28. oktober 2007 - 12:02Der er
15 kommentarer og 2 løsninger
Vej data og friktion?
Hej Experter I forbindelse med et fysik projekt skal jeg bruge nogle data på hvor meget veje i dk hælder. Nærmere forklaret så skulle veje vinkle indad i et sving for at hjælpe med at hindre udskridning. Dette kunne jeg godt tænke mig nogle data på, altså hvilke vej der vinkler hvor meget. Derudover skal jeg bruge gnidningsmodstanden mellem gummi og asfalt, hvis nogen kan klare den?
man er begyndt at "hælde veje indad" i sving, men det er lagtfra alle der gør det.
De fleste lige veje hælder dog mod højre (i kørselsretningen), for at få vandet til at løbe væk ;o) (det er også derfor at mange "tror" at deres bil trækker til højre)
det var skam ikke fordi jeg ikke troede på dig., men vi skal bare sørge for at have kilder på al ting;) Men mange tak for det.! jeg venter lige og ser om nogen kan give mig de andre data jeg skal bruge., men hvis du smider et svar skal du nok få nogle af poin når jeg lukker tråden:D Du har ikke tilfældigvis nogle data på i din bog hvor meget vejen hælder? de steder man har brugt det? På forhånd tak.
;o) det var nu heller ikke ment sån, bare mere at det er "rigtigt"
Jeg har desværre nogen data om hvor meget et "skævt" sving hælder, men det er få procent..
Du kan jo "bare" i din fysik rapport lave udregninger for 0 - 100%(eller nok bedre i grader), og så "bevise" hvornår bilen vil skride ud (hvis det er pointen i rapporten). Det burde kunne lade sig gøre, forholdsvis nemt...så længe du glemmer alt om bilens øvrige egenskaber (hjul stilling i forhold til vej, fjeder/dæmper hårdhed, bilenstyngdepunkt/vægtfordeling for/bag osv osv, ;o) ;o) )
jae det kan du have ret i..! og det er lige præcis pointen.., vi skal finde ud af hvornår den skrider ud og hvor hurtigt man kan køre igennem svingene osv.:! men tak for det indtil videre., jeg ser lige om nogen har de data., ellers bruger jeg din metode., mange tak!
du kan evt. prøve vejvæsnet? (ring til dem), det kan være at de har nogle "formler" for at bestemme hældningen, det kommer jo også an på hvor skarpt svinget er ;o)
vil gerne se hvad du finder ud af ;o)
for "extra credit" kan du jo pointere at der er "kæmpe" forskel på forskellige køretøjer / dæk kombinationer, køretøjets tyngdepunkt/vægt fordelig osv.., f.eks. vil en lastbil nok "tilte" i stedet for at skride, men en ferrari vil skride og ikke tilte ;o)
Veje hælder typisk med 25 promille fra vejmidte mod kantsten/rabat. I sving kan den yderste vejbane vippes på, så der er ensidigt fald mod kurvens inderside på 25 promille. ved skarpe sving/høj hastighed han denne hældning forøges. www.vejregler.dk
Til sammenligning har de skarpeste kurver på jernbanen hævet den yderste skinne max 150 mm over den inderste, og sporvidden er 1,5m. Dvs. en ret voldsom hældning
PS: Samtlige motorveje har ensidigt fald mod kurvernes indersider. Prøv at læg mærke til det næste gang du køre på en - drejer vejen til venstre, hælder vejen til venstre. Og kan du se en S-kurve foran dig, kan du se hvordan vejen vipper fra først den ene og så til den anden side.
det er perfekt det der martin_moth.., lige hvad jeg skulle bruge.., smid et svar så får du point... Jeg skal nok prøve at huske at ligge et link op når jeg har lavet rapporten;) Tusind tusind tak for jeres megen hjælp..! /Dasch
Da a1, skrev han godt ville se hvad jeg fandt ud af har jeg nu uploadet rapporten. Det kan også være andre kan bruge den til inspiration. Grunden til at jeg først uploader den nu er at vi også skal aflevere den elektronisk ved rettelse og de går meget op i snyd så for ikke at undgå eventuelle komplikationer, har jeg ventet til den er rettet. Vi får ikke direkte karakter men procent point og jeg fik 70-80 %. Rapporten er afleveret som et fordybelses modul i kurser 10020 Fysik 1, på DTU. http://peecee.dk/?id=83235 /Dasch
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.