Avatar billede thomasejsing Nybegynder
14. november 2007 - 09:47 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

rigtig mange dropdown bokse, hvordan navigerer man med tastaturet

jeg har nogle (mange) excel ark, hvor jeg skal tjekke om alle drop down boksene er korrekte, hver eneste uge, det giver mega mange taste tryk, og nu en mussearm :-(  troede at det gik ud over alle andre end mig. nå men er der en måde hvorpå jeg kan bruge atstatur genveje, for at hoppe mellem dropdown bokse i excel? VIL GIVE RIGTIG MANGE POINT FOR HJÆLPEN
Avatar billede panebb Novice
14. november 2007 - 10:17 #1
Hvis du kun skal se indholdet fra din dropdown, kan du evt. samle dem i et ark med en formelhenvisning til der, hvor du skal bruge indholdet.
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
14. november 2007 - 10:22 #2
Jamen det er ca 600 regneark x 4 (lande), med 4 - 6 drop down bokse i hver fil? jeg tager selvfølgelig kun stik prøver så jeg åbner vel omkrig 50 ark for hvert land
Avatar billede panebb Novice
14. november 2007 - 10:36 #3
Ja, det er jo mange. Kan godt se dit problem med at drøne rundt i alle ark og kigge på en værdi. Er der en fællesnævner for en korrekt værdi? Måske kan man sammenligne værdien i den enkelte dropdown med en konstant, som så giver en fejlmelding i de ark der ikke opfylder nogle forudbestemte/indtastede kriterier. Disse fejlmeldinger kunne så samles i et overskueligt ark.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. november 2007 - 10:36 #4
Hvordan er disse dropdown-bokse konstrueret?
- kontrolelement
- formular
eller ?
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
14. november 2007 - 10:39 #5
SUPERTEKST: Begge dele, kontrolelement, formular
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
14. november 2007 - 10:40 #6
Panebb: Nej der er både tekst og tal i de forskellige dropdown bokse
Avatar billede panebb Novice
14. november 2007 - 10:58 #7
har du noget i de enkelte ark, som værdien i dropdown kan sammenlignes med, således at man kan se om værdien er korrekt?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. november 2007 - 11:02 #8
Blot til inspiration:
Jeg har ikke fundet shortcut key til drop down boksen, men har løst problemet på en anden måde, idet jeg også har haft problemer med en "muse-skulder". Byt musen til venstre hånd - det tog tre grænseløst irreterende dage for mig. Har hørt fra andre at det typisk har taget 3-4 dage før irretationen har lagt sig. I dit specifikke tilfælde vil man så kunne flytte mellem boksene med piltaster, eneste gang man bruger musen er til at klikke på dropdown pilen, hvorefter piltasterne kan tage over igen - og samtidig er man fri for at flytte hånd fra tastatur til mus hele tiden.
Grunden til jeg skiftede var et program (Control - forecasting program) jeg har skulle benytte meget og hvor shortcut keys var en decideret mangelvare, men efterfølgende kan jeg se at de få steder man bliver nødt til at bruge mus i xl, er det meget praktisk at have den i venstre og højre hånd fast ved navigeringstasterne og det numeriske tastatur.
Forøvrigt underligt at menupunktet "pick from drop-down list.." i højreklik menuen (<shift><F10>;-)ikke fungerer ved validation list, men kun ved autofilter drop-down bokse? Man skulle have troet at det var xl's løsning.

Hilsen Luffe
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
14. november 2007 - 11:44 #9
ja, det kunne jeg jo selvfølgelig prøve
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
14. november 2007 - 14:12 #10
er der ikke nogen af jer der giver et svar så kan jeg fordele pointne?
Avatar billede panebb Novice
14. november 2007 - 14:15 #11
fik du løst din opgave??
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
14. november 2007 - 16:14 #12
Det var nu blot til inspiration jeg skrev, men er der glad hvis du kan bruge input.
/ Luffe
Avatar billede panebb Novice
14. november 2007 - 16:40 #13
;o)
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
15. november 2007 - 10:05 #14
ved ikke rigtig om jeg kunne bruge det, syntes det meget underligt at sidde og bruge venstre hånd, tager mega tid, fik blokade i armen igår, og fik at vide at for at den skulle virke bedste muligt skulle jeg blive hjemme til mandag, det havde min chef overhovedet ingen forståelse for, hans eneste svar var, jamen du kan da bare bruge venstre hånd, er faktisk rimelig pist :-(( over det lige nu og er gået på arbejde
Avatar billede supertekst Ekspert
15. november 2007 - 10:34 #15
Jeg kunne godt forestille mig en helt anden løsning. Hvorfor ikke anvende så meget automatik som muligt? Via VBA er det muligt at gennemgå xls-filerne - finde drop down boksene og vise indstillingen o.s.v.

Det kræver naturligvis en definition af "spillereglerne".

Det kan komme an på en prøve - hvis du er interesseret - så kontakt:
pb@supertekst-it.dk
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 12:29 #16
Det var sgu da en underlig chef. Du må benytte lejligheden til at prøve at tvinge dig til at bruge venstre hånd :-)
Et andet trick for mig har været at skrue hastigheden på musen gradvis op - et trin om dagen eller hver anden indtil man når max.hastighed. Så skal man kun bruge minimale bevægelser i fingrene og ikke hele armen til at bevæge musen.
/ Luffe
Avatar billede thomasejsing Nybegynder
27. november 2007 - 11:17 #17
ja luffeladefoged det må du nok sige, det ikke det der gør at man gør ekstra meget ud af sine ting, har lige været ved en special læge igen, og fået endnu en blokade :-( og fået at vide at den skal holdes i ro, men ingen forståelse eller reaktion

supertekst skriver lige til dig så hurtigt som muligt
Avatar billede supertekst Ekspert
27. november 2007 - 11:22 #18
OK & tak - fortsat god bedring