Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2007 - 18:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Virtual PC under Windows XP for avvikling av Linux programmer.

Hvilken type virtual server for testing av Linux distroer under Windows XP kan anbefales, som det beste alternativ, og ut i fra erfaring ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2007 - 19:02 #1
Jeg kan ikke anbefale Microsoft Virtual PC til dette, Officielt kan den, mig bekendt, ikke køre linux og selvom jeg ved at det er lykkedes for enkelte at sætte op, så køre det ikke ordentligt.

Download VMWare server gratis, og installer linux i denne. VMWare tools får du fat i ved at hente en VMWare workstation til linux som tar ball. Denne tar ball pakker du ud og går ind i lib og henter linus.iso ud til root. Efter følgende kan du mounte denne fil med en -o loop og hente VMWare-Tools for linux ud til installation.

Jeg har selv både en vmware server og en vmware workstation kørende med adskilledelige distributioner kørende problemfrit
Avatar billede arne_v Ekspert
01. november 2007 - 19:02 #2
VMWare

Jeg har en Solaris x86 der koerer paa en VMWare paa WinXP.

Ikke Linux, men hvis Solaris virker, saa tror jeg ogsaa Linux virker.
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2007 - 19:08 #3
Jeg har kun gode erfaringer med Microsoft Virtual PC dog under den forudsætning at du vælger "Other" under systemer og har så meget ram i computeren at du kan tildele serveren noget mere end der default tildeles
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. november 2007 - 19:11 #4
Jeg har både solaris 9 og forskellige linux'er kørende i vmware. Jegh ar lige i dag læst at Appel accepterer at MAC kan virtualiseres hvis man har en fuld licens, så jeg går nok snart i gang med at virtaliserer en MAC også, igen i vmware

Jeg har en andem maskine med Microsoft virtual machine, men den køre kun mircosoft produkter og jeg har ikke måd på at køre linux i denne
Avatar billede lap Nybegynder
01. november 2007 - 21:20 #5
og jeg synger med - vmware er eneste rigtige valg. Vi afvikler vmware på både windows og linux (og hoster både m$ og linux) - helt uden problemer.
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 10:55 #6
Men hvordan får man det til å kjøre med vmware ? Hva behøver man for å kjøre for eksempel Ubuntu under WinXP ? vmware server, vmware workstation, wmware tools ??  Hvis utgangspunktet er en alminnelig Ubuntu ISO, hvordan kommer jeg da opp å kjøre med Ubuntu under WinXP. Må jeg kjøpe noe program eller er det gratis nedlastbart ?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
02. november 2007 - 11:18 #7
Det er gratis
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2007 - 11:20 #8
Hvis vi taler om Microsoft Virtual PC så kan du teste med en trial version i 90 dage, selve installationen maf den virtualle server klares på 2 minutter, for at installere f.eks. Ubuntu så lægger du cdèn i drevet og starter den virtuale server og så kører det
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 15:25 #9
Har faktisk testet MS Virtual PC så vidt det er og vmware player, tror jeg det var. Det som jeg først og fremst kunne tenke meg å vite litt mer om det er hvordan man eventuelt går i gang med å kjøre i gang for eksempel en Ubuntu ISO vha vmware.

(Har ikke forstått forskjellen og anvendelsesområdet for produktene vmware server, workstation og player.)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. november 2007 - 15:51 #10
Alle Live CD distributioner kan startes i VMWare ved at du konfigurere det virtuelle CD rom drev til at pege på selve ISO filen i stedet for at pege på det fysiske cd rom drev. Når du laver power on, starter live distributionen.

Mht forskellene kan jeg heller ikke give dig forskellen mellem en VMWare server og en workstation andet end at serveren er gratis (free) og at der til workstation medfølger VMWare tools og en manual.

VMWare tools er til at give guest operativsystemerne bedre muligheder for at udnytte skærm opløsninger, printer og mus.

VMWare player kan ikke lave/installerer virtuelle maskiner, kun starte dem du har laet i server eller workstation op
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 20:40 #11
Det siste var bra info ! Det begynner å demre litt for meg. Mon man kan si det så enkelt at vmware server er for server installasjoner mens vmware workstation er for workstation insatallasjoner med litt mer krav til grafikk, lyd osv.

Fant noe interessant info her: http://itpro.no/art/11694.html
(For senere referanse.)
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. november 2007 - 20:54 #12
Sådan har jeg aldrig selv tænkt det, men det lyder logisk når du nu siger det sådan lige ud. Det at vmware tools ikke er med i serveren er nu intet problem, den kan fiskes fra en workstation, der jo kan downloades til evaluering, ligesom du kan bruge en tools fil fra en workstation cd du har købt og betalt så du kan få samme fine grafik understøttelse i serveren som i workstationen
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 21:01 #13
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2007 - 21:07 #14
bufferzone>

Er du sikker paa at det er legalt at fiske tools fra en evaluerings version over paa
en gratis version ?
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 21:21 #15
Nei, men man kan da saktens diskutere ulike hypoteser for hva som kan være teknisk mulig.

Det som ser ut til å være helt kurrant og lovlig det er å laste ned en vmware workstation og så lage en virual maskin vha denne og så også laste ned en gratis player for å kjøre den virtuell maskin til evig tid. (??!!)

http://www.vmware.com/tryvmware.html

(Har egentlig ikke greie på dette i det hele tatt, forsøker bare å lese det som jeg leser ..)
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 21:28 #16
Forsøker å kartlegge litt før jeg setter i gang med testingen av MS sitt system + vmware .. http://www.digi.no/php/art.php?id=385959
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 21:39 #17
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. november 2007 - 21:39 #18
Jeg har læst i et af vmware's fora at det er lovligt hvis du i forvejen har en workstation licens, hvilket jeg har, men man kunne jo kontakte vmware for en afklaring af netop dette spørgsmål.

Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle at vmware opdaterer deres workstation så ofte at man faktisk kan evaluere den i årevis uden at gå på kompromis med deres licens regler, fordi den aldrig får lov at blive så gammel at den holder op med at virke.

Endnu en grund til at vælge vmware frem for microsoft virtual machine, der sker forbedringer hele tiden
Avatar billede langbein Nybegynder
02. november 2007 - 21:49 #19
Jo, har lest en del test og anmeldelser og vmware har normalt kommet best ut. Tor jeg fant en beskrivelse av mitt neste prosjekt her:
http://www.rikseplekake.com/Step-by-step_Ubuntu_Norsk.pdf
Avatar billede langbein Nybegynder
03. november 2007 - 00:53 #20
Takker for mange gode "hints" :-)