Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:07 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

NAS server + router

Hejsa.

Jeg har haft en router igennem længere tid og har ikke rigtig rodet så meget med porte osv. Men nu har jeg købt en NAS server, samt bestilt en statisk ip og for at være på den sikre side med hensyn til, hvordan det sættes op i forhold til min rotuer. Ville jeg lige høre herinde, hvilke porte der skal være åbne/lukkede, så folk ikke udefra kan komme ind på min computer, men kun NAS serveren, hvis det er muligt?

På forhånd tak
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:14 #1
Ahh har fundet ud af portene:

Som burde være nok til at komme ind på hjemmesiden, samt ftp ude fra :D - nu skal jeg bare lige have fundet ud af, hvordan jeg sikrer at de ikke ryger ind til min alm. private computer.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
05. november 2007 - 13:21 #2
Hvis du bare vil høre om det er muligt så ja det er det, man kan bla. kun åbne for porte udefra til den ip adresse som din enhed(nas box)har.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
05. november 2007 - 13:22 #3
det lyder godt :)
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:25 #4
tak, maxweb - for lige at være sikker, så når jeg får tildelt min statiske ip, så gælder det om at finde ud af hvilken "ip" min NAS server har og så åbne for den via routeren kun?

Og jeg går ud fra det betyder at man ikke har mulighed for at komme ind på min private computer så :)
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:25 #5
Jeg prøvede nemlig før at komme ind på min ip adresse udefra og det er ikke muligt, det er der nok 2 grunde til. Dynamisk ip og min router er sat op til det ikke er muligt.
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:39 #6
Hmm, sidder inde på min router nu og prøver at finde ud af hvordan det skal sættes op. Har fundet begge ip adresser på henholdsvis min computer og NAS server.

Der er nogle Basic Settings, forwarding rules, security og advanced.

Under Forwarding er der:

Virtual Server
- Allows others to access WWW, FTP, and other services on your LAN.

Er det den jeg skal have fat i?
Avatar billede flyhigh Nybegynder
05. november 2007 - 13:41 #7
Hvis du åbner for en enhed på din inderside så kan man ikke 100% udelukke at der så er adgang derfra til de andre enheder. jeg vil anbefale at sikre din pc med firewall også selv om det kun er for at beskytte den på det interne net. Så vil du have den ekstra sikkerhed i tilfælde af at man prøver at komme på din pc fra din nas box.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
05. november 2007 - 13:45 #8
njearh, other services ved jeg så ikke lige hvad der hørrer med derunder, du har ikke bare mulighed for at åbne for de enkelte porte istedet ? og som tommelfinger regl skal man aldrig åbne for andre porte end dem man skal bruge - logisk nok, og "your lan" kunne jeg også frygte er hele dit inderside net og ikke kun til den nas box, du kunne måske prøve produkt bladet for din router og læse lidt der. for at sikre dig du følger de grundliggende guidelines fra producenten af
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:45 #9
Ok ja tak. Jeg har fået det til at virke nu, har åbnet for port 80 bare til at starte med og det virker fint, tak for hjælpen.

Jeg har en firewall og antivirus og alt det fuldt opdateret på computeren. Så skulle være ok.

Smid et svar. Tak
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 13:46 #10
Ja har lige tjekket manuelen og er 100% sikker på det er den Virtual server.

Der kan man nemlig vælge ip og port der skal åbnes til og jeg har lige testet ftp som jeg ikke åbnede til og den virker ikke.
Avatar billede flyhigh Nybegynder
05. november 2007 - 16:11 #11
Hej, jeg er glad for at det spiler hos dig
Fortsag god dag
Avatar billede nicocarlos Nybegynder
05. november 2007 - 18:58 #12
tak og i lige måde