober 2007 - 21:09 #3
#mstorgaard
Det var et godt link!
Tak for hjælpen, lige hvad jeg havde brug for.
Send et svar.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
15. oktober 2007 - 00:38 #4
Svar (: