Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:30 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Ekstern HDD kører ikke.

Jeg har købt en ekstern harddisk i elgiganten, og den har fungeret upåklageligt. Nu er der desværre sket det, at Vista ikke kan finde den.
Jeg ved ikke hvad der er sket, men den starter ikke op. Når jeg sætter strøm til den, lyser dioden, og den siger en underlig lyd, men jeg kan hverken høre eller mærke at selve disken starter op.
Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 15:31 #1
Det er forresten en maxtor på 500gb, modellen hedder Maxtor Personal Storage(tm) 3200.
Avatar billede kenp Novice
14. oktober 2007 - 16:35 #2
Lyder som harddisken er stået af.
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 16:42 #3
Men hvordan skulle det sådan ske? Jeg havde den tilsluttet og det fungerede fint, og da jeg skulle til at afspille noget der lå på den, ville min computer ikke mere. Jeg var nødt til at slukke den, ved at trykke på power-knappen i 6 sekunder. Og derefter, ville den ikke mere.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. oktober 2007 - 17:12 #4
Den slags sker altså. Min Alfa kørte også fint indtil den ikke ville mere. En underlig lyd under opstart er et tegn på ulykker. Hvis der stadig er garanti må du lave en RMA på den eller hvad Elgiganten nu kræver i disse tilfælde.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2007 - 17:39 #5
Men du skal selvfølgelig lige sikrer dig, at din strømforsyning er i orden,
og at stikket sidder fast. Prøv at skifte til et andet stik.
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 18:02 #6
Jeg tror desværre også at jeg bliver nødt til at tage den til elgiganten. Men hvad så med alt det materiale jeg har liggende på den? Kan det genskabes?

Strømforsyningen er fin nok. Der er jo lys i dioden.
Avatar billede hottadpole Nybegynder
14. oktober 2007 - 18:14 #7
Du må nok regne med at alt er tabt. En harddisk kan godt nok i de fleste tilfælde repareres, men det tages der ikke højde for i disse brug og smid væk tider. Fra forretningens synspunkt er sagen ganske klar: 1 stk. defekt indleveres og et stk. ny og fungerende udleveres.
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 19:10 #8
En harddisk er jo meget mere værd end dens materialer når den er blevet taget i brug. Man burde vel kunne få den fikset. Men for at der bliver taget højde for det, hvor skal jeg så gå til?
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2007 - 19:14 #9
Du skriver at det er en extern harddisk, hvad mener du helt præcis med det, er det muligt at sætte den til computeren på normal vis
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 19:59 #10
http://www.tweak.dk/tests/test1041/IMG_3283.JPG

Sådan ser den ud. Mere ved jeg desværre ikke. Måske hvis man pakker den ud. Men den er købt som ekstern. Men jeg har ikke en stationær.
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2007 - 20:02 #11
Jeg går ud fra at den kører via USB ?? reagerer computeren når du fjerner tilslutter disken ? er der nogle gule udråbstegn vedr. USB i system
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2007 - 20:03 #12
Har disken separat strømforsyning ?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2007 - 21:38 #13
Der skal ikke megen strøm til, for at tænde en lysdiode. Desuden, når HDén ligger
i en kasse, kan der være andre ting i vejen.
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
14. oktober 2007 - 21:58 #14
@helgec
Den kører via USB, ja. Og den har en seperat strømforsyning. Og ja, computeren reagerer når jeg tilslutter den. Så kan jeg under enhedshåndtering se den under USB som lagerenhed. Men når der så er gået et stykke tid, holder harddisken op med at sige en mærkelig klik-lyd og under enhedshåndtering står der så, at den havde problemer med at starte op.

@asgotbo
Det har jeg også selv tænkt på, og jeg har en gevaldig lyst til at skrue den op, men at miste garantien er heller ikke i min interesse.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2007 - 22:23 #15
Det med garantien er forståeligt, og kliklyde fra en HD, er altid et dårligt varsel.
Spørgsmåler er bare, hvad der betyder mest for dig; harddisken eller dine data.
Hvis fabrikanten mener, at harddisken er syg, bliver den uden videre kasseret, og
du får bare en ny. Men dine data tager fabrikken sig ikke af, de er tabt.
Problemet er så, at du ved at tage harddisken ud af kassen, løber den risiko, at
miste både HD og data, hvis du ikke får gang i den. Men risiko kan kun du selv
tage stilling til.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 07:36 #16
Ja jeg vil komme med mit standard forslag, nemlig, download . brænd og boot op på en Live-cd. Chancen for at det ændrer noget er ganske lille, men en kendsherning er det dog at det hænder. Mangler du hjælp så meld tilbage og kig evt. http://www.helgec.dk/livecd.html  Men lad være med at have for store forhåbninger
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
15. oktober 2007 - 08:33 #17
@asgotbo
Men skulle jeg så købe en ny boks til en HDD?

@helgec
Når hdd'en ikke starter op, tror du så at det vil hjælpe, at køre det gennem linux?
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2007 - 10:58 #18
Som jeg skrev, jeg ved det ikke, men det er sket nogle gange for mig uden at jeg kan forklare hvorfor. Hvis du vælger INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso så fylder den ca 60 Mb. og hvis du ellers har dine data kær så var det vel overkommeligt at gøre forsøget
Avatar billede off-line Nybegynder
15. oktober 2007 - 13:03 #19
Det er nok bedst at prøve helgec forslag først. Hvis det ikke virker, så kontakt
forretningen, hvor du har købt harddisken, og spør dem om en ny kasse, til et
forsøg, hvor du ikke mister garantien. Eller måske forretningen vil prøve for dig?
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
16. oktober 2007 - 09:26 #20
Live-cd'en virkede desværre ikke. Jeg prøvede det meste af dagen i går, men uden held.

Jeg har fundet frem til ibas, der burde kunne klare det.
http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/in-lab-data-recovery.html

Men jeg skal lige have snakket med forhandleren i dag.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2007 - 10:32 #21
Hvad mener du med at den ikke virkede? kunne du ikke se mount-pointet i /mnt eller???
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
16. oktober 2007 - 10:47 #22
Jeg kunne ikke få gang i harddisken. Den startede stadig ikke op. Heller ikke da jeg kørte min computer på live-cd'en.

Jeg har lige fundet ud af prisen hos ibas. Svimlende 7000,- Det er jeg dog alligevel ikke villig til at betale. Så jeg må jo få snakket med forhandleren.
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2007 - 10:50 #23
Valget er dit, men jeg syntes du skulle ofre en telefonopringning til mig
Avatar billede off-line Nybegynder
18. november 2007 - 23:08 #24
Fandt du ud af noget?
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
19. november 2007 - 08:51 #25
Jeg har haft den ude ved flere computerkyndige venner, som ikke har kunnet få noget ud af den. Men jeg er nu gået den tunge gang til forhandleren, der har sendt den ind til producenten. Og hvis producenten mener at kunne finde noget der minder om en selvforskyldt fejl, kommer jeg til at betale for et eftersyn, uden at de reparerer den. Så jeg bliver nok taget i r***n.
Jeg vil godt sige mange tak for den hjælp i ydede.
Avatar billede off-line Nybegynder
19. november 2007 - 12:43 #26
Uha! Men held og lykke med det.
Avatar billede jeppevestergaard Nybegynder
22. september 2010 - 20:08 #27
For at lukke den.