Avatar billede kenneth Nybegynder
23. november 2007 - 09:36 Der er 3 kommentarer

Webservice og ASP.NET applikation

Hej Eksperter :-)
Jeg er ved at lave en web-applikation som skal kunne tage en backup af en server. Denne backup metode havde jeg tænkt mig skulle foregå via en webservice, således at jeg kan lukke browseren og lave andet imens webservicen håndter backuppen og sender en mail når den er færdig.
Mit spørgsmål er så. Kan det lade sig gøre at få webservicen til at kører efter jeg har lukket min browser?

Kører den videre bagefter???

Dette er meget vigtigt da backuppen ellers vil fejle. Hvis det er muligt, kan du/i så fortælle hvordan det er muligt og måske skrive et eksempel.
Jeg har prøvet at lave flere forsøg, hvor jeg sætter en metode i gang med at opdatere en værdi og det gør den i 30 sekunder. Jeg lukker så min browser og derefter opdatere den ikke værdien. Jeg har intet kode til metoden kørerende på Client siden...kun på webservicen. Jeg har også ledet rigtig meget på google, men kan ikke finde noget om at webservicen kører videre efter lukning af browseren.

Håber du/i kan hjælpe mig.

Dette spørgsmål sætter jeg til meget svær, da jeg overhovedet ikke ved noget eller kan finde noget om det.

mvh. Kenneth
Avatar billede kenneth Nybegynder
23. november 2007 - 10:53 #1
Okay jeg har så lige snakket med en som kender lidt til det og han siger at en webservice ikke kører videre efter jeg lukker browseren. Muligvis fordi den taber sessionen.
Så vidt jeg kan se har jeg to muligheder:
Starte et program via webservicen som skriver i en database eller sender en mail når den der færdig. Skriver den i en database kunne jeg når jeg åbner browseren se om den er færdig. Kunne måske også bruge en messagequeue.
Den anden løsning kunne være at bruge en Windows Service i stedet, den kører jo når serveren kører. Denne kunne jeg kalde via sockets og kunne kommunikere tilbage på samme måde som første mulighed.

Jeg ved dog at man kan sætte webservice til at kører asynkront...hvad betyder det? At den KAN kører videre og at ham jeg har snakket med ikke ved det om webservices eller bare at browseren ikke står og venter på at webservicen bliver færdig?

mvh. Kenneth
Avatar billede arne_v Ekspert
23. november 2007 - 16:24 #2
En web service kaldes fra et program ikke fra en browser.

Men lad os antage at det er en web app som køres via browser.

Server opdager ikke lige med det samme at browser er lukket ned. Men på et eller
andet tidspunkt opdager server det.

Der er også time limits på HTTP requests i ASP.NET.

Så en web side er nok ikke den rigtige løsning.

Du har korrekt fundet frem til at du skal have din web side til at starte moget,
returnere med det samme og så kan du checke status på anden vis.

De mest oplagte var nok:
---->web app----(remoting)---->win service
og:
---->web app----(message queue)---->win service

Med hensyn til tilbagemelding vil jeg foreslå at du med remoting også laver et remoting
kald mens du med message queue løsningen lader serviceen skrive en lille status side
som så serves.

Et asynkron web service kald er noget helt andet. Det er kun API'et som er
asynkront (ihvertfald med HTTP som transport).
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2008 - 04:57 #3
OK ?